دستاوردهای کرونایی که لگدمال بی‌توجهی‌ها شدند/ گلایه‌های وزیر بهداشت از مردم و مسئولان

وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در بحران کرونا گفت: عده‌ای دچار سهل‌انگاری شدند. این عده چه از مردم و چه از دوستان غیر مردم که در جایگاه‌های مختلف در بخش خصوصی یا دولتی نشسته‌اند، سبب شدند این دستاورد عظیم ملی در مقابله با کرونا ساده انگاشته شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا سعید نمکی در جلسه‌ اضطراری ستاد کرونای پایتخت گفت: روزی به یکی از عزیزانم گفتم چرا ماسک نزدی تا بیمار نشوی؟ و او با بغض به من گفت وقتی به بیمارستان رفتم و دیدم پزشک و پرستاران دیگر ماسک ندارند. آن را از صورتم برداشتم؛ عین روزهای دفاع مقدس که قمقمه آب را به یکدیگر می‌بخشیدند. شما افتضاح تحصن در اروپا و آمریکا و آمدن پزشک و پرستار به خیابان را در ایران ندیدید و این علتی ندارد جز غیرت ملی کادر درمانی کشورمان. وقتی طبیب متخصص دانشمند ما آنگونه صحبت می‌کند من او را می‌ستایم اما گله‌ من از این بخش نیست، این تحسین برانگیز است اما گله من از این است که وقتی به مقامات ارشدمان آدرس غلط می‌دهیم، تصمیم گیری‌ها غلط از آب در می‌آید و من دیگر نمی‌توانم به آقای دکتر بگویم پرسنل من دارند آلوده می‌شوند و از این حقانیت به خوبی نمی‌توانم دفاع کنم. گله من از این جاست و نه از ایثار و جوانمردی و گذشتی که انجام شد. چرا زبان من به عنوان وزیر شما باید در یک مرجع عالی کند شود به دلیل استناد به واژه‌های غیر کارشناسی که ممکن است حتی از سر گذشت بوده باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: من نمی‌خواهم ایثار و گذشت را با چنین بخشی قاطی کنم. بیشترین زیان در این دوران در بخش سلامت داده شده است. همه بخش‌های کشور اذیت شدند اما هیچکس به اندازه ما اذیت نشد، ما بیشترین شهید را دادیم و زمانی که همه فرار کردند از آسیب‌های عفونت، بچه‌های ما دل به این آتش زدند. زمانی که همه‌جا تعطیل شد ما سه شیفته کار کردیم. ما بیشترین ضرر اقتصادی را کردیم. بیمارستان‌های دانشگاهی از درآمدهای اختصاصی خود تنها ۱۵ درصد درآمد دارند در حالی که ۶۰ تا ۷۰ درصد مخارج خود را با این درآمدها باید بگذرانند. بیشترین زیان جانی، مالی و همه چیز را در این مدت دادیم.

نمکی خاطرنشان کرد: من به عنوان وزیر و یک خدمتگزار کوچک، شرمنده این مدافعین سلامت هستم که با تمام گذشت این مدت را طی کردند. ما برنامه‌ داریم اما عده‌ای دچار سهل انگاری شدند. این عده چه از مردم و چه از دوستان غیر مردم که در جایگاه‌های مختلف در بخش خصوصی یا دولتی نشسته‌اند، سبب شد این دستاورد عظیم ملی ساده انگاشته شود. من مدت‌ها بود جلوی دوربین نیامده بودم. هم قهر بودم، هم دلشکسته بودم و هم عصبانی بودم. بارها گفتم این دستاورد بزرگ ملی را از دست می‌دهیم و این حرکت بزرگ افتخار آفرین در عرصه بین‌المللی را در عرصه بین‌المللی لگدمال بی توجهی نکنید. من خدمت مقام معظم رهبری نوشتم که من بارها گفتم کسانی که چندین سال است مرا می‌شناسند می‌دانند من در عمرم تملق نکرده‌ام ولی خدا شاهد است حمایت و بصیرت مقام معظم رهبری در این دوره را وظیفه دارم، اعلام کنم.

وی با اشاره به اینکه یک روزنگار کرونا دارد، تصریح کرد: در خیلی از روزهای این روزنگار که ان شاءلله اگر عمری باشد، منتشر می‌شود نوشته‌ام که خدایا تا من زنده‌ام و تا زمانی که این مسئولیت بر دوش من است، سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من بر ندار. من خدمت ایشان عرض کردم که نگران مرگ سه رقمی هستم. ما به زحمت آمار را به حدود ۳۰ مرگ در روز رساندیم و به سمت تک رقمی کردن این عدد بودیم به شکلی که حتی در تهران توانستیم این کار را بکنیم. ما برنامه مرگ تک رقمی و کنترل بیماری را داشتیم. ما گفتیم در فاز اول مدیریت، فاز دوم کنترل و فاز سوم مهار بیماری‌ را خواهیم داشت تا جایی که در ۱۳ استان به فاز مهار بیماری رسید.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: معاون بهداشتی ما پروتکل‌های بهداشتی برای ۱۳۰۰ شغل و حرفه را طی ۱۰ شبانه روز نوشت. چرا؟ زیرا ما در تحریم هستیم. برخی مردم امورشان را در یک زیر پله و با فروش چند جفت جوراب می‌گذراند.

نمکی عامل مشکلات اقتصادی و ما خزانه خالی را تحریم‌های ظالمانه آمریکا خواند و گفت که اگر به بنده بگویند مقصر این صحنه کیست، می‌گویم آمریکای جنایتکار مقصر است؛ آمریکایی که بدترین و ناجوانمردانه ترین تحریم‌ها را بر ما اعمال می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم افزود: رئیس جمهور مملکت باید به این موضوع فکر کند . کسی در انگلیس درس می‌خواند و گفت ۲۰ هزار پوند به من داده‌اند به عنوان یک دانشجو که در اوج گرفتاری کرونا غصه نخورم. در اینجا که این شرایط فراهم نیست. من که نمی‌توانم شب به شب به یک دستفروش، راننده تاکسی و… پول بدهم یا نمی‌توانم جور دیگری به مغازه داری که چک برگشتی او می‌تواند منجر به خودکشی اش شود، کمک کنم. باید بگویم بازگشایی کنید.

وی بااشاره به مقاله یکی از بزرگان اقتصاد علیه خود گفت: نوشته بود که در آینده تو باید پاسخگو باشی اما من گقتم اقتصاد دانان باید به کمک من می‌آمدند که من چگونه صنعت را اداره کنم که معیشت مردم در این شرایط در آن لحاظ شده باشد. اقتصاد دانان مملکت شما باید به من راهکار ارائه می‌کردید که من ببینم چگونه می‌توانم مملکت را در شرایط سخت کرونا به گونه‌ای اداره کنم که طغیان ناشی از فقر و گرسنگی نداشته باشم. من در بیابانی به فردی می‌گویم آب آلوده را نخور و او می‌گوید این تنها قدح آب من است، پس میگویم لااقل آن را بجوشان و بخور.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اینکه ما در بحران کرونا دچار خسران شدیم، نه اینکه ندانیم این بازگشایی آمار را افزایش خواهد داد نه اینکه نفهمیم وقتی مترو و اتوبوس یک سوم توان نقل و انتقال جمعیت را دارد با چنین پدیده‌ای مواجه نخواهیم شد، اینها جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت. مردم باید بدانند و اگر روزی قرار باشد این زحماتی که عزیزانم کشیده‌اند مورد هجمه قرار گیرد مجبور می‌شوم حرف‌هایی را بزنم. من از برنامه وزارت بهداشت و تلاش همکارانم دفاع می‌کنم و به‌شدت زانو می‌زنم و دست یکایک کسانی که به ما کمک کردند را می‌بوسم. نیروهای مسلح، صدا و سیما، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، روحانیت و… بسیار به ما کمک کردند. روحانیت چنان با نجابت با ما برخورد کردند که تا گفتیم نماز جمعه، مساجد و صحن بقاع متبرکه باید بسته شود، پذیرفتند. از سوی دیگر استانداران محترم با تمام وجود به صحنه آمدند و کسی مارا تنها نگذاشت.

وی با تقدیر از دادستانی‌ها ادامه داد: نشد از یک دادستانی بخواهیم که شخصی دارد حرف بی ربط در مورد کرونا می‌زند و او را صبح بعدش در شعبه دادستانی نخواهند. ما از دو سمت تحت فشار بودیم، یک سمت کانال‌های معاند خارجی و یک سمت از درون و افرادی که داشتند در اوج زحمت، بچه‌های ما را تضعیف می‌کردند.

نمکی افزود: هیچ ستاد مقابله با کرونایی را مقتدرتر از ستاد استان تهران ندیدم. این نمونه‌ای برای بحران‌های آتی مملکت شد. آرایش جدید نیرو در تهران که با کمک دکتر زالی با روابط عمومی بالا و سایر عزیزان الگویی شد برای بحران‌هایی که خدایی نکرده در سطح تهران ممکن است به وجود آید البته همیشه پوزیشن‌های اداری نیست که حماسه می‌آفریند بلکه دل‌ها و روح‌های بلند هم موثر هستند. ارتباطی که میان شهرداری، استانداری و… شکل گرفت، نمونه بود و باید آن را به عنوان یک سمبل تاریخی برای روزهای بحران نگه داریم.

وی با تاکید بر اینکه در برخی موارد نمی‌توان به عقب بازگشت، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مردمان خسته و وامانده را برگردانیم به شعار در خانه بمانید. امسال ناجا از ۴ صبح روز ۱۳ بدر در خیابان‌ها بود و خیلی تلاش شد. برای اولین‌ بار در تاریخ این مملکت روز ۱۳ بدر مردم در خانه ماندند اما الان نمی‌توان مردم را با شعار در خانه نگه داشت، این واقعیتی است که باید پذیرفته شود. نه می‌شود مردم را با شعار در خانه بمان نگه داشت و نه می‌شود کسبه را مجبور کرد که کسب و کار را تعطیل کنند. ما باید به یک راهکار جمعی برسیم. چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. اول از همه روشی هنرمندانه لازم داریم تا مردم را متقاعد به رعایت برخی چارچوب‌ها کنیم.

نمکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما در اپیدمی می‌گوییم اگر پروانه‌ای در هرات پر زد  باید در استان خراسان و سیستان و بلوچستان ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده منتظر طوفانش باشیم. بنده که با مدیریت اپیدمی بیش از ۳۰ سال پیش ذهنم شکل گرفته است. روز اولی که خبر شیوع این ویروس را در چین دریافت کردم، به همکارانم گفتم که خودتان را برای یکی از ناشناخته‌ترین، خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین ویروس‌های جهان آماده کنید.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز پنج تن از معاونان من در پنج  استان برای ویزیت حضور پیدا کرده‌اند و قرار است تا فردا  در۱۰ استان را ویزیت کنند.

وی افزود: من روز اول دکتر گویا و دکتر رئیسی را به استان‌ها فرستادم تا تخت‌ها و پروتکل‌ها را آماده کنند. ما اولین کشور جهان بودیم که پروازها را قطع کردیم. بنده در ۷ بهمن جلسه‌ای برای قطع پروازهای چین برگزار کردم. خیلی از افراد باور نمی‌کردند و به شوخی می‌گرفتند.

دکتر نمکی ادامه داد: ما اولین کشوری بودیم که در ورودی‌های زمینی، دریایی و هوایی گیت‌هایی را برای کنترل افراد گذاشتیم و زمانی که کیت آزمایش کرونا در دنیا حرفش به میان آمده بود، ما به کمک دکتر بیگلری و خانم دکتری مختاری آزاد، طراحی روش pcr را برای شناسایی ویروس انجام دادیم و تا ۱۵ روز پس از اپی سنترهای گرفتار در قم و گیلان به ما مقداری کیت رسید که دکتر آسایی از سفر خود به ژنو آورده بودند.

وی ادامه داد: تست ۵۷ دانشجوی ایرانی ووهان که اواسط بهمن به کشور آمدند توسط خودمان انجام شد بنابراین این کشور خودش را برای یک چنین هجمه‌ سنگینی آماده کرده بود و ما با برنامه پیش آمدیم که اینگونه آبرو خریده شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه ما ستادهای فرماندهی تشکیل دادیم و کلی پروتکل تنظیم کردیم و تمام تیم‌هایمان را برای ورود به چنین صحنه‌ پر حادثه‌ سهمگینی آماده کردیم یک  ضرر هم برایمان داشت که عده‌ای خیلی به نظرشان راحت آمد.

نمکی افزود: آمریکایی‌ها به غیر از چند هزار میلیارد که برای معیشت مردمانشان هزینه کردند،۱۱۱ میلیارد دلار را فقط برای بخش سلامتشان هزینه و انگلیسی‌ها ۲۰ میلیارد تنها برای بخش سلامت هزینه کردند در حالی که بنده از یک میلیاردی که مقام معظم رهبری فرمودند زیر ۳۰ درصدش را تا امروز توانسته‌ام دریافت کنم ولی با توجه به میزان مرگ و ابتلا و گرفتاری‌هایمان و میزان آوارگی مردم در درمان، از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هفت به یک ما جلو بودیم که این حرکت‌های بزرگ به معنای یک برنامه و ایثار و یک روش موفق است.

وزیر بهداشت گفت: ما با اتکا بر همدلی و وفاق ملی بود که توانستیم کاستی‌ها را جبران کنیم. اینکه توانستیم در فاز اول دفاع خوب بکنیم و در فاز دوم حمله‌خوب انجام دهیم نشان از یک مدیریت منسجم برنامه‌ ریزی شده بود و معتقدیم موفق‌ترین برنامه‌ جهانی را در عرصه‌ ملی ما داشتیم.

وی با اشاره به اینکه روزی BBC ,VOA و … زحمات ما را در مقابله با کرونا به سخره می‌گرفتند، گفت: وقتی آن افتضاح را در اروپا و آمریکا دیدند. خفه‌خون گرفتند. آن‌هم اروپا و آمریکایی که میزان تختش به هزار نفر جمعیت در بدترین شرایط ۶ تا ۷ برابر ما است. با تمام زحماتی که در طرح تحول سلامت کشیده شد، میزان تخت ما به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت ۱.۶ است. این یعنی در جایی ۱ و در جایی حتی زیر یک است در حالی که فرانسه ۷.۷ تخت به ازای هزار نفر جمعیت دارد. این کاستی‌های در اوج شرایط تحریم‌ها است.

نمکی افزود: تکرار بعضی شعارها و واژه‌ها باید تبدیل به سایر شیوه‌ها شود. باید از هنرمندان، اهل قلم و… کمک بگیریم تا برنامه‌های غیر مستقیم تدوین شود. اینها کارهایی هستند که باید پایلوت آن در تهران اجرا شود که چگونه می‌توانیم مردم را متقاعد رعایت دستورالعمل‌ها کنیم اولین راهکار ما قبل از بستن این است که فاصله‌گذاری هوشمند، نظارت بر پروتکل‌ها و زدن ماسک را به عنوان ۳ اصل اساسی به خوبی در تهران اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اعمال الکتیو مردم ۴ یا ۵ ماه به تاخیر افتاده است، اظهار کرد: امروز دیگر بیش از این نمی‌توان صبر کرد. ما باید امروز فکر کنیم تا طرفیت تخت‌های غیر کرونایی را حفط کنیم. اما نباید تمام بیمارستان‌هایمان را گرفتار پدیده کرونا کنیم. باید برنامه ریزی کنیم در تهران بزرگ که تعدادی از بیمارستان‌ها را برای بیماران مبتلا به کرونا و تعدادی را برای بیماران الکتیو غیر کرونایی بگذاریم. نمی‌توان تنها به تفکیک طبقات میان بیماران مبتلا به مرونا و غیر کرونایی اکتفا کرد. مکان‌های مشترک در بیمارستان وجود دارد که می‌تواند سبب چرخش بیماری بین طبقات شود. از این رو باید بیمارستان‌های پذیرنده بیماران مبتلا به کرونا از سایرین جدا شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.