دیوید بوردول، منتقد مشهور دنیای سینما، پنج کتاب سینمایی مورد علاقه‌اش را معرفی می‌کند/ در “کافه سینما” بخوانید

شنبه, ۰۶ آبان ساعت ۰۰:۵۵ صوفیا نصرالهی

کافه سینما-صوفیا نصرالهی: دیوید بوردول تئوریسین و تاریخ‌دان مشهور سینماست. او بیش از پنج کتاب مهم سینمایی تالیف کرده که همگی آنها تقریبا از منابع دانشگاهی آموزش سینما به دانشجویان به‌شمار می‌روند. همچنین دو کتاب بسیار مشهور که بوردول به همراه همسرش کریستین تامپسون تالیف کرده به نام‌های «هنر سینما» و «تاریخ سینما» از مبانی فراگیری سینما هستند. سایت dailybest نظر این نویسنده و نظریه‌پرداز سینما را درباره کتاب‌های سینمایی مهمی که می‌تواند برای مخاطبان و علاقه‌مندان سینما جالب باشد پرسیده است.

در پاسخ، بوردول پنج کتاب سینمایی را به عنوان آثاری که به‌نظر او تاثیر مثبتی در روند درک و تحلیل سینمایی تماشاگران دارند، معرفی کرده است.

پارک آهو(نورمن میلر): می‌خواهم کتابی به شما پیشنهاد بدهم که حتی اگر هیچ‌چیزی هم درباره نویسنده‌اش که خودش کارگردان هم هست و سینما ندانید، باز هم خواندنش برای‌تان جذاب باشد. من شروع به خواندن کتاب نورمن میلر، «پارک آهو» کردم بدون اینکه سوابق سینمایی وی را در نظر بگیرم. داستان درباره خلبانی بود که به هالیوود می‌رفت و به‌دنبال مردی به نام چارلز ایتل می‌گشت که همه ستاره‌های سینما زیر دست او به شهرت رسیدند. توصیف زنده و دقیقی از هالیوود دارد، از صحبت‌هایی که رد و بدل می‌شود بگیرید تا مسائل پشت پرده و توافقاتی که صورت می‌گیرد.

یک زندگی(الیا کازان):چه کسی می‌داند شاید چارلز ایتل داستان میلر برمبنای شخصیت واقعی الیا کازان نوشته شده باشد. کسی که زندگینامه خودش را در کتابی به نام «یک زندگی» (۱۹۸۸) نوشته است. یکی از بهترین کتاب‌های اتوبیوگرافی درباره سینما که تا امروز خوانده‌ام. کازان کارگردان بزرگی بود. او همه را می‌شناخت و داستان‌های آنها را با خودش در کتاب شرح می‌دهد. به هر حال حتی اگر خائن زجرکشیده‌ای هم باشد، او مردی بود که ستاره‌های سینما را ساخت.

زونا(جئوف دایر): ما برای هر فیلم به یک کتاب نیاز داریم تا نشان دهد آن فیلم چه حرف‌هایی برای گفتن داشته است. اگر بخواهم یک کتاب درباره یک فیلم معرفی کنم بدون شک «زونا»(۲۰۱۲) را انتخاب می‌کنم. کتابی فوق‌العاده، بامزه و عمیق که شرح می‌دهد چطور نویسنده‌اش سال‌ها با فیلم «استاکر» آندی تارکوفسکی زندگی کرده و درباره مفاهیمش اندیشه کرده است. شخصا «زونا» را به خود «استاکر» ترجیح می‌دهم. اما شما می‌توانید از این کتاب چیزهای زیادی درباره جهان‌بینی‌ و مفاهیم مطرح شده در این فیلم یاد بگیرید.

از احترام تا تحقیر(مالی هاسکل): یک بررسی منطقی که در عین حال احساس‌برانگیز و خواندنی است درباره تاریخ بازیگران زن در هالیوود و اینکه چطور در فیلم‌ها تصویر می‌شدند. و البته در این بررسی تاریخی هاسکل به کمدی‌های دهه ۳۰ و ۴۰ هم ادای دین کرده است.

یادداشت‌های روی یک فیلم‌بردار(روبر برسون):کتاب کم‌حجمی که در آن قواعد ساختن یک فیلم شرح داده شده است. آن را خیلی تند نخوانید. باید روی هر پاراگرافش فکر کنید. این کتاب سرشار از نکات مهم و هوشمندانه است که با شوخ‌طبعی بیان شده‌اند. بعد از خواندن آن بهتر است یک‌بار دیگر فیلم‌های برسون را ببینید.

منبع: تهران امروز

Tags:

کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.