دیدن ایستگاه فضایی بدون تلسکوپ/لباسی از جنس بطریهای بازیافتی

این مطلب در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان به نقل از منبع ذکر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز درج گردیده است

دیدن ایستگاه فضایی بدون تلسکوپ ممکن شد

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته ناسا به مناسبت دوازدهمین سالگرد حضور دانشمندان در ایستگاه بین المللی فضایی، خدمات تازه پیامکی ارائه نمود که امکان ملاحظه ایستگاه بین المللی فضایی را در حال عبور از بالای خانه ها بدون تلسکوپ فراهم می آورد. براین اساس وقتی که ایستگاه بین المللی فضایی از بالای خانه تان می گذرد، ناسا پیامکی با عنوان ” ایستگاه را ببینید” به تلفن همراهتان ارسال می نماید.

چند ساعت پیش از آنکه بتوانند ایستگاه فضایی را در آسمان ببینند، پیامک و یا ایمیل می زند. براساس اعلام این سازمان، مردم وقتی بدانند باید کجای آسمان را نگاه نمایند می توانند بدون استفاده از تلسکوپ این آزمایشگاه فضایی گردان را ببینند.

نخستین پهپاد عمود پرواز دنیا در آسمان ایران به پرواز درآمد

در هفته ای که گذشت اولین پهپاد عمود پرواز دنیا که با نام تجاری “کوکر۱” توسط محققان کشورمان ساخته شده، تست آزمایشی پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و قرار است فاز اول آن در آذرماه در کیش رونمایی شود.

کوکر ۱ (Koker 1) اولین پهپاد عمود پرواز دنیا محسوب می گردد که فناوری آن جزء پهپادهای فوق پیشرفته دنیا با سازه بسیار سبک است و برای عملیات امداد و نجات، شناسایی و کنترل تصویری حریم دریایی و زمینی توسط متخصصان و نخبگان کشور طراحی و پیاده سازی شده است.

این پهپاد مجهز به چهار موتور کم صدا، رادار چند منظوره، سیستم ثابت سازی اپتیکی دوربرد و سیستم ارتباط ماهواره ای برای تبادل اطلاعات مجهز شده است که قابلیت رادار گریزی و عملیات تصویر برداری و پرواز مداوم ۳ ساعته تا شعاع عملیاتی ۱۷۰ کیلومتری و تا ارتفاع  ۱۲ هزار پا را در شرایط آب و هوایی مختلف و در روز و شب را دارد؛ در همین حال حرکت در نزدیکترین سطح زمین و حتی بر روی آب از توانمندی های ویژه پهپاد عمود پرواز کوکر۱ است.

یک نهنگ ناشناخته در سواحل نیوزیلند ملاحظه شد

به گزارش مهر، در هفته گذشته نهنگی که تاکنون تقریبا از چشم علم دور مانده بود برای اولین بار و در سواحل نیوزیلند ملاحظه شد.

محققان دانشگاه اوکلند می گویند این نهنگ های دندان دار و منقار دار موسوم به Mesoplodon traversii گونه ای می باشند که پیش از این فقط از روی چند استخوان شناسایی شده بودند و این اولین بار است که این گونه نهنگ که بیش از پنج متر طول دارد به طور کامل ملاحظه می‌شود.

امکان پرواز هواپیماها با دانه های روغنی و سوخت زیستی مهیا شد

در هفته ای که گذشت شورای تحقیقات ملی کانادا (NRC) هواپیمای غیرنظامی را عرضه نمود که اجزای سوخت فسیلی آن کاملا برداشته شده و ۱۰۰ درصد با سوخت زیستی کار می نماید.

این هواپیمای فالکون ۲۰ تجاری دو موتوره در پرواز بر فراز اوتاوا سوخت مورد نیاز خود را از محصولات کشاورزی دانه های روغنی تامین نمود و در همین حال نیز یک هواپیمای T-33 برای جمع آوری داده های انتشار یافتن آلودگی این هواپیمای سوخت زیستی در پی فالکون ۲۰ پرواز نمود.

سیارک بزرگی از کنار زمین گذشت

به گزارش مهر، دانشمندان با استفاده از رادیو تلسکوپ بزرگ ناسا تصاویر راداری از سیارکی تهیه نمودند که صبح دوشنبه هفته گذشته در نزدیک ترین فاصله از کنار زمین گذشت.

تصاویر این سیارک که ۲۰۰۷ PA8 نام دارد و عرض آن حدود یک مایل بود وقتی که در نزدیک ترین فاصله به زمین قرار داشت توسط  آنتن “شبکه اعماق فضا ۲۳۰ فوتی” در گلداستون، گرفته شد. این تصاویر نشان داد که این سنگ فضایی که شکل نامنظمی دارد و احتمالا دهانه هایی بر روی آن هست ، بسیار آرام  و احتمالا یک بار در هر سه تا چهار روز می چرخد.

سلولهای عصبی از سلولهای بنیادی ساخته شد

در هفته ای که گذشت پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از سلولهای بنیادی بزرگسال و کشت آن بر روی نانو لوله های کربنی در فاز حیوانی موفق به تمایز این سلولها به سلولهای عصبی شدند.

در این زمینه دکتر حمزه شامانی- از محققان این طرح با بیان اینکه درصدد هستیم تا بتوانیم سلولهای بنیادی را به سلولهای عصبی تمایز دهیم، گفت: در این طرح برای کشت سلولهای بنیادی از نانو کربن تیوب (CNT) استفاده و برای انجام مطالعات سلولهای بنیادی بزرگسال مزانشیمال از مغز استخوان موش آزمایشگاهی (Rat) استخراج شد.

لباسهایی از جنس بطریهای بازیافتی تولید شد

به گزارش مهر، یک شرکت تولیدکننده پوشاک ، مجموعه تازه از محصولات خود از جمله پوشاک جین را رونمایی نموده که دستکم ۲۰ درصد آن از پلاستیک‌های بازیافتی از بطری‌های آب و سینی‌های غذا ساخته شده است.

شرکت لی وایز اعلام نموده که با شرکت های بازیافتی برای بازیافت پلاستیک های پلی اتیلن ترفتالات (PET)، بطری های قهوه ای، سبز و بدون رنگ و همچنین پلاستیک های سیاه سینی های غذا وارد همکاری شده است، به نحوی که شرکت های بازیافتی این پلاستیک ها را بر اساس رنگ دسته بندی می نمایند سپس آنها را خرد و به الیاف پلی استر تبدیل می نمایند که می توان آن را با الیاف پنبه مخلوط نمود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.