دیدار با سلطان‌ از پشت‌ شیشه‌ +عکس

فارس : تصویر ذهنی عموم مردم از نام “باغ وحش” به خاطرات روز‌های کودکی آنها در بازدید از حیواناتی در قفس برمی‌گردد که پشت چندین لایه فنس‌های فلزی و نرده‌های به هم جوش داده شده، کز کرده‌اند.

اما این بار برای نخستین‌بار در کشور، باغ وحش تهران اقدام به جمع‌آوری قفس‌های فلزی کرده است آن هم ابتدا با برچیدن قفس سلطان‌های تهران.

هیچ چیزی برای یک بازدیدکننده باغ وحش جذاب تر از مشاهده واکنش‌های طبیعی یک حیوان وحشی در مواجهه با انسان نیست، لذتی که تاکنون به سختی از پشت چندین لایه فنس و میله حاصل می‌شد.

فضای باز ۲۵۰ متر مربعی با یک باغچه کوچک گل و گیاه و دیواره‌هایی از جنس شیشه که تداعی کننده یک آکواریوم بی‌آب است، آکواریومی برای ۲ شیر ماده و یک شیر نر.

دستانت را که نزدیک می‌کنی و صدا می‌زنی “اسد” به سمتت می‌دود و با صدای نعره‌اش لرزه به اندامت می‌افتد و ناگهان خود را مقابل دهان شیری می‌بینی که به پهنای صورتت باز شده است، لذت همراه با امنیتی که تجربه‌اش شیرین است.

 ایرج جهانگیر؛ مدیر مجموعه پارک ارم تهران درباره طرح خانه‌های شیشه‌ای برای حیوانات باغ وحش به خبرنگار فارس می‌گوید: به منظور ارتباط بهتر، نزدیک‌تر و واقعی‌تر بازدیدکنندگان با حیوانات، اقدام به ساخت فضاهای باز شیشه‌ای کرده‌ایم که در گام نخست امروز “شیرها و میمون‌های رزوس”  را به فضای شیشه‌ای منتقل کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: بر خلاف خانه‌های قبلی حیوانات که سقف‌های آجری داشت سقف محوطه نگهداری از شیرها کاملاً باز است و بازدیدکنندگان با فاصله ۲۰ میلی‌متری که شیشه‌ها ایجاد می‌کنند به راحتی به شیرها نزدیک می‌شوند و واکنش واقعی آنها در مواجهه با انسان و حتی شکار را حس می‌کنند.

 به گفته جهانگیر ایجاد خانه‌های شیشه‌ای برای حیوانات برای نخستین بار در کشور است که اتفاق افتاده و الهام گرفته از باغ وحش کشور آلمان است.

وی درباره میزان امنیت بازدیدکنندگان در برابر شیشه‌هایی که آن سوی آن شیرها به انتظار نشسته‌اند، تأکید می‌کند که ضخامت این شیشه‌ها ۲۰ میلی‌متر است یعنی دو لایه شیشه ۱۰ میلی متری که لیمینیت شده‌اند و امکان شکستن آنها نیست.

جهانگیر ادامه می‌دهد که حتی اگر میزان ضربات به حدی باشد که امکان شکست شیشه به وجود بیاید شیشه‌ها هیچ گاه خرد نمی‌شوند و بریزند بلکه مثل شیشه خودرو تنها ترک برمی‌دارد. با این حال برای امنیت بیشتر میله‌هایی نزدیک به شیشه‌ها را نیز تعبیه کرده‌ایم که دیگر در هیچ شرایطی امکان خروج شیرها وجود ندارد.

خداحافظی با باغ وحش آهنی

در حال حاضر عمده فضای فعلی باغ وحش پر شده از فنس‌ها و اتاقک‌هایی با میله‌های آهنی که مدیر پارک ارم می‌گوید: تا پایان امسال دیگر بازدیدکنندگان با حیواناتی از پشت فنس مواجه نخواهند شد بلکه تمام قفس‌ها برچیده می ‌شود و خانه‌های شیشه‌ای جایگزین آنها می‌شود.

 فاصله با خرس‌ها فقط به اندازه یک خندق

خرس‌های قهوه‌ای باغ وحش که تا پیش از این در قفس نگهداری می‌شدند به محیطی باز منتقل شده‌اند که بدون هیچ مانعی به استقبال بازدیدکنندگان  می‌آیند و تنها فاصله بین بازدیدکنندگان و خرس‌ها یک “خندق” است.

مدیر پارک ارم در این باره می‌گوید: خرس‌ها مراقب سقوط از ارتفاع هستند و به این گودال حفر شده نزدیک نمی‌شوند اما در مقابل، بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند به دیواره این خندق تکیه دهند و شاهد تمام واکنش‌های طبیعی این حیوان باشند.

فیل‌ها در راه تهران

به گفته جهانگیر برای ایجاد تنوع بیشتر در حیوانات باغ وحش قرار است فیل‌ها نیز در این باغ وحش به نمایش دربیایند.

وی می‌گوید: دو فیلی که قرار است از سریلانکا وارد ایران شود طی ماه‌های آتی در معرض دید بازدیدکنندگان در باغ وحش تهران قرار می‌گیرد.

باغ وحش‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی کشورها و شهرها محسوب می‌شوند که می‌توان با صرف هزینه‌های اندک با فاصله گرفتن از باغ وحش‌های سنتی، گردشگران بسیاری را برای بازدید از آنها جذب کرد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.