دست رد اسد به امیر قطر /نیاز به طرح شما نداریم، عذرخواهی کنید

در حالی که قطر و خاندان حاکم بر آن یعنی آل ثانی تمام تلاشها و امکانات خود را برای براندازی نظام سوریه به کار گرفته اند، گویا داستان خواری های آنها پایانی ندارد.

هنوز مدتی از پاسخ دندان شکن نماینده دائم سوریه به طرف قطری نگذشته است که یک روزنامه عرب زبان از تحقیر امیر قطر به وسیله بشار اسد پرده برداشت.

روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد: دمشق اخیرا میزبان یک شخصیت عرب حامل طرح دوحه برای حل بحران سوریه بوده است و اینکه سوری ها به سرعت دست رد بر سینه قطری ها زده اند.

روزنامه مذکور بیان کرد: طرحی که قطری ها ارائه داده عبارت بود از: آشتی میان دو کشور، رفع حال بحرانی در روابط میان دو کشور و انتخاب نخست وزیر سنی از میان گروه اخوان المسلمین بود.

مطابق این طرح قطر نشستی با حضورمخالفان در دوحه برگزار می کند و در آن به مخالفان برای گفتگو با نظام سوریه فشار می  آورد همچنین طرح خواستار تضمین هایی از سوی نظام سوریه شده بود.

این روزنامه به نقل از منابع سوری می افزاید: دوحه با این طرح در واقع قصد داشته نبض دمشق را بسنجد تا به عبارتی پیمان طایف( در طایف عربستان برای پایان جنگهای داخلی لبنان امضا شد) دیگری را این بار برای سوریه رقم بزنند.

این منابع اعلام کردند :مشابه این طرح چند ماه قبل نیز از سوی برخی کشورهای عربی، منطقه ای و غربی و از طریق مسکو مطرح شده بود که با مخالفت دمشق روبرو شده بود.

منابع مذکور بیان کردند: بر اساس طرح قبلی با سوریه نیز همانند لبنان رفتار می شد به طوری که نخست وزیر از سنی ها، رئیس مجلس از کردها و مسیحی ها و رئیس جمهوری از علویان انتخاب می شد و انتخاب کشوری که میزبان این توافق باشد، بر عهده نظام بود.

این منابع بیان کردند: طرح قطر در واقع طرح قبلی با شکل و شمایل جدید از سوی قطری ها مطرح شد.اما دلایلی دیگر در پس پرده تلاش قطر برای عادی سازی روابطش با نظام سوریه قرار دارد که مهمترین آن عبارت است از؛ سرنگونی نظام سوریه از طریق دخالت نظامی به صفر رسیده و حتی زیر صفر رسیده است.

ترکیه در برابر اصرار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ایجاد مناطق امن در سوریه از آن طفره می رود و آن را منوط به پوشش بین المللی، عربی و اسلامی می کند و در واقع از کنفرانس اسلامی می خواهد که مجوز لازم را به ترکیه بدهد.

این منابع بیان کردند: آمریکا نیز نگران هرج و مرج در سوریه و سقوط آن و روی کار آمدن جبهه سلفی جدید در سوریه به ویژه با توجه به گرفتاری هایی است که سلفی ها در صحرای سینای مصر برای آن ایجاد کرده اند.

این روزنامه همچنین به رایزنی ها میان دوحه و دمشق در عید قربان اشاره کرده و آورده است: هنگامی که شیخ حمد آل ثانی امیر قطر در تماس تبریک عید قربان قصد داشت طرح خود را برای بشار اسد توضیح دهد رئیس جمهوری سوریه از وی خواست از تبریکات عید خارج نشود.

این روزنامه بیان کرد: یک دوست مشترک حمد و اسد که یک رئیس جمهور عربی است از شکایت امیر قطر و دلخوری وی از بشار اسد به خاطر مخالفت با طرحش خبر داد.

روزنامه مذکور نوشت : به نظر می رسد پاسخی که بشار اسد به امیر قطر داده است، می توان این گونه تفسیر کرد که نیازی به طرح شما نداریم عذرخواهی بهتر است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.