دومین کنکور دکتری هم دردسرساز شد

داوطلبان دکتری در ادامه اعتراضات خود پس از اعلام اسامی معرفی شدگان به دانشگاهها برای انجام مصاحبه از میان مجازین به انتخاب رشته این بار، به شفاف نبودن فرآیند گزینش اولیه و گزینش بعدی،‌ چگونگی اعلام به عنوان مجاز به انتخاب رشته و ظرفیت دانشگاهها در دوره دکتری تاکید کردند.

مهر: پس از اعلام نتایج معرفی شدگان به دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری، این بار داوطلبان بر سر معرفی به دانشگاهها به سازمان سنجش معترض شدند و تاکید کردند که نحوه معرفی افراد شفاف نیست.

هر ساله پس از اعلام نتایج کنکورهای سراسری در کشور از جمله آزمون سراسری و آزمون کارشناسی ارشد به طور طبیعی عده ای از داوطلبان که به تصور خود در آزمون پذیرفته می شدند با مشاهده نتیجه عدم پذیرش خود به سازمان سنجش معترض می شوند.

با این وجود به نظر می رسد با اضافه شدن کنکور نیمه متمرکز دکتری، طیف دیگری از داوطلبان به جمع معترضان آزمونها پیوسته اند. طیفی که علی رغم مشترک بودن فرآیند آزمونی با دیگر گروهها اما به دلیل سطح دانش با دیگر گروههای داوطلب آزمون متفاوت هستند.

موضوع اعتراض داوطلبان به کنکور دکتری

پس از برگزاری اولین دوره آزمون نیمه متمرکز دکتری، اعتراضات زیادی به نحوه برگزاری، نوبت امتحان، طولانی بودن فرآیند امتحان از سوی داوطلبان اعلام شد اما پس از برگزاری دومین آزمون نیمه متمرکز دکتری دانشگاهها در سال ۹۱، با وجود کاهش بخش عمده ای از اعتراضات به نحوه اجرای آزمون، این بار عده ای از داوطلبان به فرآیند برگزاری آزمون و سخت بودن سئوالات طرح شده در بخش زبان انگلیسی معترض شدند.

داوطلبان دکتری در ادامه اعتراضات خود پس از اعلام اسامی معرفی شدگان به دانشگاهها برای انجام مصاحبه از میان مجازین به انتخاب رشته این بار، به شفاف نبودن فرآیند گزینش اولیه و گزینش بعدی،‌ چگونگی اعلام به عنوان مجاز به انتخاب رشته و ظرفیت دانشگاهها در دوره دکتری تاکید کردند.

عدم شفافیت در مراحل ورودی دکتری

برخی از داوطلبان معتقد هستند به دلیل این عدم شفافیت در مراحل ورودی دوره دکتری، پاسخ های نهادهای ذیربط نمی تواند به خوبی پاسخگوی داوطلبان باشد.

در حال حاضر پس از اعلام نتایج معرفی شدگان در دوره دکتری به دانشگاهها و اعلام شرایط دانشگاهها برای انجام مصاحبه، آنطور که عنوان می شود،‌ بسیاری از داوطلبان که نام آنها در فهرست مجازین بوده است در مرحله مصاحبه به هیچ دانشگاهی معرفی نشده اند و یا تنها به دانشگاههای غیرانتفاعی و شبانه معرفی شده اند.

گلایه داوطلبان از نحوه معرفی مجازین به دانشگاهها تا حدی است که حتی برخی عنوان می کنند با رتبه های بالا نیز به هیچ دانشگاهی معرفی نشده اند.

داوطلبان دومین کنکور نیمه متمرکز دکتری اعلام می کنند که در حالی که ظرفیت اعلام شده بیشتر از پذیرش در این مرحله است چرا باید از عده ای برای مصاحبه دعوت به عمل نیاید.

برخی داوطلبان معترض یادآور شده اند در صورتی که نیاز به معرفی آنها به دانشگاهها نبوده است چرا نام آنها به عنوان مجاز به انتخاب رشته اعلام شده است.

این داوطلبان تاکید می کنند در حالیکه ظرفیت اضافه شده است چگونه برخی افراد با رتبه های نزدیک به هم و شرایط گاهاً مشابه در معرفی با دو تصمیم جداگانه مواجه می شوند و در واقع این افراد با این شبهه مواجه می شوند که در صورتی که ظرفیت وجود داشته و رتبه ۲ فرد به هم نزدیک است، علت معرفی شدن یکی از این دو نفر و معرفی نشدن دیگری دقیقاً چه عاملی و به چه صورتی است.

اعتراض به آزمون های سراسری سازمان سنجش به صورت اینترنتی براساس گفته داوطلبان، فرآیند طولانی مدتی است که گاهاً پاسخی نیز دریافت نمی شود. 

از سوی دیگر معترضان معتقد هستند که آزمون دکتری با توجه به ویژگی های خاص خود و رقابت بسیار فشرده میان داوطلبان آن باید با دقت عمل بالاتری مورد بررسی قرار گیرد تا این گونه اعتراضات خدشه ای به آن وارد نکند. این مهم در حالی رخ خواهد داد که فرآیند انتخاب رشته، اعلام رتبه ها و شرایط گزینش نهایی به صورت ساده و شفاف اعلام شود.

چه راهی برای گزینش داوطلبان دکتری مناسب است؟

به گزارش خبرنگار مهر،‌ برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری ۲ سال گذشته به دنبال اعتراضات داوطلبان به گزینش های بعضا سلیقه ای در برخی دانشگاهها و مشکلاتی که به دنبال عدم تمرکز برگزاری مراحل گزینش از سوی دانشگاهها انجام می شد،‌ مطرح و به سازمان سنجش واگذار شد.

با واگذاری برگزاری مراحله اولیه و یا غربالگری اولیه این آزمون به سازمان سنجش،‌ نه تنها اعتراضات کاهش نیافت بلکه به شکل دیگر و در طیف دیگری چه در سال گذشته و چه امسال ابراز شد. دامنه اعتراضات نه تنها از دانشگاهها کاسته نشد،‌ بلکه گریبان سازمان سنجش را نیز گرفت.

بدین ترتیب علی رغم تأکیدات مسئولان آموزش عالی مبنی برای افزایش ظرفیت و توسعه رشته های دکتری،‌ گویا پس از گذشت اینهمه سال از پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای کشور،‌ مسئولان هنوز نتوانسته اند نحوه درست و مناسبی را برای گزینش این مرحله انتخاب و طراحی کنند و برای داوطلبان، مراحل گزینش را شفاف سازی کنند تا شبهه ای به وجود نیاید.

به گزارش مهر، آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۱ روز ۲۵ فروردین با شرکت ۱۷۸ هزار و ۴۲۷ نفر در ۹ گروه آموزشی و ۲۸۵ کد رشته امتحانی برگزار شد و نتایج نهایی ۲۰ شهریور اعلام می شود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.