رابطه صبحانه و دیابت

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

محققان علوم پزشکی اعلام کردند صبحانه کامل ، بدن را در برابر ابتلا به چاقی ، دیابت و فشار خون محافظت می کند. بررسی محققان نشان می دهد سطوح خونی انسولین ، گلوکز و تری گلیسرید در اشخاصی که صبحانه مفصل می خورند، ‌پایین است.

از آنجایی که متابولیزم و سوخت و ساز بدن بر ساعت بیولوژیک تاثیر می گذارد و بر این اساس ،‌ زمان مصرف غذا ، اهمیت خاص خود را دارد.

دکتر دانیل یاکوویچ و همکارانش در مرکز پزشکی ولفسون می گویند کسانی که مفصل ترین وعده غذایشان ، صبحانه است بیشتر از دیگران قادرند وزن خود را کم کنند یا از چاقی دور کمر جلوگیری کنند در حالی که در کسانی که شام مفصل می خورند ، شرایط ، برعکس است.

محققان می گویند صبحانه مفصل ، نقش مهمی در جلوگیری از چاقی و ابتلا به دیابت ایفا می کند. این اشخاص در مقایسه با کسانی که وعده شامشان ، مفصل ترین وعده غذایی آنان است ، کمتر دچار افزایش ناگهانی قند خون می شوند.

به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت ، این بررسی نشان می دهد بهتر است به وعده صبحانه ، توجه ویژه داشت و همراه با ورزش و کنترل وزن ،‌ به این وعده غذایی ، دقت کرد تا از بروز چاقی و دیابت جلوگیری شود.

بیماری قند یا دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز است که به علل مختلف تظاهر می کند و با درجات مختلف از کمبود انسولین ، یا عدم پاسخ به انسولین همراه است.

طبق این تعریف نقش مهم انسولین و تغییرات مهمی که بدنبال کمبود آن در سوخت و ساز ایجاد می گردد بهتر مشخص می گردد.  این نوع دیابت تقریبا هشتاد و پنج  تا  نود درصد کل بیماران دیابتی را تشکیل می دهد.

در این نوع دیابت، زمینه ارثی دخالت دارد و در مقایسه با دیابت وابسته به انسولین بیشتر به صورت فامیلی ملاحظه می گردد.  در فردی که دارای زمینه ارثی بیماری است، عوامل محیطی می توانند سبب بروز علائم بیماری شوند.

در کشورهای غربی ابتلاء به دیابت به میزان شصت تا نود درصد مربوط به عامل دریافت کالری اضافی، چاقی و در نتیجه مقاومت نسبی به انسولین است.  دیابت نوع دوم ، اغلب در بین اشخاص میانسال دیده می گردد.

در دیابت نوع دوم ،  کمبود انسولین به طور نسبی وجود دارد ولی مقاومت به انسولین می تواند در پیدایش بیماری اهمیت بیشتری داشته باشد.  در این بیماران پاسخ انسولین به گلوکز ممکن است طبیعی یا بیش از طبیعی باشد


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.