دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی آغاز شد

۱۴فروردین۱۳،

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ ایران و گروه ۱+۵ در هتل ریکسوس آلماتی از دقایقی پیش، وارد دور دوم مذاکرات شدند.

هیات‌های مذاکره کننده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) به اضافه آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بعد از ظهر امروز برای دومین بار در شهر آلماتی قزاقستان و پشت درهای بسته وارد مذاکره شدند.

سرپرستی هیئت مذاکره کننده ۱+۵ را همچون مذاکرات قبل کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.

تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در مصلی نماز جمعه شهر آلماتی حضور یافت

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هیئت همراه که به منظور شرکت در مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی به سر می‌برند امروز (جمعه) پس از پایان دور اول مذاکرات به منظور شرکت در نماز جمعه مسجد جامع این شهر عازم این محل شدند.

عکس یادگاری جلیلی و اشتون در آلماتی ۲

دور تازه مذاکرات میان ایران و ۱+۵ در حالی از امروز آغاز شده که «کاترین اشتون» گفته است نسبت به دریافت پاسخی «فکرشده و متعادل» از طرف ایران اطمینان دارد.

اظهارات عجیب مایکل مان، در کنفرانس مطبوعاتی

“مایکل مان” سخنگو کاترین اشتون در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی دربارهٔ اینکه چرا اتحادیه اروپا با وجود اینکه اسرائیل از اعضای ان‌پی‌تی هم محسوب نمی‌شود، کوچکترین تلاشی برای ممانعت از فعالیت‌های تسلیحات هسته‌ای این رژیم انجام نمی‌‌دهد، مدعی شد که ما اینجا آمده‌ایم تا در مورد موضوع هسته‌ای ایران صحبت کنیم نه اسرائیل.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران ایرانی حاضر در نشست آلماتی مبنی بر اینکه «شما از اجماع جهانی در نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران سخن می گویید، اما دو سوم اعضای سازمان ملل شامل کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حامی برنامه هسته ای ایران می باشند، را نادیده می گیرد»، گفت: منظور من از جهان، اروپاست.

سخنگوی کاترین اشتون گفت: بحث و گفتگوها دربارهٔ حل موضوع هسته‌ای ایران باید تکمیل شود و نمی‌توان برای آن مهلت تعیین کرد.

اشتون: مذاکره امروز روند برنامه هسته‌ای ایران را روشن خواهد کرد

“کاترین اشتون” مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ۱+۵ پیش از آغاز این دور از مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت که هیئت تحت رهبری‌اش امروز به دنبال دریافت پاسخ ایران به پیشنهادات ارائه شده در “آلماتی ۱” است. وی می‌گوید اطمینان دارد که می‌توان از این پاسخ به عنوان گامی جهت رسیدن به توافق استفاده کرد.

اشتون در صحبت‌های امروز خود گفت: این برای بار دوم است که به آلماتی آمده‌ایم. زمانی که برای مذاکرات «آلماتی ۱» اینجا بودیم، پیشنهادی بسیار مختصر و مفید برای انجام اقدامات اعتمادساز ارائه کردیم، که این بخشی از طرح ما جهت تلاش برای برطرف کردن دغدغه‌هایمان در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بود.

وی افزود: دیدار امروز با جلیلی و هیئت همراهش را موقعیتی برای شنیدن پاسخ آن‌ها می‌دانیم و مطمئنیم که این پاسخ بررسی‌شده، متعادل و به‌خوبی فکرشده است تا بتوان از آن برای رسیدن به توافقی جهت حرکت رو به جلو استفاده کرد.

باقری: اقدامات طرفین مذاکره گامی به سوی اعتماد سازی

علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در پایان دور اول مذاکرات امروز تیم هسته‌ای ایران با ۱+۵ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز در نشست آلماتی ۲ پیشنهادات مشخصی را مطرح کرده است.

وی افزود:‌ در طرح ایران بر سه عنصر آغاز روند و ابعاد روند و سرانجام روند تاکید شده است.

باقری گفت: سعید جلیلی پیشنهادات مشخصی برای آغاز دور تازه از همکاری ایران و ۱+۵ در چهارچوب طرح ایران در مسکو ارائه کرد.

این مقام ایرانی تاکید کرد: ایران بر این باور است که آنچه به عنوان گام اعتماد‌ساز از آن یاد می‌شود یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید انجام بدهند، بخشی از راه حل جامع است نه چیزی غیر از راه حل جامع یا در کنار آن است.

“بان کی مون” در رابطه با بحث‌های موجود در رابطه با برنامه هسته‌ای هسته‌ای ایران اعلام کرد: «بحث‌های موجود در رابطه با انرژی هسته‌ای ایران می‌بایست هرچه زودتر به روشی صلح‌آمیز حل و فصل شود. وی تأکید کرد که در این مذاکرات هر دو گروه می‌بایست حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند و به این حقوق احترام بگذارند و سپس با توجه به شرایط موجد تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه که برای شرکت در دور تازه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه «۱+۵» به آلماتی سفر کرده، تاکید کرد که اکنون زمان تلاش سازنده برای رسیدن به توافق و تقویت اعتماد بین طرفین است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.