دو نقطه قوت “دولت تدبیر و امید” در بخش انرژی

۲۷خردادماه،

اگر چه حسن روحانی، رییس جمهور منتخب نه در مصاحبه‌ها و میتینگ‌های خود و نه در مناظره اقتصادی به برنامه‌های حوزه انرژی چندان اشاره‌ای نکرده است، اما با وجود مشاوران نفتی قوی در ستاد انتخاباتی روحانی، انتظار می‌رود که به زودی برنامه‌های مدونی در حوزه انرژی توسط اعضاء اقتصادی کابینه دولت تدبیر و امید تشریح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت حسن روحانی در حوزه انرژی دو نقطه قوت مهم دارد که برخورداری از بیشترین مشاوران نفتی در هنگام انتخابات اولین و مهم‌ترین نقطه قوت بود. مشاورانی که روزی از مقامات ارشد صنعت نفت بشمار می آمدند؛ به طوری که رییس و قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی او از معاونان اسبق وزرات نفت بودند.

محمد رضا نعمت زاده – رییس ستاد انتخاباتی روحانی- پیش از این مدیر عاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در دولت خاتمی و مدیر عاملی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی را در دولت اول احمدی نژاد بر عهده داشت.

البته اکبر ترکان – قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی- در دولت نهم وارد وزارت نفت شد و در این چهار سال مدیرعامل شرکت پتروپارس، معاون وزیر نفت در امور برنامه ‌ریزی و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بود.

به گزارش ایسنا، روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی آمار درستی از فاز‌های در حال تولید پارس جنوبی ارائه نداد و در مناظره انتخاباتی شمار فاز‌های در حال تولید پارس جنوبی را هشت مورد عنوان کرد و این درحالی است که هم‌اکنون ۱۰ فاز پارس جنوبی در حال تولید است. اما به رغم این آمار غلط، انتظار می‌رود که با وجود مدیران نفتی پرسابقه در جمع مشاوران رییس جمهور منتخب برنامه‌های آینده حوزه انرژی امیدوار‌کننده باشد.

با وجود این که دو عضو اصلی ستاد انتخاباتی روحانی از مدیران اسبق نفت بودند اما برنامه‌ای مدونی از سوی منتخب دوره یازدهم در مورد صنعت نفت و در زمان تبلغات ارائه نشد، و در این زمینه تنها می‌توان به جملاتی که روحانی در مناظره‌ها، مصاحبه‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی خود بیان کرده است استناد کرد.

بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت

قطعا یکی از اهداف تحریم های صورت گرفته توقف توسعه طرح‌های صنعت نفت کشور به سبب وابستگی بسیار به درآمدهای نفتی است به همین سبب نقطه قوت دوم روحانی شاید شعار”شکستن تحریم‌ها” و ” تحریم‌زدایی” باشد که اگر در اجرای شعار خود موفق باشد نه تنها می توان امیدوار بود که موانع فروش نفت خام ایران برداشته شود بلکه زمینه برای حضور مجدد سرمایه گذاران و شرکتهای معتبر نفتی فراهم شود.

کاهش خام فروشی

البته حتی در صورت موفقیت دولت یازدهم در کاهش تحریم ‌ها علیه صنعت نفت و بازگشت فروش نفت ایران به رقم سابق، وی اگر چه به طور کلی ومختصر اما تاکید کرده است که یکی از برنامه هایش کاهش خام فروشی و توجه بیشتر به تبدیل نفت خام به ارزش افزوده است.

به گفته روحانی اگر نفت را استخراج و تبدیل به انواع فرآورده کنیم و بفروشیم ارزش آن چند برابر خواهد بود اما اگر به صورت خام صادر شود حتی گاهی یک دهم قیمت آن نیز در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

راهکار موقت برای کاهش درآمدهای نفتی

با توجه به این که رفع تحریم های صورت گرفته علیه صنعت نفت کشور یک شبه صورت نخواهد گرفت برنامه دولت یازدهم برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی و مقابله با آثار ناشی از کاهش این درآمدهای توجه به صادرات غیرنفتی خواهد بود.

به گفته رییس دولت “تدبیر و امید” افزایش صادرات غیرنفتی می‌تواند جای خالی صادرات نفتی را پر کند.

ثبات مدیریتی در وزرات نفت

انتخاب وزیر نفت آینده نیز با توجه به این که دو نفر از مشاورین روحانی از مسوولان ارشد وزارت نفت بوده اند در بین رسانه ها این گمانه زنی را دامن زده است که شاید وزیر آتی نفت را باید از بین همین مشاوران دانست و حتی بعضی معتقدند امکان حضور وزیر نفت دوران اصلاحات- بیژن زنگنه- در دولت یازدهم در مقام وزرات نفت بعید نباشد.

اما اکبر ترکان- مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس- در در جواب این سوال که آیا در دولت آقای روحانی مسئولیتی به شما پیشنهاد شده است، گفت: من امیدوارم فقط بتوانم در حاشیه‌ها کمک کنم چون بازنشسته‌ام و جوان‌ترها باید به صحنه بیایند. من در حال حاضر مشاور آقای روحانی هستم و تمایل دارم در همین جایگاه بمانم و بیشتر از این علاقه‌مند نیستم باری بردارم. البته منعی وجود ندارد .

البته رییس دولت یازدهم با بیان اینکه یکی از مشکلات مدیریتی کشور “مشکل، بی‌ثباتی است” وعده ثبات در مدیریت داد به ویژه در وزارت نفت که در هشت سال قبل وزیر آن چهار بار تغییر کرده بود.

از دیگر اولویت‌های نفتی دولت یازدهم توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و تبدیل شدن ایران به مرکز صادرات برق در منطقه است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.