در سنجش بینایی اول ابتدایی‌ها از ظرفیت اپتومتریست‌ها استفاده نشده است

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: وزارت بهداشت در طرح سنجش بینایی کودکان پیش از ورود به دبستان علمی کار نکرده و از ظرفیت اپتومتریست‌ها در این راستا بهره نبرده است.

محمدرضا زرین در گفت‌‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: اپتومتریست‌ها متولی اصلی سنجش و مراقبت‌های اصلی بینایی می باشند اما در برنامه سنجش بینایی کودکان پیش از ورود به دبستان، وزارت بهداشت از ظرفیت اپتومتریست‌ها استفاده نکرده و این برنامه اصلًا علمی کار نشده است.

وی ادامه داد: در این طرح دانش‌آموزان به صورت پراکنده به مراکز چشم‌پزشکی مراجعه می‌کنند و در مسیر خاصی هدایت نمی‌شوند.

به گفته دبیر انجمن علمی اپتومتری ایران، بهتر بود وزارت بهداشت از ظرفیت کارشناسی اپتومتریست‌ها استفاده می‌کرد تا کوریکولوم ویژه‌ای طراحی می‌شد تا بتوان اطلاعات را در این طرح جمع‌آوری کرد و به جمع‌بندی نهایی رسید.

زرین با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم گفت: متولی اجرای این طرح سازمان بهزیستی است که در این راستا از ظرفیت اپتومتریست‌ها استفاده کرده است؛ این طرح هر ساله برای سنجش وضعیت بینایی کودکان ۴ تا ۶ سال در مهدهای کودک انجام می‌شود.

وی افزود: ابتدا کارشناسان بهداشت آموزش دیده معاینات اولیه را در مهدهای کودک انجام می‌دهند و در صورت لزوم کودک به اپتومتریست اطفال ارجاع داده می‌شود.

وی در مورد حسن این طرح گفت: در نهایت می‌‌توان از وضعیت بینایی کودکان در این سن در طرح تنبلی چشم به یک جمع‌بندی آماری رسید و با کارهای کارشناسانه جلوی آسیب‌های بعدی را گرفت.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.