در ستایش آزادگی

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

از سال‌های قبل تا به امروز سینمای جنگ به عنوان گونه‌ای از سینما شناخته شد و فیلم‌های متعددی در ژانر دفاع مقدس به همت کارگردان این حوزه تولید شد.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ در روزهایی که مردان بزرگ دفاع، به جبهه های جنگ رفتند و از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کردند، کارگردانان سینمای ایران تلاش کردند تا گوشه هایی از رشادت های این دلاوران را به به تصویر بکشند. سینمای جنگ و دفاع مقدس به عنوان گونه ای از سینما شناخته شد و برای این نوع سینما جشنواره های مختلفی تعریف و به دغدغه اصلی بعضی از سینماگران تبدیل شد. فیلم های متفاوتی با رویکرد دفاع مقدس در سینمای ایران ساخته شد و تعدادی از این فیلم ها به موضوع اسارت رزمندگان پرداختند.

بوی پیراهن یوسف؛ گمگشته ای که به سوی کنعان روانه شد

ابراهیم حاتمی کیا یکی از فیلمسازهای شناخته شده و کار بلد در حوزه سینمای دفاع مقدس و فیلم های بسیاری با موضوع هشت سال جنگ تحمیلی ساخته است. حاتمی کیا در بوی پیراهن یوسف، انتظار پدران و مادران چشم به راه فرزندان را به زبان سینما روایت می کند. “بوی پیراهن یوسف” یکی از فیلم های مهم در حوزه دفاع مقدس و به خصوص پرداختن به موضوع آزادگان است.

این فیلم در سال ۱۳۷۴ ساخته شده است و علی نصیریان و نیکی کریمی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

 
پرواز از اردوگاه؛ فیلمی با مضمون اسارت

در اوایل ده هفتاد و پس از جنگ تحمیلی یکی از فیلم هایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شد فیلم “پرواز از اردوگاه” به کارگردانی حسن کاربخش بود. کاربخش جز اولین فیلمسازان در حوزه دفاع مقدس بود که موضوع اسارت را به تصویر کشید.

پرواز از اردوگاه در سال ۱۳۷۲ ساخته شد و داستان خلبانی را روایت می کند که به دنبال شناسایی اردوگاهی در عراق است.

نفوذی؛ روایتی معکوس

یکی از فیلم های معاصری که با مضمون آزادگان در سینمای ایران ساخته شد، فیلم نفوذی به کارگردانی مشترک احمد کاوری و مهدی فیوضی بود. نفوذی شیوه روایت متفاوتی دارد و به رنج و سختی که آزادگان در دوران اسارت کشیدند نمی پردازد، بلکه اتفاقات دیگری را به تصویر می کشد. خیانت ها و سختی های دوران اسارت، تلاش های مکرر برای فرار و رنج خانواده های اسیرانی که خود را به مجاهدین فروختند بند بند فیلمنامه نفوذی را تشکیل می دهد.

این فیلم از هشتم دی ماه سال ۱۳۸۹ اکران خود را با ۱۵ سالن سینما در گروه سینمایی قدس آغاز کرد.

فیلم نفوذی که محصول مشترک سیما فیلم، بنیاد سینمایی فارابی و محراب فیلم است، توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

فیلمنامه “نفوذی” بر اساس خاطرات یک آزاده و با نگاهی به کتاب “حکایت زمستان” از سعید عاکف توسط داوود امیریان نوشته شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/۵۵

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.