دمکراسی وحقوق بشر

” اسرائیل ” که أمنیت خود را نان روزانه اش می داند گروههای بازجوئی آن در زندانهایش بیش از گروههای آموزشی مدارس آن می باشد. در این صورت ما نمی توانیم علت اقدام بازجویان امریکائی در بازجوئی از اسیر فلسطینی در بازداشتگاههای “اسرائیل ” را درک کنیم.
صحیح است که اسیر فلسطینی ” عبد الله برغوثی ” که به چندین بار حبس أبد محکوم شده است در برابر بازجویان امریکائی تسلیم نگردید و آنان را تحقیر کرد اما در عین حال این حقیقت همچنان پابرجاست که اینان تا چه اندازه با ملت فلسطین در ستیز هستند بخصوص اگر بدانیم که بازجویان امریکائی برایشان سابقه نداشته از سوی کسانیکه گمان می کردند در برابرشان بزرگتر وقدرتمند تر هستند مورد تحقیر قرار گیرند و در نتیجه چنان او را مورد حمله قرار دادند ومضروب ساختند که ما را وا می بگوئیم کجاست آن حقوق بشری که آمریکا ادعای آنرا دارد و برای حمایت از آن کشورها مورد حمله قرار می دهد و حکومتها را سرنگون میسازد !؟
آمریکائیان چه توقعی از اسیری داشتند که بیش از دوازده سال در بازداشت بسر میبرد ؟ این پرسشی است که منی تواند هر سیاستمدار و یا خبرنگار ویا هر شخص فضولی را نگران سازد . این بازجویان آمریکائی می توانستند پرونده او را از زندانبانان اسرائیلی بخواهند تا بدانند چیزی که زندانبان ” اسرائیلی ” نتوانسته است از آسیبر فلسطینی بدست آورد ، بازجوی امریکائی نیز نمی تواند بدست آورد .
بنابراین اقدام امریکائیان چیزی جز دخالت آشکار واثبات همکاری و در حقیقت شراکت با ” اسرائیل ” در همه چیز نمی باشد وشاید این بازجویان دانشجویان دانشکده های امنیتی امریکایی بوده اند که برای آموزش به بازداشتگاههای اسرائیل اعزام شده اند تا به اصطلاح دروس عملی خود را با فلسطینیان بگذرانند بویژه که امریکائیان برای اسرائیلی ها صاحبخانه بشمار می آیند .
اگر یک خبرنگار ویا پژوهشگر در تمامی جهان جستجو کند و از مراکز امنیتی وزندانهای آن دیدار نماید به این نتیجه خواهد رسید که بیشتر آنها ساخته آمریکائیان است اما درعین حال هیچکس نمی تواند تا چند کیلومتر بیشتر به زندانهای وبازداشتگاههای ” سی آی أی ” در اروپا نزدیک شود . بسیاری از سرمایه گزاران زمینهایی را در اجاره می گیرند که گاهی مساحت آن به یک جزیره می رسد ودر آن ییلاقها و هتلهای زیبا بنا کنند و یا در آن به کشاورزی بپردازند اما این آمریکائیان یک جزیره کوبا به اجاره گرفته اند تا در آن زندان بنا کنند و در آن اشخاص را بدون محاکمه نگهدارند !! با وجود آنکه باراک اوباما وعده داده بود که این بازداشتگاه را تعطیل خواهد کرد اما همچنان صدها زندانی در آن حبس هستند .
آمریکا به خود اجازه می دهد بدون هیچگونه شرط وشروطی در بیرون از مرزهای خود و در دیگر کشورها دخالت کند و زمین و زمان برهم می زند اگر شخصی در کشوری که واشنگتن آنرا به تروریسم متهم می کند یک سیلی بخورد ، و این در حالی است که شکنجه همچنان در زندانهای علنی وغیر علنی آمریکا صورت میگیرد و زندانیان در این بازداشتگاههای از حقوق اصلی خود محروم هستند و این همان چیزی است که سال گذشته گزارش سازمان ملل متحد بدان اشاره کرد وشاید زندان ” گوانتانامو ” بهترین دلیل بر دوگانگی امریکا در مسیائل حقوق بشری است .
در اوضاع کنونی بین المللی ، اوضاع در مکانهای گوناگون نشان می دهد که می دهد که بعضی بر این باور هستند که آمریکا هواخواه حقوق بشر ومدافع ” آزادیها ” و ” قوانین اساسی ” و ” اقتصاد آزاد ” است . اما متأسفانه ایالات متحده امریکا با وجود داشتن تمامی امکانات اقتصادی وعلمی در جهان ونیز با وجود آموزه هایی که ملت آمریکا در نبرد استقلال بدست آورد که می تواند زمینه ساز بهبود تمدن انسانی شود ، این کشور بجای اعزام دانشمندان وکارشناسان خود به سراسر جهان باشد ، همچنان در حال اعزام نیروهای نظامی و بازجویان به دیگر مناطق جهان می باشد.

امجد عرار نویسنده فلسطینی و تحلیلگر مسائل جهان عرب است که این یادداشت را اختصاصی برای خبرآنلاین نوشته است

ترجمه: محمدماجد نجار

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.