رابطه جالب میان پادشاه عربستان و پیشرفت از نوع آمریکایی

ایگرز، موسس شرکت مک سوئینی یک شرکت موفق انتشاراتی خلاق در سطح جهان است و در عین حال یک سایت طنز به زبان انگلیسی را نیز اداره می کند. در طول کارهای ادبی جوایز مختلفی مثل TED، هینز و جایزه مخترعین لس آنجلس تایمز را دریافت کرده است ولی در بین این همه کار او ترجیح می دهد خود را نویسنده معرفی کند.

هرچند قبل از این کتابهای متعددی در حوزه علاقه اش یعنی فرهنگ خاورمیانه منتشر کرده است (مانند کتاب مستند «زیتون» در سال ۲۰۰۶ و کتاب «چه چیست» درباره پسر گمشده سودان در سال ۲۰۰۹) ولی اولین رمان و داستان بلندش «یک هولوگرام برای پادشاه» است که داستان «تام کلای» یک متخصص ۴۵ ساله آمریکایی در حوزه شبکه های کامپیوتر است؛ مردی که تمام زندگی خود را در اثر رکود اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۰۸ از دست داده و حتی نمی تواند شهریه دختر دانشجوی خود را پرداخت کند.

وی سابق بر این یکی از شهروندان مرفه آمریکایی محسوب می شد که حالا باید برای کار به کشورهای دیگر سفر کند که اولین مقصدش عربستان سعودی است؛ موضوع اصلی کتاب که در واقع داستانهای برخورد وی با پادشاه این کشور عبدالله است. او در پروژه های اینترنتی و تامین شبکه برای عربستان پول کافی برای تامین زندگی خود بدست می آورد ولی در این مسیر مجبور است برخی شروط خاص را هم بپذیرد که هزینه زیادتری از مبلغ دریافتی او دارد.

کلای سعی می کند برای حفظ درآمد خود هر روز منتظر آمدن شاه عبدالله شود و او را در خیمه هایی در مناطقی دور دست ملاقات کند.

به نوشته کتاب پادشاه عربستان به جای ملاقات متخصص آمریکایی در یک دفتر با مبلمان کامل یا حتی دفتر کار معمولی او را مجبور می کند در یک بیابان دوردست وارد خیمه هایی گرانقیمت شود و در آنجا با هم گفتگو کنند در حالی که سایر تیم همراه باید زیر آفتاب و گرمای سوزان کویر منتظر بمانند. اعضای تیم کامپیوتری آمریکایی همه فکر می کنند این جلسات هیچ اهمیتی برای پیشرفت جهان ندارد ولی کلای یک فروشنده و به آینده خوش بین است. او فکر می کند پروژه های تحقیقاتی ناسا در خارج از جو زمین زیاد به درد نمی خورد و بهتر است به کمونیست ها واگذار شود. امروز فروش دوچرخه می تواند منفعت بیشتری از پرتاب شاتل به ماه داشته باشد.

داستان و موضوع اصلی کتاب ایگرز نیز به همین امر اشاره دارد که وقتی آمریکا سقوط می کند و به سادگی تسلیم می شود کلای احساس می کند باید کاری برای نجات اقتصادش انجام دهد ولی به طور حتم نمی تواند از راه پروژه های فضایی این کار را انجام دهد و بهتر است با فروش تکنولوژی دوچرخه های جدید به چینی ها این کار را انجام دهد. در عربستان سعودی نیز وضع به همین منوال است و باید پادشاه را تحمل کرد تا تکنولوژی برای آمریکایی ها پیشرفت کند.

لس آنجلس تایمز/ ۱۷ژوئن/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.