دستیابی ایران به دانش بومی تجهیزات شبکه‌های دسترسی مخابرات نوری

به گزارش خبرنگار مهر، GPON یکی از اجزای شبکه های دسترسی باند پهن مخابرات نوری محسوب می‌شود که می تواند با غلبه بر محدودیتهای کابل مسی، دسترسی مشترکان مخابراتی را به سرویس های باند پهن فراهم کند.

از آنجایی که در مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه دسترسی نوری FTTX یا پروژه فیبرنوری منازل برای ارائه سرویس‌های صوت، تصویر و دیتا مانند IPTV، VoD وVoIP، اینترنت، اینترانت و خدمات IT به کاربران داخلی، طراحی و پیاده‌سازی خواهد شد، تجهیزات شبکه دسترسی نوری GPON می تواند بسیار زیاد مورد استفاده قرار گیرد؛ از این رو کسب دانش فنی در طراحی و ساخت این تجهیزات، بسیار حائز اهمیت بوده و گامی اصلی جهت بومی سازی این تجهیزات برای بکارگیری در شبکه های داخلی است.

صادق عباسی شاهکوه – رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر از انجام طرحی در این پژوهشکده خبر داد که براساس آن ایران به دانش طراحی و تولید تجهیزات شبکه دسترسی نوری GPON دست می یابد.

وی با بیان اینکه مرحله طراحی تجهیزات شبکه دسترسی نوری GPON به پایان رسیده و این پروژه با موفقیت وارد فاز پیاده سازی شده است، ادامه داد: طراحی و ساخت تجهیزات GPON در گروه ارتباطات نوری موسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف طراحی و ساخت سیستمهای OLT، ONU ،ONT (کافوی نوری، ترمینال واحد شبکه های نوری و ترمینال خطوط نوری ) و ایجاد یک شبکه پایلوت در حال اجرا است.

عباسی شاهکوه با تاکید براینکه تجهیزات GPON دارای نرم افزار مدیریت هوشمند – EMS – است که آماده سازی و شناسایی کافوهای نوری از طریق آن انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: قابلیت تشخیص عیب از راه دور، پیکربندی مجدد، توانایی ثبت گزارش خرابی‌ها شامل نوع خرابی، زمان رخداد، شدت خرابی و علت احتمالی از جمله قابلیتهای نرم افزار EMS خواهد بود.

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: استفاده اشتراکی از فیبر در مدل مفهمومی شبکه دسترسی فیبرنوری – FTTX – و ارسال اطلاعات به طور همزمان به تمامی کافوها و ترمینالهای نوری باعث آسیب پذیر بودن این شبکه در برابر استراق سمع و نیز سرقت سرویس و جعل هویت می‌شود و بنابراین اپراتورهای شبکه باید قادر به تضمین حریم خصوصی و حفظ اطلاعات مشترک باشند و باید سازوکاری فراهم کنند تا دسترسی مشترک کنترل شده باشد؛ براین اساس حفظ امنیت شبکه دسترسی فیبرنوری از جمله مواردی است که در پروژه بومی سازی GPON مدنظر قرار گرفته شده است.

دکتر عباسی شاهکوه خاطرنشان کرد: این پروژه با محوریت مرکز تحقیقات مخابرات ایران و واگذاری زیر پروژه های آن به شرکتهای داخلی و دانشگاهها با هدف استفاده حداکثری از توان داخل کشور در حال انجام است و در این زمینه  RFP برخی از زیر پروژه های آن نیز فراخوان خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.