در محضر بزرگان/ درس بزرگی از زندگی مورچه

در محضر بزرگان فرصتی است برای آموختن نکاتی که در هیچ کتابی یافت نمی‌شود و در حقیقت راه میان‌بری است به سوی خوبی‌ها و درستی‌ها که تقدیم به همه کاربران عزیز می‌گردد.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
شهید مرتضی مطهری ضمن اشاره به فرازی از نهج البلاغه، دربارهٔ درس هایی که موجود کوچکی چون مورچه برای ما انسان ها دارد می گوید: انظروا الى النمله ….. در کار مورچه دقیق شوید، ببینید این حیوان به این کوچکى چه جور در روى زمین تکاپو مى کند و دنبال روزى خود مى رود. عشق و الهامى او را هدایت مى‌کند که با نقشه و حساب، روزى خود را تهیه و نگهدارى مى کند. دانشمندان حیوان شناس که در این زمینه مطالعاتى کرده اند مى گویند بعضى از مورچه ها براى تهیه روزى خود به پیدا کردن دانه ها قناعت نمى کنند، بلکه مزارعى ترتیب مى دهند و قارچ در آن مى کارند و به مصرف غذایى خود مى رسانند.
و عجیب تر این که مى گویند یک دسته از مورچگان بعضى حشرات را اهلى مى کنند. همان طورى که انسان، اسب و گاو و گوسفند را اهلى و از شیر آن استفاده مى کند، مورچگان هم از یک شیره شیرینى که از این حشرات مى دوشند استفاده مى کنند.
لو فکرت فی مجارى أکلها…..و اگر تفکر کنى و مطالعه نمایى در مجارى غذاى این حیوان کوچک که چگونه غذا مى خورد و غذا را فرو مى برد و آن را هضم و دفع مى کند، اگر شکمش را در نظر بگیرى و این که چگونه ضلع ها و دنده ها براى آن جثه صغیر ساخته شده، و اگر دستگاه دید و دستگاه شنیدش که در سرش قرار دارد، اگر در همه این ها دقیق شوى و کاملا مطلع شوى که چگونه است، حیرت بر حیرتت مى افزاید؛ به قدرى که به زحمت مى توان توصیف کرد.

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط :

مروری بر مهمترین عناوین خبری روز شنبه باشگاه خبرنگاران
مروری بر مهمترین خبرها “علمی- پزشکی” شنبه
مروری بر مهمترین خبرها “ورزشی” شنبه
عبارت«گواه شاهد صادق در آستین باشد»به چه معنی است؟
عکس/ اگر گفتید اینجا کجاست؟


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.