دریاچه ارومیه با کمبود ۲۰ میلیارد متر مکعب آب مواجه است

کریمی افزود: در این طرح یک میلیارد مترمکعب انتقال آب از حوزه ارس به دریاچه ارومیه تعریف شده است.

فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه از نظر اکولوژیکی با کمبود ۲۰ میلیارد متر مکعبی آب مواجه است.

نقی کریمی ظهر امروز در همایش بخشداران آذربایجان غربی که به منظور تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز استان برگزار شد، اظهار داشت: دریاچه ارومیه از نظر محیط زیست چهار متر و از نظر اکولوژیکی با ۲۰ میلیارد مترمکعب کمبود آب مواجه است.

وی با اشاره به انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق سد ارس، تصریح کرد: در این راستا اقدامات اولیه انجام گرفته است و مسیر نهایی این انتقال مشخص و پروژه عملیاتی شده است.

کریمی افزود: در این طرح یک میلیارد مترمکعب انتقال آب از حوزه ارس به دریاچه ارومیه تعریف شده است.

وی با انتقاد از اطلاع‌رسانی‌های نادرست در این زمینه از طریق برخی مسئولان در استان‌های هم‌جوار خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای به عمل آمده در صورت انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه از طریق آذربایجان غربی قیمت هر مترمکعب انتقال آب ۳۵۰ تومان خواهد بود؛ این در حالی است که اگر آب ارس از طریق آذربایجان شرقی وارد دریاچه ارومیه شود این میزان به ۷۰۰ تومان خواهد رسید.

وی اعلام کرد: با اجرای این طرح پس از تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه شاهد حل مشکل کم‌آبی شهرهای ماکو، پلدشت، قره‌ضیاالدین و سه راهی ایواوغلی خوی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز در این زمینه گفت: یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز اعتباری اجرای این طرح است.

کریمی از جذب سرمایه‌گذار ترکیه‌ای برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار داشت: در این راستا با سرمایه‌گذار ترک به توافق نهایی رسیده‌ایم.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.