دولت برای رفع بدهی‌های معوق بخش صنعت تلاش کند/ توجه به تولیدکننده همچون مصرف‌کننده در دستور کار دولت قرار گیرد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سعد آبادی گفت: دولت لازم است همان قدر که به فکر مصرف‌کنندگان است، تولید‌کنندگان را نیز مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سعد آبادی، رییس خانه صنعت و معدن ایران در همایش روز صنعت و معدن با بیان اینکه گستردگی چالش‌های صنعت به گونه‌ای است که حل آنها از توان قوه مجریه به تنهایی خارج است، اظهار داشت: حل بحران‌های موجود نیازمند همکاری کل قوای حکومت است، برای حل این مشکلات دولت و سایر قوای حکومت در یک گفتگوی جدی و بی‌پرده لازم است به راهکاری دست یابند.
 
وی افزود: مسئله اصلی بحث صنعت و معدن مشکل نقدینگی و بدهی‌های معوق همراه با جریمه‌های بالاست.
 
وی ادامه داد: تعداد زیادی از این افراد در این ارتباط در زندان‌ها به سر می‌برند.
 
سعد آبادی تصریح کرد: کمبود نقدینگی و فقدان حمایت بانک‌ها از صنعت و فشار ناشی از جریمه‌های سنگین، از پویایی بخش صنعت و همراهی آن با هدفمندی یارانه‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد.
 
وی افزود: در حالی که سهم اشتغال صنعت بیش از ۳۰ درصد و سهم بدهی‌های این بخش به بانک‌ها ۱۵ درصد است، لازم است که دولت برای حل بدهی‌های معوق و جریمه و تقسیط مجدد آن اقدام جدی نماید.
 
وی ادامه داد: حجم بدهی‌های معوق کمتر از کسری منابع یارانه دولت است، اما دولت برای حل آن اقدام به اجرای فاز دوم کرد. آیا بهتر نیست دولت به همان اندازه که ملاحظه مصرف‌کننده را دارد ملاحظه تولیدکننده را نیز داشته باشد؟
 
وی با بیان اینکه وزارت تعاون برای افزایش اشتغال درصدد اجرای برنامه‌ای در این راستا است، گفت: با توجه به مشکلات ساختاری و نهادی موجود اجرای هرگونه برنامه برای این مسئله تنها منجر به گردش نقدینگی و تورم می‌شود و سرنوشت بنگاه‌های زودبازده دوباره تکرار می‌شود.
 
سعد آبادی افزود: بهتر است دولت هر گونه منابع مالی برای این طرح‌ها را به خروج بنگاه‌های اقتصادی از گرداب بدهی‌ها به کار گیرد.
 
وی افزود: می‌توان بنگاه‌های تولیدی را به میزان اشتغال خود از بخشودگی جرائم بانکی برخوردار کرد.
 
به گفته وی، از نظر فعالین صنعتی اولویت خروج اقتصاد ایران از رکود کمتر از اهمیت خروج تورم نیست در حالی که ظاهراً همت و توان دولت معطوف به سیاست‌های انقباضی برای کاهش تورم شده است.

انتهای پیام/

— .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.