ده نمکی: « رسوایی » را برای کسانی ساختم که پای منبر نمی روند

ممتازنیوز:

512634165244113513413652134361523411365432461454316514315234

مسعود ده نمکی در جمع ائمه جمعه کشور گفت که “رسوایی” را برای افرادی ساخته که لزوما پای منبر نماز در مساجد و نماز جمعه حاضر نمی شوند.

حدود ۳۰۰ تن از ائمه جمعه کشور در تالار آدینه گرد هم آمدند تا پس از اتمام برنامه های همایش ائمه جمعه به تماشای فیلم “رسوایی” بنشینند.

گرچه برخی از روحانیون صاحب نام همچون حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و حجج الاسلام مصباحی مقدم و شجونی فیلم را دیده و دیدگاه های خود را مطرح کرده بودند اما ابتکار رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اکران فیلم برای این جمع کثیر از علما و روحانیون باعث شد این چهره های مذهبی به جای خواندن نقدهای رسانه ای به تماشا و ارزیابی فیلم بپردازند.

در ابتدای این مراسم از مسعود ده نمکی کارگردان دعوت شد تا دقایقی برای حضار از فیلم و حواشی و محتوای آن سخن بگوید. ده نمکی در آغار سخن گفت ما همه این تعبیر را شنیده ایم که زبان را باید متناسب با مخاطب انتخاب کرد و من به عرض شما می رسانم که “رسوایی” را صرفاً برای دیدن روحانیون و یا حتی مذهبی های مرسوم نساخته ام.

وی افزود: من “رسوایی” را برای مخاطبانی ساخته ام که ممکن است پای منبر شما در مسجد یا نماز جمعه نیایند اما با فیلم این منبر و موعظه ها را به خانه آنها برده ایم. کما این که اخراجی ها را برای مخاطبانی ساختم که نه جبهه رفته اند و نه به سفر راهیان نور می روند و نه به تماشای فیلم های دفاع مقدس می نشستند و در عمل آن نتیجه اش شد که دیدید. میلیونها نفر برای فیلم های دفاع مقدس و ارز ش های آن به سینماها آمدند و قضاوت دشمن درباره این استقبال دیدید چه بود.

ده نمکی درباره انتخاب اکبر عبدی به عنوان بازیگر روحانی فیلم دلایل خود را باز گفت و از آنها خواست در فرم های نظرسنجی که بین آنها توزیع شده است ارزیابی خود را از قابل باور بودن و یا درست بودن یا نبودن این انتخاب بنویسند. در این فرم های نظرسنجی پنج سوال مطرح شده بود که پس از نمایش فیلم حاصل جمع آوری این پرسشنامه ها، ارزیابی بیش از ۹۰ درصد حضار از فیلم مثبت و ۱۰ درصد دیگر نیز با نقد به برخی صحنه ها برآیند کلی فیلم را مثبت ارزیابی کردند.

اما سخنان حجت الاسلام تقوی پس از اتمام نمایش فیلم و پس از جمع آوری این نظرسنجی ها بسیار حایز اهمیت بود چرا که این سخنان فصل جدیدی از نگرش علما و روحانیون به کلیت سینما و ایجاد زمینه تعامل متقابل بود.

مهر


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.