دومین مانور آموزشی انتخابات رایانه ای در مدارس ۶ حوزه انتخابیه برگزار شد

‘امیر شجاعان’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: این مانور آموزشی تنها در حوزه انتخابیه تویسرکان به دلیل اینکه در مرحله اول انتخابات این آموزش ها در این حوزه انتخابیه داده شده بود برگزار نشد.

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: با برگزاری این مانور آموزشی هم کاربران و هم مردم با نحوه برگزاری انتخابات رایانه ای آشنا شدند.

شجاعان ادامه داد: پیش از این نخستین مانور آموزشی آشنایی مردم با فرآیند برگزاری انتخابات رایانه ای در مصلاهای نمازجمعه برگزار شده بود.

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بین ۳۳ حوزه انتخابیه، انتخابات در هفت حوزه انتخابیه به صورت رایانه ای برگزار می شود.

شجاعان افزود: به منظور آموزش و آشنایی مردم با فرآیند برگزاری انتخابات به صورت رایانه ای یکسری برنامه های تبلیغاتی تهیه شده و از طریق صدا و سیما برای مردم این هفت حوزه انتخابیه پخش می شود.

وی با بیان اینکه کاربری دستگاه های اخذ رای الکترونیکی بسیار آسان است، اظهارداشت: علاوه بر این آموزش ها، در روز اخذ رای بنرهای راهنمایی مراجعه کنندگان در شعب اخذ رای نصب خواهد شد.

** انتخابات کاملا رایانه ای در ۱۵۰۰ شعبه

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: در مجموع در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، انتخابات در حدود یک هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای به صورت کاملا رایانه ای برگزار می شود.

شجاعان گفت: برای هر شعبه اخذ رای رایانه ای، سه دستگاه الکترونیکی در نظر گرفته شده است که البته در برخی از شعبه ها تعداد دستگاه ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: یک دستگاه ویژه مجری، یک دستگاه ویژه ناظر شورای نگهبان و یک دستگاه نیز جهت صندوق اخذ رای الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: مردم هفت حوزه انتخابیه که انتخابات در آنها به صورت رایانه ای برگزار می شود هنگام مراجعه به شعب اخذ رای ابتدا به دستگاه مجری مراجعه و شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل می دهند.

مشاور وزیر کشور گفت: مدارک رای دهندگان پس از استعلام توسط دستگاه الکترونیکی ناظر شورای نگهبان، ثبت و ضبط می شود.

** فرایند اخذ رای با کارت تعرفه الکترونیک

شجاعان اظهارداشت: پس از ثبت و ضبط مدارک مراجعه کنندگان از سوی دستگاه مجری، یک کارت تعرفه الکترونیک برای افراد صادر می شود که این کارت مجوز یک بار رای دادن را به افراد می دهد.

وی ادامه داد: افراد رای دهنده پس از دریافت کارت تعرفه به سراغ دستگاه الکترونیکی صندوق اخذ رای می روند و همانند دستگاه عابربانک، کارت را وارد دستگاه می کنند که با ورود این کارت به دستگاه مجوز رای دادن به آن داده می شود.

رییس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: افراد در این مرحله کد داوطلب مورد نظر خود را در سیستم وارد می کنند، پس از وارد کردن کد داوطلب ،تصویر او بر روی سیستم نمایش داده می شود ، با تایید نهایی داوطلب، پرینت اخذ رای برای افراد صادر می شود و آنها باید پرینت را در داخل صندوق اخذ رای زیر دستگاه که هیچ گونه راه نفوذی نیز ندارد، بیاندازند.

شجاعان افزود: پس از اخذ رای کارت تعرفه از دستگاه خارج می شود و افراد با تحویل دادن این کارت به دستگاه مجری مدارک خود را تحویل خواهند گرفت.

مشاور وزیر کشور خاطرنشان کرد: رای ها در حافظه دستگاه ثبت خواهد شد و پس از پایان ساعت اخذ رای پلمب دستگاه شکسته و اطلاعات حافظه موجود در دستگاه بر روی دستگاه مجری تنظیم و صورتجلسه می شود.

شجاعان تصریح کرد: کاربری دستگاه برگزاری الکترونیکی انتخابات بسیار آسان است و افراد کم سواد هم می توانند به راحتی با آن کار کنند و فقط کافی است شماره داوطلب مورد نظر خود را بدانند.

وی ادامه داد: این دستگاه راهنمای صوتی دارد و افراد می توانند از طریق این راهنما نیز اقدام به رای دادن کنند.

شجاعان گفت: در مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخابات در حوزه های انتخابیه زیر به صورت رایانه ای برگزار می شود:

۱- استان فارس: حوزه انتخابیه شیراز

۲- استان چهارمحال وبختیاری: حوزه انتخابیه اردل، فارسان و کوهرنگ

۳- استان گلستان: حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا

۴- استان مرکزی: حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان وفراهان

۵- استان همدان: حوزه انتخابیه تویسرکان

۶- استان یزد: حوزه انتخابیه مهریز ، بافق و ابرکوه

۷- استان تهران: ۵۰ شعبه حوزه انتخابیه تهران، ری ،شمیرانات و اسلامشهر

مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به منظور تعیین تکلیف ۶۵ کرسی باقیمانده بهارستان ۱۵ اردیبهشت ماه در ۳۳ حوزه انتخابیه برگزار می شود.

در نخستین مرحله انتخابات (۱۲ اسفند ۹۰)، مجلس نهم ۲۲۵ نماینده عضو خود را شناخت.

سیام**۷۳۷۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۲۳۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.