دشمنی قدیمی که دوباره زنده می شود/ تشدید تنش در روابط مسکو- واشنگتن

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه “زوددویچه سایتونگ” در تحلیلی به قلم “استفان کورنلیوس” نوشت : مسکو تصمیم گرفته است که فعالیتهای آژانس توسعه بین المللی آمریکا در روسیه را ممنوع اعلام کند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: روسیه و آمریکا مدتهاست که از شبه دردهای سیاسی رنج می برند. مسکو با کاهش اهمیت خود پس از در هم شکستن امپریالیسم شوروی سابق دست و پنجه نرم و سعی می کند تا اهمیت خود را با لجبازیهای خود نشان دهد.

“زوددویچه” در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد: هیچ مبارزه انتخاباتی در آمریکا نمی گذرد، مگر اینکه معرکه جنگ سرد بار دیگر زنده شود. در این راستا می توان به تصمیم اخیر روسیه در راستای ممنوع اعلام کردن فعالیتهای آژانس توسعه بین المللی آمریکا در این کشور اشاره کرد. مسکو بر این عقیده است که خارجیها دیگر نباید در مسائل داخلی مسکو مداخله کنند. 

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت : اما مسئله به این سادگی نیست. این شرایط نشانگر روندی است که  نشانه خوبی برای سیاست جهانی نیست.

نویسنده در ادامه این مطلب با تاکید بر اینکه نیم سال بعد از حکومت مجدد پوتین بر روسیه امیدی به اینکه سیاستهای روسیه در قبال غرب دوستانه تر شده و آمادگی مذاکره مسکو افزایش پیدا کرده باشد وجود ندارد، نوشت : در مقابل در غرب نیز همواره کشورهای مسئول کمتری هستند که برای مدرنیزه کردن سیاستهای خود در قبال روسیه به مغز خود فشار آورده و در این راستا تلاش می کنند. این در حالی است که غرب در مسائلی همچون ایران و سوریه به مسکو نیاز دارد.

لازم به ذکر است که  آژانس آمریکایی توسعه بین المللی (USAID)، در سال ۱۹۶۱ و در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی به منظور کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان ایجاد شد و در سال ۲۰۰۹ رسما به عنوان آژانس همکار با وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا معرفی شد.

آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده برنامه ریزی، بودجه بندی، مدیریت دیپلماسی و فعالیتهای توسعه‌ای برای رسیدن به اهداف بیشتر در سیاست است. این آژانس، یک آژانس مستقل فدرال است که دفتر مرکزی آن در واشنگتن دی.سی است و دارای حدود ۸۸ دفتر در سراسر جهان است.در سایت رسمی این مؤسسه آمده است که هدف از فعالیتهای این مجموعه پیشبرد اهداف و منافع ایالات متحده و بهبود زندگی در کشورهای در حال توسعه است.

آژانس امکاناتی را برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و ارائه کمکهای بشر دوستانه در سراسر جهان در راستای حمایت ازاهداف سیاست خارجی ایالات متحده ، فراهم می کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.