دفاع نیکزاد از مسکن مهر و آمار ساخت ۴.۳میلیون مسکن, کسی با پس‌انداز صاحبخانه نمی‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر سابق راه و شهرسازی در پاسخ به انتقادها از مسکن مهر و آمار ۴.۳ میلیونی ساخت مسکن در دولت قبل دفاع کرد و با انتقاد از طرح مسکنی آخوندی موسوم به «پاک» گفت: اعتقادی به خانه‌های کمتر از دو خواب ندارم

نیکزاد وزیر راه و شهرسازی

خبراقتصادی: اظهار نظر چند تن از وزاری اقتصادی دولت روحانی در رابطه با نقش ۴۰درصدی مسکن مهر در تورم واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشت. تا آنجا که این موضوع در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و تازه راه و شهرسازی در کمیسیون عمران نیز مطرح شد.

هرچند عباس آخوندی به‌عنوان جانشین نیکزاد در جلسه مذکور حرفی در این رابطه نزد، اما وزیر سابق راه و شهرسازی از عملکرد بزرگ‌ترین طرح خانه‌سازی ایران حمایت و توضیحاتی را دربارهٔ ادعاهای مطرح‌شده چند روز اخیر ارائه کرد.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تشریح آنچه در جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس گذشت اعلام کرد، در رابطه با نقش مسکن مهر در تورم «شفاف‌سازی» کردم.

وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان “در جلسه کمیسیون عمران مجلس از این‌که خدا به بنده توفیق خدمت داد تشکر و سپاسگزاری کردم”، افزود: همچنین از کمیسیون تخصصی عمران و مجلس شورای اسلامی نیز برای این‌که دو بار بدون مخالفت به بنده رأی اعتماد دادند قدردانی و تشکر کردم.

نیکزاد با بیان “در بخش مسکن شهادت دادم و الآن هم شهادت می‌دهم” تصریح کرد:‌ یادم نمی‌آید در بخش مسکن چه در سطح کمیسیون و چه در سطح ریاست مجلس مشکلی برای حوزه مسکن به‌وجود آمده باشد. به‌خاطر دارم تصویب قانون بهره‌وری مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد ازاین‌رو با رئیس مجلس جلسه‌ای برگزار و این موضوع را مطرح کردم و آقای لاریجانی نیز قبول کرد.

وی با تأکید بر این‌که استقلال و جایگاه وزارت وقت مسکن و شهرسازی همواره حفظ شد، یادآور شد: جلسه هفته قبل کمیسیون عمران، جلسه بسیار باصفایی بود. نمایندگان کمیسیون‌های دیگر مجلس مانند کمیسیون امنیت ملی، اقتصادی، شوراها و… به بنده اظهار لطف کردند. آقای آخوندی هم گفت: فقط به‌احترام آقای نیکزاد در این جلسه حضور یافتم و بابت پذیرایی نامناسب روز تودیع و معارفه از نمایندگان مجلس عذرخواهی کرد.

وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به تأکید یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس در خصوص برگزاری جلسه‌ای دیگر، گفت:‌ بر این اساس قرار شده هفته دیگر این جلسه برگزار شود. در جلسه قبل کمیسیون عمران تعدادی پیشنهاد برای مسئولیت‌های اجرایی در کشور از سوی نمایندگان به بنده ارائه و در نهایت جلسه تمام شد.

نقش ۴۰ درصد مسکن مهر در تورم را نمی‌پذیرم

نیکزاد در پاسخ به این پرسش “آیا نقش ۴۰درصدی مسکن مهر در تورم را قبول دارید؟”، گفت: خیر، این را نمی‌پذیریم، در طول ۸ سال قبل ۳۶ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های مسکن مهر پرداخت شده، حالا فرض کنیم که این مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: اگر این مبلغ را در ۸ سال تقسیم کنیم سالانه ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود. اگر این ۵۰۰۰ میلیارد تومان ۴۰ درصد تورم را به وجود آورده باشد، ۱۲ هزار میلیارد تومانی که کل تسهیلات پرداخت شده جمهوری اسلامی ایران بوده باید تورم را به بالای ۱۰۰ درصد می‌رساند، قطعاً این‌ حرف صحیح نیست.

وی با اشاره به این‌که مسکن یکی از بخش‌هایی است که شورای پول و اعتبار قطعاً باید برای آن تسهیلات در نظر بگیرد، افزود: این مسئله برای بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات که مسکن در داخل آن است باید مورد توجه قرار گیرد. در همه دوران و دولت‌ها بخش سیستم بانکی از بخش مسکن حمایت و تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

وزیر سابق راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ حالا توافق شده که یک بانک پرداخت تسهیلات مسکن را به‌عهده داشه باشد و بانک‌های دیگر توزیع‌کننده تسهیلات بخش‌های دیگر مانند تولید و کشاورزی و… می باشند.

رکورد ساخت مسکن را شکستیم

رئیس هیئت مدیره گروه ساختمان توسعه تدبیر گفت: نمایندگان مجلس در رابطه با نقش ۴۰درصدی طرح مهر در تورم صحبت کردند و فقط در جهت شفاف‌سازی یک موضوع را مطرح کردم و گفتم که در ۸ سال قبل ساخت دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شده که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ واحد اتمام و به بهره‌برداری رسیده و ساخت ۵۲۰ هزار واحد دیگر نیز ادامه دارد.

نیکزاد افزود: علاوه بر این دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحد شهری در مدت مذکور آغاز شده که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد افتتاح و یک میلیون واحد با پیشرفت ۷۰ درصد به وزیر بعدی تحویل شده است.

وی با بیان “مجموع واحدهای شهری و روستایی همان رقم ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی است که بنده آمار آن را همواره اعلام کرده‌ام”، گفت: اخیراً اعلام شده که ۶ میلیون واحد مسکونی در ۸ سال قبل ساخته نشده و این عدد درستی نیست. اما باید بپرسم که وقتی ۴٫۳ میلیون واحد را دولت ساخته بخش خصوصی مسکن تولید نکرده است.

وی تصریح کرد:  در ۲۲ ماه قبل فقط شهرداری تهران ۴۲۰ هزار واحد پروانه صادر کرده است پس این عدد ۶ میلیون که آقای نوباوه اعلام کرده صحیح است. کنار دولت، بخش خصوصی مسکن تولید کرده‌ و اگر چرخی در خیابان‌های پایتخت بزنید متوجه ساختمان‌های در حال ساخت خواهید بود.

به‌گفته نیکزاد، فردی که گفته بود آمار تولید مسکن صحت ندارد، عذرخواهی کرد و گفت: منظور ما فقط مسکن شهری بوده است.

وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه به آمار انتشار یافته از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تولید مسکن در بازه زمانی سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۰ پرداخت و گفت: بر اساس این آمار بالاترین تولید مسکن کشور در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۰ با ۴٫۲ میلیون واحد مسکونی اتفاق افتاده است.

نیکزاد با اشاره به این‌که از سال ۵۵ تا ۶۵ یعنی در مدت ۱۰ سال ۲٫۹ میلیون مسکن ساخته شده است، بیان کرد: در ۱۰ سال بعدی یعنی فاصله سال‌های ۶۵ تا ۷۵ حدود ۲٫۶ میلون واحد مسکونی در کشور ساخته شد. در دهه بعدی یعنی از سال ۷۵ تا ۸۵ نیز ۵ میلیون مسکن ساخته شد.

وی با تأکید بر “رکورد ساخت مسکن را در دولت نهم و دهم شکستیم”، تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۰ سالانه ۸۴۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده، در حالی که در ۱۰ سال پیش از سال ۸۵ سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شده است.

وی همچنین با انتقاد از سیاست پاک (پس‌انداز، انبوه‌سازی، کوچک‌سازی) گفت: فرض کنیم که یک کارمند می‌تواند ماهانه ۳۰۰ هزار تومان پس‌انداز کند، این مبلغ در طول ۱۰ سال برابر با ۳۶ میلیون تومان است.

حال اگر بانک هم مردانگی کند و ۳۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کند با ۷۲ میلیون تومان نمی‌توان ۱۵ متر خانه خرید. اگر دولت بخواهد برای خانه‌دار شدن این فرد تسهیلاتی مانند کشورهایی که مد نظر بعضی وزراست پرداخت کند باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان وام بدهد.

نیکزاد با طرح این پرسش که کدام بانک چنین منابعی را در اختیار دارد که سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت کند، اظهار کرد: اعتقادی به خانه‌های کمتر از دو خواب ندارم، ولو این اتاق‌ها ۳ در ۳ باشند. ساخت آپارتمان‌های ۴۰ یا ۵۰ متری با فرهنگ اسلامی ایرانی ما همخوانی ندارد.تسنیم


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.