دیپلمات کهنه کار سوئدی: ایران کشور کلیدی منطقه است

‘رولف اکئوس رییس بازرسان سازمان ملل در عراق بین سال های۹۱ تا ۹۷ و رییس موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم،در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در برلین، تاکید کرد: ایران نقش تعیین کننده در ایجاد ثبات و امنیت منطقه و کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق دارد.

اکئوس که به منظور شرکت در یک نشست بین المللی در زمینه خلع سلاح هسته ای به برلین سفر کرده، درباره از سرگیری مذاکرات هسته ای غرب و ایران و همچنین مذاکرات در مسکو که امروز (دوشنبه) آغاز خواهد شد، افزود: از دیدگاه من، مذاکرات استانبول و بغداد به نسبت سازنده بود اما باید قبول داشته باشیم که دور جدید گفت وگو های هسته ای تحت تاثیر تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران قرار گرفته است.

وی در ادامه از موضوعاتی مانند غنی سازی ۲۰ درصدی که به گفته او پیشنهادهای مختلفی درمورد آن وجود دارد و به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی در ایران از سوی غرب به عنوان محورهای اصلی مذاکرات مسکو نام برد.

اکئوس با مغتنم شمردن آغاز مذاکرات هسته ای و امیدواری نسبت به ادامه آن، درمورد اقدامات لازم و مشخص برای اعتماد سازی متقابل در مسکو، گفت: شفافیت یک عنصر مهم برای اعتمادسازی است و اقدامات مشخص موجب افزایش اعتماد در بین طرفین خواهد شد.

این دیپلمات با سابقه اروپایی افزود: احساس من این است که تنش ها مقداری کاهش یافته و من از صمیم قلب امیدوارم پیشرفتی در مسکو حاصل شود.

سفیر اسبق سوئد در آمریکا همچنین با بیان اینکه واشنگتن در گروه ۱+ ۵ تعیین کننده است،گفت: در شرایط کنونی مذاکرات هسته ای تا اندازه ای تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا قرار دارد و این بدین معنا است که دولت این کشور باید در مذاکرات محتاط عمل کند.

اکئوس افزود: با توجه به شناخت چندین ساله خود از روابط ایران و آمریکا و دیدگاه های مطرح در مورد مذاکرات مستقیم، بر این باورم که باید برای پایان این وضعیت اقدام شود.

وی با بیان اینکه اقدام دو کشور در این زمینه باید دور از جنجال سازی های معمول رسانه ای باشد،گفت: باید یک اعتماد سازی هم بین ایران و آمریکا در رابطه با مسائل گوناگون ایجاد شود.

رییس موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، در ادامه به حوزه های مشترک بین آمریکا و ایران در منطقه بویژه افغانستان اشاره کرد و موضوعاتی مانند مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و طالبان را از جمله مواردی خواند که تهران و واشنگتن می توانند در مورد آن همکاری داشته باشند.

اکئوس تصریح کرد: پیام های متعدد آمریکا منتظر پاسخ ایران است. دولت اوباما نشان داده در این زمینه به صورت جدی علاقه مند می باشد و به باور من علاقه ایران هم مهم است.

رییس سابق بازرسان هسته ای سازمان ملل، افزود: ایران به صورت سنتی دارای دیپلمات های بسیار توانمند و هوشیاری است که دانش دیپلماتیک بالایی دارند و باید در این زمینه فعال شوند.

اکئوس افزود: اطمینان دارم اوباما اگر دوباره انتخاب شود، می خواهد بازگشایی درباره ایران انجام دهد،اما از طرف دیگر با یک کنگره بسیار پیچیده مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا باید برای حل و فصل مسائل منطقه و مشکلات خود در خاورمیانه کمک ایران را جلب کند، از همکاری دوکشور پس از حوادث ۱۱ سپتامبر در زمینه مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی به عنوان نمونه موفق این همکاری اشاره کرد.

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۰۱**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۸۳۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.