دست و پنجه نرم کردن با آلودگی هوا تا کی؟

۲۸م دیماه ،
ممتاز نیوز : امروزه آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی کلانشهرها بویژه پایتخت ایران تبدیل شده ‌است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم  ؛ آلودگی هوای کلانشهرها مخصوصا تهران، علل مختلفی دارد، اما آمارها و مطالعات چند سال اخیر نشان می‌دهد که ۸۰ درصد عامل این آلودگی‌ها مربوط به وسایل نقلیه و خودروهای تک‌سرنشین است.

اغلب کشورهای پیشرو مانند مکزیکوسیتی، توکیو و لندن نیز در قبل‌ای نه‌چندان دور با چنین معضلی دست به گریبان بوده‌اند، اما این کشورها توانستند با اجرای برنامه‌ای مدون و دقیق در کمتر از ۱۰ سال میزان آلودگی هوای کشورشان را به حد استاندارد برسانند.

در کشور ما نیز برای مهار این معضل اقدامات بسیاری شده است، اما متاسفانه هیچ‌کدام از این طرح‌ها به سبب موازی‌کاری نهادها و سازمان‌های متولی و تداخل برنامه‌ها به سرانجام نرسیده و هنوز حمل و نقل عمومی مناسبی برای شهروندان ایجاد نشده است.

ادامه روند این آلودگی، نشان از این واقعیت دارد که کشور ما نیز باید همانند کشورهای پیشرو برای جلوگیری و پیشگیری از این معضل زیست‌محیطی، اقداماتی اساسی و کارساز به انجام رساند، از این‌رو به نظر می‌رسد باید در ابتدا مدیریتی یکپارچه برای کاهش آلودگی هوا و پیشگیری از تداخل برنامه‌ها و موازی‌کاری دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی ایجاد شود و پس از آن با تخصیص اعتبار لازم ضمن بالا بردن سهم سفرها با وسایل نقلیه عمومی، بخش حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس نیز در کلانشهرها گسترش و توسعه یابد.

همچنین جمع‌آوری خودروهای فرسوده و از رده خارج شده، ارتقای استاندارد سوخت خودروها در شرکت پخش و پالایش و افزایش سطح کیفی تکنولوژی خودروها نیز گره‌گشای این مساله خواهد بود. تحقق این امر مهم همت و عزم راسخی را می‌طلبد. همان‌گونه که طی سال‌های قبل به همت وزارت صنایع، انقلاب عظیمی در صنعت خودرو‌سازی رخ داد و سطح استاندارد خودروها از ایزو ۱۷۰۲۵ به یورو۲ ارتقا یافت، یک‌بار دیگر نیز می‌توان همت گمارد و سطح کیفی و استاندارد خودروها را از یورو۲ به یورو۴ و ۵ ارتقا داد. در این صورت است که قادر خواهیم بود از عواقب احتمالی این بحران در آینده نزدیک پیشگیری کنیم.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.