دستور آملی لاریجانی درباره مرخصی ۱۵ روزه زندانیان واجد شرایط به مناسبت شب‌های قدر

زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف‌نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.

رییس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور اعلام کرد که به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر به زندانیان واجد شرایط ۱۵ روز مرخصی داده شود.

به گزارش ایسنا، متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:

«به مناسبت فرا رسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعید فطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنان مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تامین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

الف ـ زندانیان محکوم به حبس:

۱ـ محکومین به حبس‌ ابد به شرط تحمل حداقل ۵ سال حبس.

۲ـ محکومین به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس.

۳ـ محکومین به حبس از ۵ تا ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.

۴ـ محکومین به حبس از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.

۵ـ محکومین به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومین به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.

ب ـ زندانیانی که صرفا به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:

۱ـ محکومین به جزای‌ نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از ۳۰ میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه‌ حبس.

۲ـ محکومین به جزای‌ نقدی که مقدار باقیمانده آن ۱۰ تا ۳۰ میلیون ریال باشد؛ به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن کمتر از ۱۰ میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.

ج ـ محکومین جرایم غیرعمدی و محکومین مالی:

زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف‌نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.

دـ مرتکبین جرایم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود:

محکومین جرایم سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان‌یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده موادمخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رییس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

تبصره ۱: در مورد سارقین دارای محکومیت بیش از یک سال و محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد ترتیبی اتخاذ گردد هر ۴۸ ساعت یک‌بار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.

تبصره ۲: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها عبارت است از: مشمولین بند ۴ ماده ۴ و بند ۶ ماده ۵ و بند ۶ ماده ۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و الحاق موادی به آن.

دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.»


عصر ایران

تا این لحظه ۱۱نظر ثبت شده
  1. یوسف:

    بسیار مفید وعالی مخصوصا محکومین ومجرمین مالی که فرصتی است جهت رضایت شاکی وحل مشکل

  2. فرهاد:

    به خدا این جوری نیست ۹۰ درصد این زندانیان بی گناه هستند

  3. امیر:

    فاطحه ی سایتتون رو خوندن که تاریخ انتشار مطلب ندارد

  4. مرضیه:

    سلام خسته نباشید
    شوهرم خود معرف در تاریخ ٩۵/١/٢١ ب زندان رفت با توجه ب بخشنامه ای که اومده حبسش جز یک سال تا پنج سال حساب میشه که باید حداقل سه ماه از حبسو کشیده باشن اما حبس شوهرم توی سه ماه هست و هنوز کامل نشده میخوام بدونم مرخصی تعلق میگیره ب بهش؟ خواهش میکنم اگه راهی هست که بشه بیاد مرخصی بهم بگید ممنون میشم دخترم سه ماهه باباشو ندیده همش ۴سالشه

  5. احمد حشمتی:

    بیماری راباید مداوا کرد مسکن خوراندن به بیمار سرپوش گذاشتن بردرد اوست

  6. فرهاد شاه حسینی:

    باتشکر از ریاست محترم قضاییه ،با توجه به اینکه قاضی محترم ناظر در هر زندان از وضعیت پرونده زندانیان مطلع هستند و میدانندمرخصی کدام زندانی قابل تمدید است ،آیا شایسته نیست جهت استفاده از ایام وشبهای ماه مبارک و حضور در محیط خانواده، مرخصی تمدید شده(یعنی۳۰روز)از اوایل ماه مبارک داده شود ، با تشکر

  7. فرزانه:

    لطفا نظراتمون ب اقای لاریجانی برسونید

  8. فرزانه:

    سلام کاملا مخالفم از بس اسون گرفته میشه جرم وجنایت زیادمیشه چرا کلاهبرداری جز استثنا نیست.چرا شاکی خصوصی در نظر گرفته نشده؟زندان شده بهشت براشون که هنوز در نیومده دوباره تکرار میشه الحمدلله وثیقه و ضامن و هزار راه هم برا فرار از زندان وجود داره. به جززندانیان مهریه و دیه بقیه حقشون نیست حتی یک ساعت. اینا اگه خدا و خانواده و شب قدر میشناختن دست ب جرم وجنایت نمیزدن.زرنگم هستن تو دادگاه میگن اشتباه کردیم اماتو زندان نقشه میکشن

  9. رضا:

    خیلی ممنون

  10. خیلی عای بود:

    llk,k

  11. زهره:

    سلام آقای لاریجانی، داداش من ۲۰ سال اعتیاد شدید داره الانم به شدت هرویین میکشه، پدرومادرمو خیلی کتک میزنه وسایلمونو میدزده وبا چاقو تهدیدمون میکنه الان ۱۰ روز شکایتشو کردیم تو زندان ولی نه حکم براش زدن ، هرروز پدرم میره در دادگاه که ببینم براش حکم زدن یا نه؟ ولی هیچ جوابی نمیدن،حلا شما اومدین مرخصی براشون زدین حلا ما چکار کنیم، به نظر شما ما چکار کنیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.