دستور حمایت از کارخانه های کاغذ از سوی معاون اول رئیس جمهور صادر شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در مراسم جشن ربع قرن برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: این جشن علاوه بر اینکه به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) است مناسبت دیگری نیز دارد که تجلیل از ربع قرن جهاد فرهنگی است و از روسای نمایشگاه های قبل در ااختتامیه نمایشگاه تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در حال برگزاری است و سال به سال شاهد رشد و پویایی بیشتر آن هستیم و امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در خاورمیانه در بین کشورهای اسلامی جایگاه اول را از جهت انتشارعناوین کتاب داریم و در عرضه جهانی نیز رتبه دهم هستیم که قابل توجه است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: علاوه بر ۲۵ دوره نمایشگاه،‌ امسال نوزدهمین دوره هفته کتاب در ایران برگزار شده که در طول این سالها تبدیل به برنامه‌ای شاخص در حوزه کتاب شده است، در کنار آن‌ ۲۹ دوره اهدای جایزه کتاب سال ر داشته ایم که هر سال از آثار نویسندگان، مولفان و مترجمان  فراوانی طی آن قدردانی می شود  و امسال نیز این آثار در نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته اند.

حسینی همچنین گفت: در سال نود و در قالب برپایی نمایشگاه‌های استانی بیش از ۲ میلیون جلد کتاب به فروش رفته در کنار آن اهدای کتاب به کتابخانه‌های مرکز روستاها و شهرها نیز انجام شده و ادامه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به موضوع تجهیز کتابخانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بخش قابل توجهی از کتابخانه‌های کشور به فناوری روز مجهز شد و از جهت سخت افزاری نیز تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز افزایش یافته که خیرین و دولت در این مورد سرمایه گذاری بیشتری نسبت به سال قبل داشته‌اند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و راشاد اسلامی همچنین برنامه ویژه‌ای برای حمایت از کتاب‌های ارزشمند دارد که طی آن این آثار خریداری و به سراسر کشور ارسال می‌شود. در واقع فعالیت های ما محدود به نمایشگاه کتاب نمی شود در طول سال نیز ادامه می‌یابد تا ما بتوانیم افزایش سرانه مطاله را شاهد باشیم و به  اهداف بلندی که رهبر تأکید کردند دست یابیم.

حسینی همچنین گفت: یکی از کارهای خوبی که در سال‌های اخیر بیش از گذشته به آن توجه شده است بزرگداشت مفاخر نامی ایران است که امسال نیز با توجه به انتخاب چهار نفر از آنها برای تجلیل از سوی سازمان یونسکو شکل تازه ای نیز به خود خواهد گرفت.

وی افزود: در سال نود بیش از ۸ میلیون جلد کتاب رایگان در کشور توزیع شده که در کتابخانه های عمومی و مساجد توزیع شده است و امیدواریم بتوانیم با این فعالیت ها نکاتی که مد نظر رهبر انقلاب اسلامی بوده  اجرایی کرده و در ادامه  موانع تولید کتاب را  نیز از سر اراه برداریم و کاغذ نیز آسانتر در اختیار ناشران قرار گیرد. نکته دیگری که مد نظر مقام معظم رهبری بود ارتقای جایگاه کارخانه‌های تولید کاغذ بود که من امروز با معاون اول رئیس جمهور هماهنگ کردم و او نیز  گفت که همین امروز اولین دستور را به کارخانه های دولتی دادیم تا از تولید کاغذ حمایت کنند.

حسینی همچنین گفت: ترجمه کتابهای دانشمندان ایرانی به زبان‌های زنده دنیا هم در اولویت کاری ماست که باید شتاب بیشتری بگیرد و فراترا ز وضعیت فعلی باشد تا دنیا بیش از پیش با اندیشه ایران اسلامی آشنا شود و شخصیت های ما را بشناسند.

حسینی همچنین در ادامه با اشاره به سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) به بیان آیات و روایاتی درباره جایگاه سوره کوثر و  مقام حضرت زهرا(رس) پرداخت.

وی همچنین از برگزاری کنگره شعر فاطمی در روز پنجشنبه در قم خبر داد و گفت: همانطور که جشنواره های رضوی در سطح کشور همه گیر شده است باید جشنواره هایی با موضوع فاطمی نیز گسترش یابد.

وزیر ارشاد همچنین از رونمایی یک قرآن به خط سید رضا بنی رضی خبر داد و اشاره کرد: وقت آن رسیده بود که قرآنی کتابت شود که برای ایرانیان خوشخوان باشد و به همین دلیل با زحمت هنرمند گرامی سید رضا بنی رضی این قرآن کتابت شده است که ویژگیهای منحصر به فردی دارد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.