دوری از ابتذال، سبب اعتبار کاریکاتور ایران است

۲۳اردیبهشت،

بهمن عبدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

بهمن عبدی کاریکاتوریست گفت: فرهنگ معناگرا و دوری از ابتذال در سال‌های پس از انقلاب سبب شد که آثار هنری ایران به ویژه کاریکاتور از نظر کیفی رشد بسیاری داشته باشد.

بهمن عبدی، کاریکاتوریست برجسته ایرانی در گفت‎وگو با خبرنگار تجسمی هبرآنلاین دربارهٔ جایگاه دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران گفت: در روزهایی که بسیاری از جشنواره‌های کاریکاتور جهان در حال تعطیل شدن می باشند به واسطه تلاش‌های فعالان کاریکاتور ایران، این دوسالانه از جایگاه قابل توجهی میان هنرمندان سراسر جهان برخوردار است.

این هنرمند با اشاره به کسب رتبه اول پایگاه اینترنتی ایران کارتون از سوی کاریکاتوریست‌های دیگر کشورها افزود: امروز اگر در کشوری جشنواره کاریکاتور برگزار شود و هنرمندی از ایران در آن جشنواره نباشد، اعتباری نخواهد داشت.

وی دربارهٔ اینکه چرا کاریکاتور ایران در جهان تا این اندازه مطرح شده است نیز اظهار کرد: پس از انقلاب به واسطه فرهنگ معناگرا و به دور از ابتذالی که در ایران رواج یافت، آثار هنری از نظر کیفی رشد بسیاری کرد. به ویژه از میان هنرهای تجسمی این موضوع را در کاریکاتور بیشتر می‎توان احساس کرد، به عنوان مثال این دوری از ابتذال سبب شد پرتره‌ها به دور از تاکید از مسائل مبتذل، به سوی رشد حرکت کنند؛ امری که سبب اعتبار هنر و هنرمند ایرانی شده است.

عبدی دربارهٔ انتخاب موضوع خرافه پرستی در بخش موضوعی و گربه ایرانی در بخش کاراکتر سازی دوسالانه توضیح داد: شورای سیاست‌گذاری دوسالانه کاریکاتور که متشکل از ۱۷ کاریکاتوریست برجسته است سوژه‌ها را انتخاب می‎کند. هر عضو ابتدا سوژه‌هایی را مطرح می‌کند، این سوژه‌ها مورد رای‌گیری قرار می‌گیرد و درنهایت یک سوژه انتخاب می‎شود. کشور ما در این سال‌ها در شرایطی بود که خرفه‌پرستی و توجه به آن در میان مردم بیشتر از زمان‎های دیگر ملاحظه می‌شد. به علاوه این، موضوعی است که بسیاری کشورها با مواجه بوده یا می باشند، به همین سبب من و آقای شجاعی این موضوع را مطرح کردیم ، چون موضوعی بکر بود در نهایت انتخاب شد.

این کاریکاتوریست دربارهٔ ظرفیت‌های موضوع گربه ایرانی برای کارکتر سازی نیز گفت: این سوژه را آقای درمبخش پیشنهاد کردند. گربه ایرانی همان‌طور که همه می‌دانیم در سراسر جهان بسیار زیبا و مشهور بوده و از قضا نقشه گربه شکل ایران نیز برای همه ما شناخته شده است. اما با این حال پرداختن به یک موضوع در کاریکاتور، اعم از حیوان یا هرچیز دیگری به خودی خود دارای ارزش نیست. کاریکاتور علاوه بر فرم و موضوع به سوژه‌پردازی نیز نیاز دارد که سبب وجه تمایز یک کار خوب از دیگر آثار می‌شود.

وی دربارهٔ تاخیر در برگزاری دوسالانه چه تاثیری در اعتبار این اتفاق هنری داشته است اظهار کرد: اگر بخواهم مثبت به این تاخیر نگاه کنم باید بگویم که برگزاری دوسالانه به جای بهمن‌ ماه در اردیبهشت و خرداد، از آنجا که با جشنواره هنرهای تجسمی فجر همزمان نیست بسیار بهتر است. به هر حال برگزاری دو اتفاق بزرگ به صورت همزمان کار آسانی نیست و من امیدوارم از این پس هم زمانبندی دوسالان رعایت شده و هم دوسالانه در همین ماه‌ها برگزار شود.

عبدی با بیان اینکه به دوسالانه اثری ارائه نکرده است افزود: من همیشه سعی می‎کنم در جشنواره‎ها شرکت نکنم تا فضای بیشتری برای هنرمندان جوان وجود داشته باشد. البته به این موضوع هم عقیده دارم که حضور هنرمندان پیشکسوت به غنای اتفاقهای هنری کمک می‌کند اما شخصا ترجیح می‌دهم به جای من هنرمندان جوان شرکت کنند.

این هنرمند در پایان سخنان خود تاکید کرد: امیدوارم هم دوسالانه کاریکاتور و هم باقی جشنواره‎های تجسمی از افتتاح تا اختتام به شکلی برنامه‎ریزی شود که هم بدون وقفه برگزار شود و هم هرسال از دوره قبل پربارتر شود.

انتهای پیام/

۳۲/۳۶
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.