در گفتگوی تفصیلی با آریا مطرح شد ؛ هشدارهای منتجب نیا به اصلاح طلبان / امیدی به موفقیت اصلاح طلبان ندارم

* نباید از اصلاح طلبان به عنوان پل استفاده کرد
* در جریان اصلاحات همه رهبر و صاحب نظر هستند
* آقایان اصلاح طلب در اتاق های دربسته مشغول تصمیم گیری هستند

خبرگزاری آریا- در حالی که برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هنوز مقدمات و شرایط فراهم نشده اما می بینیم دوستان اصلاح طلب ما به دنبال تعیین کاندیدا و زمینه سازی مقدمات پیروزی آن کاندیدا هستند.
حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آریا درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می گوید:شرایطی باید برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری لازم است فراهم شود تنها این نیست که یک کاندیدا از طرف اصلاح طلبان وارد صحنه شود زیرا تعیین کاندیداها و مطرح کردن آن تقریبا مرحله نهایی زمینه سازی انتخابات است .
وی افزود: با توجه به شرایط امروز کشور ما که اصلاح طلبان کاملا منزوی و به حاشیه رانده شده اند ؛ تا زمانی که زمینه و فضای مناسب برای ورود آنها به صحنه سیاسی کشور فراهم و چراغ سبز برای حضور آنها نشان داده نشود  و موانعی که بر سر راه این طیف وجود دارد رفع نگردد قطعا ورود اصلاح طلبان به صحنه انتخابات و انتظار موفقیت داشتن کار بیهوده ای است و حتی می توان آن را ساده لوحانه تعبیر کرد.
این فعال سیاسی ادامه می دهد:متاسفانه تا این لحظه نه تنها برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات هیچ گونه فضا سازی مشاهده نمی کنیم بلکه برخورد سخت نسبت به این طیف را البته اگر روزافزون نبینیم در حال کاهش و کمتر شدن نیز مشاهده نمی کنیم .

*نباید از اصلاح طلبان به عنوان پل استفاده کرد
وی تصریح کرد: ما بارها گفته ایم اصلاح طلبان جزء این ملت و کشور هستند و بخش زیادی از مردم دارای این تفکر هستند. از این رو آقایان یا به این نتیجه رسیده اند که آنها باید وارد صحنه شوند و یا اینکه اصلاح طلبان باید برای همیشه حذف شده و اجازه فعالیت به آنها داده نشود. در واقع همانطور که اشاره کردم اگر قرار است این طیف وارد صحنه شود باید زمینه ها فراهم شود تا  با مساعد کردن شرایط ، اصلاح طلبان بتوانند با دست باز و البته امید به موفقیت وارد صحنه شده و فعالیت کنند.
منتجب نیا تاکیدکرد: اما اگر تصمیم بر این است که اصلاح طلبان برای همیشه در حاشیه باشند و هیچگاه اجازه ورود آنها به حاکمیت داده نشود بنابراین لزومی ندارد از اصلاح طلبان به عنوان پل استفاده کنند در واقع کار صحیحی نیست که از اصلاح طلبان تنها برای گرم کردن تنور انتخابات و بازار رقابت انتخاباتی استفاده شود.  از این رو لازم است مسئولان، صریح، شفاف و صادقانه تصمیم بگیرند و  به اصلاح طلبان اعلام کنند که ما به این نتیجه رسیده ایم که برای همیشه شما نباشید و وارد صحنه نشوید تا اصلاح طلبان نیز هزینه بی خود نپردازند و خودشان را قربانی نکنند. اما اگر به این نتیجه رسیده اند که باید حق این بخش از مردم هم پرداخت شود و اصلاح طلبان در سرنوشت خودشان دخیل باشند ؛این مساله مستلزم فراهم سازی شرایط و مقدماتی است و آن هم باز کردن فضای سیاسی کشور و باز کردن تربیون ها است .

*امیدی به موفقیت اصلاح طلبان ندارم
قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: در حالی که برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هنوز مقدمات و شرایط فراهم نشده اما می بینیم دوستان اصلاح طلب ما به دنبال تعیین کاندیدا و زمینه سازی مقدمات پیروزی آن کاندیدا هستند.
وی مدعی شد : در فضای مسدود و بسته فعلی امکان فعالیت وجود ندارد زیرا کارها به دست بسیاری از افراد تندرو و رادیکال است که آنها سایه اصلاح طلبان را با سنگ می زنند و حاضر نیستند حیات و زندگی آنها را تحمل کنند لذا چگونه اجازه فعالیت و رقابت انتخاباتی به اصلاح طلبان می دهند؟
منتجب نیا خاطرنشان می کند: ما همواره گفته ایم برای حفظ کشور از بحران ها و نابسامانی ها دست افراطیون ، تندروها و رادیکال های بی منطق را باید کوتاه کنند تا کار به دست عقلا بیفتد یعنی کسانی که کلیت جامعه را می بینند نه تنها طیف خودشان را مشاهده می کنند و اصلاح طلبان را نقطه مقابل خودشان می بینند در واقع اگر فضا به دست عقلا باشد می توانند شرایطی فراهم کنند که در آن فضا ، امید موفقیت است.
قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: در حال حاضر که بسیاری از تریبون ها و تصمیمات در اختیار تندروها و افراطیون قرار دارد بنده هیچگونه امیدی به موفقیت اصلاح طلبان ندارم مگر اینکه وضعیت عوض و روزنه امیدی به طرف اصلاح طلبان و مردم باز شود.

* در جریان اصلاحات همه لیدر و صاحب نظر هستند
منتجب نیا با تاکید بر این مطلب که اصلاحات یک ماهیت خاصی دارد، می افزاید: جریان اصلاحات ماهیتی است که تکثر آراء و اختلاف نظرها را به عنوان یک فصل پذیرفته و حل کرده است . در جریان اصلاحات مساله فرماندهی و فرمانبری یا همان رهبری و لیدری مطرح نیست بلکه در این جریان همه لیدر ، صاحب نظر و تصمیم ساز هستند و در تصمیم گیری ها دخیل اند.
وی اظهار می دارد: در جریان اصلاحات چهره های نخبه و شاخص زیادی حضور دارند که باید این نخبگان در کنار یکدیگر باشند و با هم تبادل نظر کنند در واقع اینها باید یک مجموعه ای تشکیل دهند ؛ البته مجموعه ای نباشد که به جای همه تصمیم بگیرند بلکه مجموعه ای که همه دیدگاههای اصلاح طلبان را گردآوری کنند که  ممکن است این مجموعه با نام اتاق فکر یا هر عنوان دیگری نامیده شود، یعنی یک مجموعه مورد قبول که جامع باشد و تنها متعلق به یک طیف خاص نباشد، زیرا تعلق داشتن به یک طیف خاص  به معنای دامن زدن به اختلافات است .اگر این مجموعه با زیرمجموعه ها تبادل نظر کنند و دیدگاهها را جمع کنند و سپس به یک جمع بندی واحدی برسند  در این صورت می توان  به اجماع و وحدت در طیف اصلاح طلبان امید داشت زیرا  بعدا  با استفاده از این وحدت و اجماع می توانند بر روی یک فرد تصمیم گیری کنند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: اما اگر یک فرد یا کسانی بخواهند یک فکر را بر همه اصلاح طلبان تحمیل کنند قطعاً این مساله جا نمی افتد و مسلماً طیف های دیگر اصلاح طلب  در مقابل آن قدعلم کرده و مخالفت می کنند؛ بنابراین همانطور که اشاره کردم این مساله به اختلاف نظرها و اختلاف دیدگاهها دامن می زند از این رو بنده همین جا به اصلاح طلبان هشدار می دهم که کاری نکنند اختلاف نظرها و اختلاف دیدگاه ها به صف بندی منجر شود و نتوانند به وحدت نظر برسند.
منتجب نیا در ادامه می گوید:رفتن زود هنگام به سمت تعیین کاندیداها و مصداق برای انتخابات از کارهای خطرناک است ؛  لذا اصلاح طلبانی که می خواهند برای کاندیداها تلاش کنند باید نظر و رای داشته باشند، در واقع نمی توانند بپذیرند افرادی از داخل یا خارج  به آنها کسی را تحمیل کنند و بگویند شما باید به فلان شخص رای دهید یعنی این همان چیزی است که نقطه مقابل اصلاحات است در حالی که اصلاحات آمده که این تفکر تحمیلی را براندازد و از بین ببرد لذا نباید از تحمیل و زور برای مبارزه با تحمیل و زور استفاده کنیم.

* آقایان اصلاح طلب در اتاق های دربسته مشغول تصمیم گیری هستند
وی خاطرنشان کرد: نباید در جریان اصلاحات کار به دست یک یا دو نفر باشد بلکه باید با برنامه ریزی ، نظر خواهی کردن و برگزاری سمینار و جلسات متعدد، طبیعت اصلاح طلبان را به دست آورند و ببینند آیا اصلاح طلبان در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که یک گام به طرف اصولگرایان نزدیک شوند و بر سر یک کاندیدا با آنها ائتلاف کنند و یا اینکه آنها رقابتشان را جدی تر از این می دانند که با رقیبشان ائتلاف کنند ؛ لذا باید آن مرکزیت که البته نمی تواند در یک یا دو نفر و یا در یک طیف فکری خلاصه شود  بنشیند و دیدگاههای متفاوت را جمع کند تا حداقل نظر اکثریت غالب را مورد توجه قرار دهد، در حالی که در حال حاضر چنین اتفاقی رخ نداده و آقایان در گروههای بسیار محدود در اتاق های دربسته مشغول تصمیم گیری هستند که کار مفید و موثری نیست.
قائم مقام حزب اعتماد ملی تاکید کرد: باید همه چهره های صاحب نظر و صاحب فکر در جریان اصلاحات نظر دهند تا به یک جمع بندی برسند لذا دوستان اصلاح طلب باید بدانند از چند ناحیه مورد هدف قرار گرفته اند و چه بسا به آنها خدشه ای وارد شود.
منتجب نیا گفت: اصولگرایان از یک طرف می خواهند با جذب برخی از چهره ها آنها را به عنوان چهره های محبوب و مورد توجه مطرح کنند تا اصلاح طلبان را وارد صحنه کنند تا به نوعی از این طیف استفاده ابزاری کنند و از سوی دیگر مسأله ای که ممکن است برای خدشه دار کردن اصلاح طلبان مورد استفاده قرار گیرد این است که آنها می نشینند برای رسیدن به مقاصد خودشان تزهایی را مثل ائتلاف با اصولگرایان مطرح می کنند. در حالی که این  ائتلاف به این  معنا است که ایده و تفکر اصلاح طلبان دروغ بوده  و این جریان صاحب فکر و اندیشه نیست و اصلاح طلبان همواره به صورت تاکتیکی کار می کرده اند؛ لذا اصلاح طلبان و اصولگرایان که دقیقاً نقطه مقابل یکدیگر هستند اگر بخواهند بر روی یک فرد خاص ائتلاف کنند هر چند ممکن است در مطرح کردن این مسائل حسن نیتی در کار باشد اما با این وجود به جریان اصلاحات ضربه وارد می شود لذا باید اصلاح طلبان مراقب باشند تا فریب نخورند و تحت تأثیر اشتباهات و القائات قرار نگیرند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.