دریای خزر بدترین وضعیت را در ۳۰ سال اخیر دارد

تراز آب دریای خزر در نیمه شمالی در طول سال‌های گذشته کاهش یافته و به پایین‌ترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسیده و با افت ۹ متری آب حدود ۲۴ درصد از مساحت سطح خزر کوچک خواهد شد.

دریای خزر بدترین وضعیت را در ۳۰ سال اخیر دارد

به گزارش ممتاز نیوز، علی سلاجقه گفت: این دریاچه با مساحت ۴۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین دریاچه آب شور جهان است. کم‌عمق‌ترین ناحیه این دریاچه با عمق ۲۵ متر در منطقه شمالی است و عمیق‌ترین مناطق در قسمت مرکزی و جنوبی واقع شده که در بعضی از مناطق جنوبی ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ متر عمق دارد.
وی افزود: دریای خزر در سال‌های اخیر به دلیل عوامل مختلفی از جمله آلودگی‌های نفتی، ورود فاضلاب، آلودگی‌های پلاستیکی و… تهدید شده اما در میان همه تهدیدات «کاهش تراز آب» دریای خزر در حال حاضر اصلی‌ترین تهدید این دریا محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زست گفت: تصاویر ماهواره‌ای اصلی‌ترین منبع سنجش تراز آب دریای خزر هستند و بر اساس آخرین تصاویر کاهش تراز آب دریای خزر در قسمت شمالی این دریاچه کاملاً مشهود است. این تصاویر روند کاهش تراز آب دریای خزر را از سال ۱۳۷۹ تا ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲ رصد کرده است. با توجه به اینکه قسمت‌های جنوبی دریای خزر عمق بیشتری دارد، کاهش تراز آب در نیمه شمالی بیشتر از نیمه جنوبی به چشم می‌خورد.

وی گفت: رود ولگا اصلی ترین منبع تغذیه به این دریا است که مسیر ورودی آن مسدود شده است و بهمین دلیل تراز آب این دریاچه رو به کاهش است.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.