دست دادن تاریخی

جام جم آنلاین: دست دادن و احوالپرسی کاری مرسوم و عادی بین مردم است. شاید اصلا تصور نشود که این عادت مرسوم بتواند به حاشیه‌ای یا خبری مهم تبدیل شود اما هر موضوع یا پدیده‌ای که وارد دنیای پر پیچ و خم سیاست می‌شود، از این قاعده مستثناست و ممکن است هر شکل یا برداشتی همراه داشته باشد. شاید این کار در دنیای سیاست زمانی حاشیه‌ساز شود که بین دو رقیب یا دشمن دیرینه انجام شود.

خصومت و دشمنی خاندان سلطنتی انگلیس با ارتش جمهوریخواه ایرلند در گذشته که امروز بیشتر شکل کدورت و ناراحتی به خود گرفته، موضوعی است که بر همگان مشخص و مبرهن است.

با این اوصاف اگر احوالپرسی یا دست دادنی بین طرفین در حال حاضر انجام بگیرد، جای تعجب و شگفتی خواهد داشت.

براساس تازه‌ترین خبرها، الیزابت دوم ملکه انگلیس روز گذشته در شهر بلفاست مرکز ایرلند شمالی با مارتین مک گینس یکی از فرماندهان سابق ارتش جمهوریخواه ایرلند دیدار کرد.

این دیدار در جریان سفر دو روزه ملکه انگلیس به ایرلند شمالی و در یک گالری هنری صورت گرفت و برای اولین بار این دو دشمن دیرینه با هم دست دادند.

براساس گزارش‌ها، الیزابت دوم و مارتین مک گینس ابتدا در یک دیدار خصوصی کوتاه بدون حضور رسانه‌ها با هم دست‌دادند و دقایقی بعد و هنگام ترک گالری توسط ملکه، مجددا در مقابل دوربین‌ها دست یکدیگر را فشردند.

مارتین مک گینس که سال‌ها علیه سلطه انگلیس بر ایرلند شمالی مبارزه کرده است، پس از موافقت‌نامه صلح ایرلند در اواخر دهه ۱۹۹۰ وارد فعالیت‌های سیاسی شد و هم‌اکنون معاون سروزیر منطقه ایرلند شمالی به شمار می‌رود.

رسانه‌های انگلیس از دیدار و دست دادن ملکه با این فرمانده سابق ارتش جمهوریخواه ایرلند به عنوان یک تحول مهم یاد کرده‌اند، ولی جزئیاتی درباره مذاکرات آنان منتشر نشده است.

رضا عظیمی -‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.