دیابت بیماری خاموش اما در حال گسترش

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، بیماری دیابت دارای نوع یک و دو است، نوع یک این بیماری ارثی بوده و مبتلایان با تزریق روزانه انسولین به حیات خود ادامه می دهند، اما نوع دو که شیوع فراوانی دارد از پیروی یک تغذیه نامناسب بوجود می آید.

بر اساس گزارش فدراسیون ‌جهانی دیابت، حدود ‎ ۲۳۰میلیون بیمار مبتلا به دیابت در دنیا وجود دارد که این رقم تا سال ‎ ۲۰۲۵به بیش از ‎ ۳۰۰میلیون نفر خواهد رسید.

هشدارهای پزشکان حاکی از آن است که با توجه به اطلاع رسانی های مختلف در زمینه افزایش آمار مبتلایان دیابت، باز هم مردم در مصرف مواد غذایی حاوی قندها، چربی ها و نوشیدنی های گازدار زیاده روی می کنند، بطوریکه ۷۰ درصد از مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند.

اسدالله رجب رییس انجمن دیابت ایران به خبرنگار ما می گوید: مهم ترین اصل در پیشگیری و درمان بیماری دیابت، آموزش گسترده است زیرا انسان های امروزی برای جهان امروز ساخته نشده اند و به همین دلیل دچار مشکلاتی چون چاقی، دیابت، فشار خون و استرس های مختلف می شوند که همه این بیماری ها به نوعی ریشه در تغذیه افراد دارد.

وی، تاریخچه آموزش دیابت در جهان را ۱۰۰ سال گذشته می داند و می گوید: این آموزش در ایران نیز به ۲۰ سال گذشته برمی گردد و میزان آموزش برای فرد دیابتی نوع یک و دو حداقل ۱۵ ساعت و برای فرد دیابتی نوع دو که بالای ۶۵ سال دارد، ۱۰ ساعت عنوان شده است.

رجب تصریح می کند در صورتی که اگر در هفته یک ساعت و نیم فعالیت جسمی داشته باشیم، کمتر به خود استرس وارد و از میوه ها و غلات بیشتر از چربی ها استفاده کنیم تا ۸۰ درصد در برابر بیماری دیابت مقاوم خواهیم بود و می توانیم با این اعمال ساده از دیابت پیشگیری کنیم.

رییس انجمن دیابت کشور ادامه می دهد: هدف اصلی و اساسی در ارائه آموزش، توانمند سازی بیمار است، در واقع فردی که به او آموزش داده می شود باید بتواند توانمند شود و اولین توانمندی او ایجاد نگرش مثبت در وجود خود نسبت به بیماری دیابت است.

رجب تاکید می کند آموزش مستمر و مداومی که با عمل و اخلاق توام باشد، می تواند فرد بیمار را توانمند سازد و او را برای مقابله با بیماری آماده سازد.

وی ،بهترین کار برای کنترل و پیشگیری از بیماری دیابت را تغییر در شیوه زندگی می داند و خاطرنشان می کند مبتلایان به بیماری دیابت می توانند سالم و شاداب و طولانی زندگی کنند اما به شرطی که در این ارتباط تلاش و آموزش ها را جهت کنترل این بیماری دریافت کنند.

اجتمام **۹۰۲۲ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۶۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.