ذخیره‏‌سازی آب در پشت سدها ۴۵ میلیارد مترمکعب است

قائم مقام وزیر نیرو گفت: استان‏‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان با مشکل کم‎آبی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، دکتر علی ذبیحی در خصوص وضعیت آب کشور افزود: نسبت به سال گذشته میزان بارندگی متوسط کشور بهتر از پارسال بوده و البته استان‎هایی از جمله لرستان با ۱۹ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه در نیمه شمالی کشور و در حوزه البرز سال گذشته آبی، مطلوبتر از سال قبل آن بوده اما نسبت به متوسط درازمدت کاهش آب داشته، اظهار کرد: در نیمه جنوبی کشور وضعیت آب نسبت به پارسال بدتر بوده و در مجموع نیمه شمالی و جنوبی کشور نسبت به درازمدت با کاهش منابع آبی مواجه بوده است و این نشان از کاهش منابع آبی کشور دارد.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: خوشبختانه حجم میزان ذخایر آبی مدیریت شده در پشت سدها و مخزن‎ها بیشتر شده در حالی که در منابع زیرزمینی با کاهش روبرو بودیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حجم ذخیره‏سازی آب در پشت سدها ۴۵ میلیارد مترمکعب است، تصریح کرد: در قبل از انقلاب حجم ذخیره‏سازی در پشت سدها، ۱۲میلیارد مترمکعب بوده که این رقم تا قبل از دولت نهم تاکنون به ۴۵ میلیارد مترمکعب رسیده و این نشان از فعالیت‏‌های گسترده عمرانی در ساخت سد و افزایش ظرفیت ذخیره‏سازی آب دارد.

ذبیحی با بیان اینکه در کل کشور با مشکل کم‎آبی مواجه هستیم و برخی موارد روستاها با تانکر آبرسانی می‎شوند، متذکر شد: در ۳ تا ۴ استان کشور از جمله کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و برخی شهرهای کوچک با مشکل کم‎آبی مواجه هستیم که با تانکر آبرسانی می‏‌شوند.

ذبیحی در خصوص مشکلات آبی برخی روستاها گفت: یکی از مشکلات ما در روستاها مشکل فرهنگی است به طوری که اگر روستایی از بی ‏آبی رنج می‏‌برد و روستایی دارای آب است، روستای برخوردار از آب موافقت نمی‎کند که آب این روستا به روستاهای مجاور انتقال یابد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.