دستگاه انفجار سنج برای سربازان

جام جم آنلاین: سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاع آمریکا دستگاه «انفجار سنج» که فشار و شتاب ناگهانی را هنگام قرارگیری سرباز در معرض انفجار اندازه گیری می کند را در فاز دوم آزمایش قرار داده تا در صورت ایجاد آسیب های شدید مغزی، بیمار از درمان مناسبی برخوردار شود.

سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاع ایالات متحده این دستگاه را با هدف فراهم کردن داده های کمی برای تشخیص افرادی که در معرض آسیب های شدید مغزی هستند طراحی کرده تا درمان آنها تسهیل شود.

نیروهای انفجار می تواند به آسیب های شدید مغزی منتهی شود و اغلب این صدمات غیر قابل رویت است که می تواند تأثیرات فیزیکی، شناختی، اجتماعی، احساسی و رفتاری به دنبال داشته باشد.

درحالی که تاکنون ابزارهای دیگری چون این دستگاه با هدف نشان دادن قدرت انفجار ابداع شده است، اما پزشکان مناطق نظامی هنوز برای تشخیص آسیب های شدید مغزی به نشانه های بصری و شرحی که از بیمار دریافت می کنند اتکا می کنند.

سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاع ایالات متحده سال گذشته برای بررسی عملکرد دستگاه «انفجار سنج» و کارکردن آن برای پزشکان و کمک به آنها برای درک بهتر آسیب های ناشی از انفجار نخستین فاز از آزمایش انفجار سنج را با حدود ۹۰۰ سرباز در یک میدان جنگ آغاز کرد.

این آزمایش ها به تدریج به شش هزار و ۴۰۰ سرباز در واحدهای مختلف ارتش توسعه یافت که همگی از این دستگاه استفاده می کنند.

اکنون این سازمان درنظر گرفته که وارد فاز دوم از این آزمایش بشود و تصمیم دارد تعداد سربازها را در ماه آینده دو برابر کند.

دستگاه انفجارسنج ابزاری است که خودش را کنترل می کند و هنگامی که توسط سربازان مورد استفاده قرار می گیرد به سر بسته شده و در پشت جمجه سر پایین کلاه سرباز واقع می شود.

این ابزار دربرگیرنده یک ریزپردازشگر و حسگرهایی است که از قابلیت ضبط تغییرات ناگهانی در فشار و شتاب انفجار برخوردار است.

نرم افزار داخلی این دستگاه اطلاعات مرتبط را ضبط می کند و این اطلاعات توسط یک میکرو مینی پورت UBS قابل دانلود است.

همچنین چراغ های قرمز، سبز و زرد روی این دستگاه کار گذاشته شده که نشان دهنده سطح انفجار در یک نگاه است.

درحالی که این دستگاه به خودی خود آسیب شدید مغزی را تشخیص نمی دهد اما می توان اطمینان حاصل کرد که پس از انفجار سرباز از درمان های مناسبی برخوردار می شود، حتی اگر خود فرد نشانه ها را کم اهمیت بشمارند و به آنها توجهی نکند.

«جف راجرز» مدیر این برنامه در سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاع آمریکا در این رابطه گفت: دستگاه انفجار سنج این سازمان برای پزشکان اطلاعاتی درباره واقعیت تجربه بیمار فراهم می کند. پس از یک انفجار پزشکان دستگاه کوچکی که یک وضحیت سبز، زرد یا قرمز را نشان می دهد بررسی می کنند تا خطر آسیب صورت گرفته را شناسایی کنند.

تولید این دستگاه ۱۱ ماه با هزینه یک میلیون دلار انجام شده و در نهایت هر کدام از دستگاه ها ۴۵ دلار هزینه تولید دارد.

گفته شده است که این دستگاه می تواند به ارتش برای درک بهتر آسیبهای شدید مغزی کمک کند.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.