رابطه اخلاق و شکل خوابیدن

تقریبا همه انسان ها یک حالت خوابیدن دارند که از دوران کودکی تا انتهای عمر یکسان می ماند و این حالتی است که زمان تغییر خواب خود را در آن می گذرانند. جالب اینکه از روی این حالت های خوابیدن می توان به اخلاق و روحیات افراد پی برد.

به گزارش روزنامه شرق، شما چطور می خوابید؟ یعنی حالت معمول خوابیدن شما چگونه است؟ درست است که می شود در حالت های مختلف خوابید اما همه انسان ها یک حالت معمول خوابیدن دارند که در بیشتر اوقات در آن حالت می خوابند و از خواب بیدار می شوند. آیا می دانید که این نوع خوابیدن به شخصیت شما ربط دارد؟ حتما تعجب می کنید اما پروفسور کریس ایزیکوفسکی، مدیرمرکز مطالعات خواب انگلستان در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که نحوه خوابیدن انسان ها با خصوصیات اخلاقی و شخصیتی آنها ارتباط دارد، اما چگونه؟

پروفسور ایزیکوفسکی هزار نفر زن و مرد مراجعه کننده به مرکز مطالعات خواب را براساس خصوصیات شخصیتی و اخلاقی در گروه های مختلف قرار داد و در نهایت به این نتیجه رسید که شکل خوابیدن افراد با اخلاق آنها ارتباط دارد؛ یعنی افرادی که خصوصیات روحی، اخلاقی و شخصیتی شبیه به هم دارند یک شکل می خوابند. شما می توانید شکل معمول خوابیدن خودتان را در بین شش گروه اصلی پیدا کنید و ببینید که خصوصیات اخلاقی شما شبیه آن چیزی که در مورد آن گروه گفته شده هست یا نه، در ضمن شما می توانید از نحوه خوابیدن همسر، یا دوستان خودتان، چیزهای بیشتری در مورد آنها بدانید.

● شکل خوابیدن جنینی

در این حالت افراد به شکل جنین داخل شکم مادر می خوابند؛ یعنی به پهلو، با پاهای جمع شده در شکم و دست های خم شده. پروفسور ایزیکوفسکی می گوید، کسانی که این گونه می خوابند عموما افراد سرسختی هستند اما از درون، افرادی خوش قلب و احساساتی اند. این افراد در برخورد اول خجالتی به نظر می رسند ولی پس از مدتی آرامش پیدا می کنند و صمیمی می شوند. این حالت اصلی ترین نوع خوابیدن است و حدود ۴۰درصد افراد این گونه می خوابند. جالب است بدانید، این نوع خوابیدن در میان خانم ها دو برابر شایع تر از مردان است.

● خوابیدن به پهلو و صاف

اگر به پهلو و در حالتی که هر دو دست شما در راستای بدن تان است می خوابید، احتمالا فرد خوش مشرب، آسان گیر و منطقی هستید. افرادی که این گونه می خوابند آدم هایی هستند که ارتباط اجتماعی گسترده ای دارند و کاملا رفیق باز هستند و معمولا از تنهایی گریزانند. پروفسور ایزیکوفسکی می گوید: «تحقیقات ما نشان داده این گروه افرادی هستند که خیلی راحت به غریبه ها اعتماد می کنند و در زندگی آدم های خوشبینی هستند.»

● شکل خوابیدن به پهلو در حالت خم شده

پروفسور ایزیکوفسکی افرادی را که به پهلو در حالت کمی خم شده با دو دست در مقابل خود می خوابند را در این گروه جای می دهد، اما دکتر دانکل افرادی که به پهلو می خوابند زانوهای شان را خم می کنند و یک دست را به حالت کشیده زیرسر می گذارند و دست دیگر را روی صورت یا روی بالش قرار می دهند را در این گروه جای می دهد. پروفسور ایزیکوفسکی خاصیت های زیر را برای این افراد توصیف می کند: «این افراد آنهایی هستند که سعی می کنند منطقی و تحمل گرا باشند ولی در عین حال بدبین و نسبتا شکاک هستند. شاید آنها در تصمیم گرفتن کند باشند اما زمانی که تصمیم می گیرند تغییر دادن تصمیم آنها خیلی سخت است. »

● شکل خوابیدن سربازی

از نظر پروفسور ایزیکوفسکی خوابیدن به پشت و گذاشتن دست ها کنار بدن این نوع حالت خواب است که از نظر او افرادی که در این گروه قرار دارند عموما افرادی تودار و ساکت و گاه به گوشه گیری تمایل دارند آنها زیاد ارتباط برقرار نمی کنند و اگر ارتباط برقرار کنند، خیلی از اوقات دچار هراس از به پایان رسیدن آن می شوند. اما از آنجایی که افرادی دقیق و سخت کوش هستند معمولا وقتی ارتباطی برقرار می کنند تمام نیازهای طرف مقابل را پاسخ می دهند و از نظر طرف مقابل خود، انسانی ایده آل برای ارتباط برقرار کردن هستند.

● شکل خوابیدن به شکم

پروفسور ایزیکوفسکی افرادی را که به شکم می خوابند و دو دست خود را به حالت خم شده بالای سر (زیر یا روی بالش) می گذارند در این گروه جای می دهد و می گوید: «این افراد آدم های باهوش و خلاق هستند اما ممکن است حساس و شکننده باشند و گاه از کمبود اعتمادبه نفس رنج می برند. از دید این پروفسور این گروه افرادی هستند که می توانند قدرت رهبری خود را به خوبی به کار بگیرند ولی درعین حال از نقد شدن فراری هستند و دوست ندارند که دیگران آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهند. »

● حالت خوابیدن به پشت

پروفسور ایزیکوفسکی افرادی را که به پشت می خوابند و هر دو دست خود را به سمت بالا در دو طرف بالش می گذارند در این گروه جای می دهد. این متخصص خواب می گوید، افرادی که این گونه می خوابند می توانند بهترین دوستان باشند، زیرا این افراد هم مهربان هستند و هم می توانند ساعت ها به حرف های دیگران گوش بدهند و در واقع سنگ صبورهای خوبی محسوب می شوند و در مواقع لزوم هم می توانید روی کمک آنها حساب کنید، اما جالب است که این گروه با وجود داشتن این همه خصوصیات خوب، دوست ندارند در مرکز توجه قرار بگیرند و سعی می کنند چندان توجه دیگران را به خود جلب نکنند.

● حالت خوابیدن پل مانند

افراد این گروه جالب هستند، زیرا آنها در هرحالی که خوابند درنهایت در عرض تخت بیدار می شوند؛ یعنی طی خواب آنقدر حرکت می کنند که درنهایت در عرض تخت قرار بگیرند یا کاملا بچرخند. او می گوید، این افراد همسران بدی محسوب می شوند، زیرا به کرات باعث بیدار شدن همسران خود می شوند. اما تاکید می کند که این فقط مربوط به تاثیرات آنها روی بدخوابی همسران خود است وگرنه از لحاظ شخصیتی آنها می توانند دوستان و همراهان خوبی باشند. زیرا آنها مهربان هستند و بسیار هم پرجنب و جوش اند و برای همین بسیاری از کارهای خانه را انجام می دهند. البته یک مشکل دیگر این گروه این است که دمدمی مزاج هستند و عقیده آنها ممکن است خیلی سریع تغییر کند.

● حالت خوابیدن زانوبلند

افرادی که به بغل می خوابند و زانوهای شان را خم می کنند و حتما یک بالش را بین دو زانوی خود می گذارند و در واقع در حالت جنینی، اما بدون بالش زیر سر می خوابند و بالش را بین دو پای خود می گذارند در این گروه هستند. این متخصص خواب می گوید: این حالت خوابیدن در زنان شایع تر است و افرادی که در این گروه هستند عموما افرادی حساس اند که گاه از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند. این گروه بسیار مهربان هستند و می توانند عشق زیادی را به شریک زندگی خود ابراز کنند. اما به دلیل حساسیت زیاد، خیلی زود هم عصبانی می شوند اما عصبانیت شان هم زود فروکش می کند.

● حالت خوابیدن با دست های آویزان

از نظر دکتر دانکل این گروه یکی از گروه های جالب است زیرا آنها چه در تختخواب های بزرگ بخوابند چه در تخت های کوچک، برایشان فرقی نمی کند زیرا به لبه تخت می روند و با دست های آویزان روی هوا به صورت نیم پهلو می خوابند. دکتر دانکل می گوید: نسبت افراد هنرمند و خلاق در این گروه بسیار بالاست. اکثر افرادی که این گونه می خوابند آدم هایی «خاص» و «متفاوت» هستند که اگر استعدادهای خود را کشف و هدایت کنند، می توانند در زندگی حرفه ای خود بسیار موفق باشند.

● بهترین شکل خوابیدن از لحاظ سلامت

اما از لحاظ پزشکی فکر می کنید بهترین نوع خوابیدن چگونه است؟ دکتر مایکل مک نامان، از مرکز پزشکی لانگ آیلند می گوید: «شاید در این مورد برخی تفاوت ها در دیدگاه های پزشکان مختلف وجود داشته باشد، اما در کل می توان گفت که از نظر متخصصان مغز و اعصاب و ستون فقرات، بهترین حالت خواب این است که فرد به پشت بخوابد، زیرسرش یک بالش کوچک بگذارد، به گونه ای که سرش حدود زاویه ای بین ۱۰ تا ۳۰ درجه با تخت را بسازد. در این حالت بیشترین میزان خون به مغز می رسد و در عین حال تنفس هم بهتر می شود. اما از نظر متخصصان ارتوپدی برخی رشته های دیگر، بهترین حالت خوابیدن به شکل جنینی است زیرا فشار کمتری را روی زانوها، کمر و پاها وارد می کند. در این حالت هم می توان پاها را با گذاشتن بالش زیر تشک به اندازه ۱۰ سانتی متر بالا برد اما از نظر بدترین نوع خوابیدن، بیشتر پزشکان می گویند: خوابیدن به شکم بدترین حالت است زیرا در این حالت فشار زیادی روی ارگان های داخلی بدن وارد می شود. تحقیقات نشان داده بیشترین درصد دردهای گردن و پشت در افرادی است که این گونه می خوابند.»


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.