راز تغییر رنگ شاهکار ون‌گوک کشف شد

هنر > نقاشی
محققان راز تغییر رنگ تدریجی نقاشی «گل‌ها در گلدان آبی» ون‌گوک را کشف کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از msnbc ، ‌بخش‌هایی از تابلوی معروف «گل‌ها در گلدان آبی» ونسان ون‌گوک با گذر زمان دچار تغییر رنگی محسوس شده‌اند‌ که اخیرا دانشمندان با انجام تحقیقاتی علت این تغییر را کشف و اعلام کرده‌اند.

محققان دلیل تغییر رنگ این گل‌های زرد به نارنجی مایل به خاکستری را واکنش شیمیایی بین رنگ و روغن جلای به کار رفته روی نقاشی دانستند.

به گفته‌ این محققان،‌ لایه‌ روغن جلای محافظ در سال ۱۸۹۰ پس از درگذشت خالق این شاهکار هنری روی نقاشی به کار رفته و موجب تغییر رنگ‌‌های این اثر شده است.

ون‌گوک این تابلو را در سال ۱۸۸۷ خلق کرد. موزه‌ «کرولر -مولر» هلند وظیفه نگه‌داری از آن را از قرن‌ بیستم برعهده گرفت.

یکی از محققان این پروژه اعلام کرد، به دلیل این که روغن جلا به طور مستقیم با رنگ‌ها در تماس نبوده، تنها با واکنش شیمیایی موجب تیره شدن بخش‌هایی از آن شده و خوشبختانه به آسانی می‌توان آن را رفع کرد و به این صورت رنگ‌های اصلی شاهکار ون گوک دوباره نمایان می‌شوند.

محققان در سال ۲۰۰۹ از وجود یک پوسته خاکستری مات بر روی بخش‌هایی از نقاشی که با رنگ زرد کادمیوم رنگ‌آمیزی شده بود، مطلع شدند.

ون‌گوگ در نقاشی‌هایش از زرد کادمیوم استفاده می‌کرد.

این رنگ در نقاشی‌های جلانخورده با هوا اکسیده می‌شد و در نتیجه بخشی از نقاشی رنگ و درخشندگی خود را از دست می‌داد.

برای بررسی‌های بیشتر، موزه دو نمونه میکروسکوپی در قطع یک میلی‌متر در اختیار محققان قرار داد.

دانشمندان با استفاده از پرتو ایکس قدرتمند در فرانسه و آلمان، ترکیب شیمیایی و ساختار داخلی این اثر را شناسایی کردند.

در نتیجه این تحقیقات هیچ ترکیب سولفات کادمیوم بلورینی که ناشی از فرآیند اکسیداسیون باشد، در نقاشی ون‌گوک یافت نشد و در پایان مشخص شد آنیون‌های سولفات یک شریک واکنشی مناسبی را در یون‌های سرب ناشی از روغن جلا یافته‌اند و ترکیبی موسوم به anglesite شکل داده‌اند که در سراسر نقاشی روغن جلا شده، به چشم می‌خورد.

منبع این سرب احتمالا ماده‌ای است که در روغن جلا وجود داشته است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.