دوران زنگ تفریح کشتی فرنگی در المپیک به سر آمده

دوران زنگ تفریح کشتی فرنگی در المپیک به سر آمده

جام جم آنلاین: با اینکه تیم ملی کشتی فرنگی نتوانست با هفت سهمیه کامل راهی لندن شود اما هر شش ملی پوش حال حاضر این تیم از مدعیان وزنهای خود برای تصاحب مدال المپیک به حساب می آیند و دیگر دوران زنگ تفریح بودن کشتی فرنگی ایران در بازیهای المپیک به سر آمده است.

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در فاصله ۱۴ روز تا افتتاح بازیهای المپیک به بررسی آخرین وضعیت تیمش پرداخت.

وی در خصوص این سوال که روزگاری کشتی فرنگی ایران زنگ تفریح به حساب می آمد و تمام توجهات به کشتی آزاد در ایران بود اما حالا وضعیت کاملا متفاوت است و حتی برخی ها شانس بیشتری برای فرنگی قائل هستند، افزود: این باعث خوشحالی است، اما هرگز نمی شود از افتخارات کشتی آزاد چشم پوشید. ما همیشه برادر کوچک کشتی آزاد بوده‌ایم. دراین چندساله همه در کشتی فرنگی تلاش کرده اند و در جامعه از کشتی فرنگی به عنوان یک رشته قوی صحبت می شود که هیچ موقع در گذشته اینطور نبوده است.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران درباره توقع از کسب مدال المپیک در این رشته گفت:بی توقع کار کردن راحت تر است و توقع استرس ایجاد می کند. ۴۰ سال است در المپیک ها مدال نگرفته‌ایم و اگر معقولانه و معمولی بخواهیم فکر کنیم با یک مدال هم برنده ایم اما با این تیم بزرگ و با این زحمات زیادی که کشیده شده است حیف است که فکر کنیم باید یک مدال بگیریم. اگر حمید سوریان با آن همه افتخارات را شانس مدال بدانیم پس امید نوروزی و سعید عبدولی که قهرمان جهان هستند چه؟ مگر اخلاقی، رضایی و باباجانزاده نیز پرامید نیستند؟ هیچ کدام از اینها را نمی توانیم کنار بگذاریم هر ۶ ملی پوش ما سابقه مدال گرفتن در جهان را دارند و حالتی بوجود آمده که در هر ۶ وزن این توقع می رود که بتوانند در المپیک مدعی باشند.

بنا در ادامه افزود: ما در کشتی فرنگی دنیا یک غریبه هستیم و برای جهان سخت است که مدالها را ما بگیریم. هیچ زمانی مدال را به ما نداده اند بلکه با قدرت و شجاعت کشتی گیران بوده که مدال گرفته ایم به آذربایجان و کره و ترکیه و روسیه مدال داده اند اما به بچه های ما نه. کشتی گیران ما کسی را نداشته اند و به تنهایی و با جسارت و جنگندگی شان بوده که روی سکوهای جهانی رفته اند. اگر کشوری مثل آذربایجان کشتی گیران ما را داشت خیلی راحت تر مدال می گرفت. مگر دنبال قاسم رضایی و بشیر باباجانزاده نیامدند تا آنها را به عضویت تیم ملی کشور خود درآورند و یا مگر سامان طهماسبی را نبردند؟

وی در خصوص جلوگیری از حق‌کشی در رشته فرنگی که دست داوران خیلی بازتر است تا در کشتی آزاد و راهکارهای آن افزود: ما این مشکل را داریم. به همین خاطر تاکید ما همیشه بیشتر روی امتیاز گرفتن در سرپا بوده است تا اجازه ندهیم کشتی به کلینچ بکشد و داور اعمال نفوذ کند. البته در المپیک نگاه های بیشتری به مسابقات وجود دارد و حق کشی ها با درصد کمتری نسبت به مسابقات جهانی صورت می گیرد اما اینطورنیست که اعمال نفوذ وجود نداشته باشد. به همین دلیل مهمترین اصل در کشتی هایمان را روی امتیاز گرفتن در سرپا گذاشته ایم. و تنها روی قابلیت های ذهنی، فنی و جسمی ملی پوشانمان بیشتر کار کردیم. بعضی مواقع حتی وسط تشک هم داور مسابقه بی طرف نیست و در مقابل ما قرار دارد. همین داور مجاری که برای کلاس داوری به تهران آمده کشتی بین اخلاقی و آولوجا از ترکیه را ۲۸ دقیقه طول داد تا حریف اخلاقی نفس بگیرد و در نهایت او را برنده کردند.

بنا درباره انتظارات خود از ملی‌پوشان در المپیک لندن تصریح کرد: یا مرگ یا پیروزی! در این شرایط نمی گویم کدام کشتی گیر باید چه مدالی بگیرد و یا چه مدالی را برای کدام کشتی گیر کنار گذاشته اند. باید ۵ دوره کشتی بگیری تا مدال را به گردنت بیاندازند. هیچ کس در دنیا نمی تواند کشتی گیران ما را ببرد مگر اینکه خودمان ببازیم و یا اتفاقات غیرطبیعی مانند داوری رخ دهد. تنها می توانم بگویم که به هیچ وجه از کشتی گیران ما کم فروشی نخواهید دید.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان به وزن کشی کشتی‌گیران اشاره کرد و افزود: باید پس از وزن کشی کشتی گیران به خوبی به شرایط مسابقه برگردند البته وزن کم کردن در بین تمام سبک وزن های دنیا طبیعی است. در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ کوئینتانای کوبایی را از سونا با برانکارد روی باسکول بردند و از روی باسکول هم او را با برانکارد به هتل منتقل کردند. وزن کم کردن برای سبک وزنها طبیعی است، اما تدابیر ویژه ای برای کشتی گیران درنظر گرفته ایم تا همه حساب شده سروزن برسند.

بنا درخصوص انتخاب مربیان المپیکی گفت: ما همینطوری تصمیم گیری نکرده ایم بلکه از ماهها قبل مساله انتخاب مربی را زیرنظر داشتم و از قبل هم می دانستم باید چه مربیانی را باید به لندن برد. المپیک براساس سهمیه است و همه را نمی توانیم ببریم اما انتخاب مربیان برای لندن حساب و کتاب داشته و رفاقتی نبوده است. خیرآبادی مربی اول تیم ملی است. قلاوند نیز از همه قدیمی تر بوده و از ابتدا کارمان را با هم در تیم ملی شروع کردیم. ضمن اینکه او دو شاگرد در این تیم دارد. رسول جزینی نیز مربی سنگین وزنها است بنابراین انتخاب ما براساس اولویت بوده است. بر همین اساس من اسماعیل نژاد را به مسابقات گزینشی لندن اعزام کردم چو ن می دانستم شاید او جزء مربیان المپیک نباشد.

البته هرکدام از این مربیان اگر ادعایی داشته باشند که چرا مرا نمی برید با جرات می گویم که بیجا است. من آنقدر آنها را دوست دارم که حاضر بودم من نروم اما نوربخش و اسماعیل نژاد راهی المپیک شوند اما شرایط اجازه نمی دهد. از طرفی دیگر سفررفتن مهم نیست. اگر قرار باشد یک مربی برای مسافرت بیاید صدسال دیگر هم نیاید بهتر است. در حال حاضر نیز هیچ مشکلی نداریم و نوربخش به همراه اسماعیل نژاد با جان و دل برای موفقیت تیم تلاش می کنند. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.