دست بافته های باارزش

با فرش های دست بافت ایرانی آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، گـبه یا قالیچه خرسک فرشی از جنس قالی با پرزهای بلند است که معمولاً در اندازه کوچک توسط عشایر لر و قشقایی بافته می‌شود.

بافت پود بیشتر ، تاثیر چشمگیری بر نرمی گبه می‌گذارد. تعداد پود برخی از گبه‌ها گاهی از سه تا هشت پود در هر رج و بلندی پرزها گاهی تا یک سانتی متر هم می‌رسد.

طرح گـبه ‌ ذهنی است؛ بیشتر الهام گرفته از طبیعت است . ابعاد گبه معمولا از یک و نیم تا چهار و نیم متر است . گبه به دلیل داشتن پرز های ضخیم و بافت درشت ، فرش سنگینی است .

 گبه‌ای که با پشم گوسفند تابیده‌شده‌ای که بدون رنگ بافته شده  باشد. این نوع گبه در برابر رطوبت بسیار مقاوم و تابش مستقیم آفتاب نیز منجر به تغییر رنگ آن نمی‌شود .

گلیم یا پلاس نوعی زیرانداز است ، که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی بافته می‌شود.

در بافت این نوع فرش پرز وجود ندارد ، رنگ‌های استفاده شده در گلیم سنتی گیاهی هستند.

گلیم امروزه به عنوان یک پوشش مدرن برای خانه‌های شهری خریداری می‌شود. گلیم در سایزهای مختلفی به شکل مستطیل بافته می‌شود که ابعاد ۱۰۰ * ۱۵۰ سانتی متر این زیرانداز که به ذرع و نیم مشهور است ، متداول ترین اندازه است .


انواع بافته های گلیم

          گلیم سوزنی

گلیمی است که در آن علاوه بر رد شدن پودها از میان تارها، نقش‌هایی را روی پود بافته یا سوزن‌دوزی می‌کنند.

          گلیم ساده

این بافت به دو دسته بافت پود و چاکدار تقسیم می شود ، در بافت پود  تعداد پودها بیشتر از تارااست به طوری که تارها دیده نمی شود و در بافت گلیم ساده چاکدار بین پودها به خاطر عوض کردن رنگ پود، فاصله یا چاک ایجاد شود.

          گلیم سوماک

این نوع گلیم که طرح‌های پیچیده‌تری دارد، ممکن است بدون نقشه ( ذهنی) یا نقشه‌باف باشد. سوماک ظرافت زیادی دارد و بیشتر با پود ابریشمی بافته می‌شود. نخ پودی که با آن یک طرح را بافته‌اند، در پشت کار گره می‌خورد و با پود دیگری طرح تازه را می‌بافند و از میان تارها رد می‌کنند. در ضمن، طرح‌های ذهنی ، طرح‌هایی انتزاعی اند که بیشتر براساس محل زندگی، کار و طبیعت محیط اطراف بافنده گلیم نقش می‌گیرد.

          گلیم فرش

نوعی از گلیم است که بعضی از قسمت‌های آن دارای پرز است و به صورت برجسته در کار نمود پیدا می‌کند. معمولا این نوع گلیم‌ها، مخلوطی از سوماک و قالی است که قسمت‌های گل و بوته و حاشیه‌های آن دارای پرز است.

 

به یاد داشته باشید :

 

          گلیم‌ و گبه‌ را با شامپو فرش بشویید، بهتر است که گلیم‌های ظریف را با دست بشویید  اما برای شستشوی این فرش ها با ماشین لباسشویی ، از پودر رختشویی استفاده نکنید برای شستشوآن بهتر است از مایع شوینده مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید؛ ضمنا حرارت آب بایستی کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد باشد.

 

          الیاف گلیم دارای رنگ طبیعی ،  در مقابل تابش مستقیم آفتاب آسیب نمی‌بیند اما رنگ شیمیایی الیاف در مقابل تابش مستقیم آفتاب تغییر رنگ می دهد .

 

          برای تشخیص رنگ طبیعی الیاف از رنگ مصنوعی و شیمیایی یک فرش، در نظر داشته باشید که ، رنگ شیمیایی بسیار پررنگ است اما رنگ طبیعی پختگی دارد و کمتر به چشم می‌آید؛ و دیگر این  موقع خرید یک تکه پارچه سفید مرطوب یا یک تکه ابرخیس روی فرش بکشید؛ اگر رنگی شد یعنی رنگ فرش مصنوعی است.

 

          اگر مبلمان  خانه‌تان سفید رنگ یا کرم رنگ است گلیم کردستان بخرید که پر از رنگ‌های قرمز و آبی و سبز استو اگر مبلمان خانه‌تان استیل است می‌توانید سوماک سیرجان بخرید که پر از رنگ‌های طلایی و پرجلوه است و با مبل استیل‌تان کاملا هماهنگ می‌شود.

 

          گلیمی که از جنس پشم یا ابریشم بافته شده باشد دوام بیشتری خواهد داشت .


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.