راز سریع‌ترین شکارچی طبیعت فاش شد

۲۶خردادماه،

یوزپلنگ‌ها سریع‌ترین جانور دونده بر روی خشکی می باشند اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که موفقیت این گربه‌سانان در شکار بیش از اینکه وابسته به سرعت بالای آنها باشد به توانایی منحصر بفردشان در باز ایستادن از حرکت و آغاز به دویدن ناگهانی به واسطه داشتن چالاکی فوق‌العاده‌ است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ تمام اشخاصی که یوزپلنگ‌ها را در حال دویدن به دنبال بزهای کوهی می‌بینند به این نکته اذعان دارند که این گربه‌سان بسیار سریع و چالاک است.

مطالعات تازه روی شیوه تعقیب بزهای کوهی توسط یوزپلنگ‌ها و چالاکی مثال‌زدنی آنها در جهیدن به اطراف، تغییر جهت‌های ناگهانی و کم کردن ناگهانی سرعت‌شان نشان داده است که سرعت بسیار تنها راز مهارت شگفت‌انگیز یوزپلنگ‌ها در شکار کردن نیست. بررسی‌ها روی یک یوزپلنگ در پارک جنگلی آفریقا نشان داده است که راز اصلی موفقیت این شکارچی ماهر بیش از اینکه مبتنی بر سرعت خیره کننده‌اش باشد به داشتن مهارت خارق‌العاده و طبیعی در ترمز کردن وابسته است.

«آلن ویلسون» از کارشناسان اصلی این مطالعه می‌گوید: در واقع یوزپلنگ‌ها در تعقیب شکار بسیار سریع نمی‌دوند چرا که شکار بیش از هر کاری هنر مانور در حرکات و موقعیت‌های گوناگون را دارد که شامل هنر شتاب گرفتن، پس کشیدن طعمه، شیرجه زدن و به دام انداختن شکار است.

ویلسون و تیم همراهش ۱۰ سال وقت صرف طراحی و ساخت یک قلاده ردیاب کرده‌اند که با انرژی خورشیدی شارژ می‌شود. این قلاده مجهز به فن‌آوری‌هایی نظیر شتاب سنج، چرخش سنج و جی پی اس است که می‌تواند تمام حرکت‌های این جانور را تحت نظر بگیرد.

آنها این قلاده‌ها را به پنج یوزپلنگ در منطقه دلتای اوکاوانگو نصب کرده و ۳۶۷ عملیات شکار آنها را طی شش الی ۹ ماه بررسی کردند. این یوزپلنگ‌ها طی شکار با سرعت ۹۳ کیلومتر در ساعت دویده‌اند ضمن اینکه میانگین سرعت آنها ۳۳ متر در ساعت در روز ثبت شده است.

آنها طی این مطالعات همچنین دریافتند یوزپلنگ‌ها قادرند در هر تک گام تا حدود ۹ متر بر ساعت از سرعت خود بکاهند که این مسئله به آنها بیشتر از افزایش سرعت در شکار کردن کمک می‌کند.

در انجام این کار ماهیچه‌های بسیار قدرتمند به یوزپلنگ‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به سرعت شتاب بگیرند. علاوه بر داشتن ماهیچه‌های قدرتمند، یوزپلنگ‌ها، ستون فقرات قابل انعطاف و پنجه‌های بزرگی دارند که به آنها امکان قدرت مانور بسیار بالا حتی بیشتر از یک موتورسیکلت را می‌دهد. این آناتومی به پلنگ‌ها امکان می‌دهد که در هنگام مانور دادن به درستی گام بردارند.

با انجام این تحقیق ممکن است سوالات بسیاری به ذهن خطور کند به طور مثال اینکه یوزپلنگ‌ها واقعا چقدر سرعت دارند؟ در سال ۱۹۶۰ میلادی محققان در آفریقا سرعت دویدن یوزپلنگ ها را ۶۵ متر بر ساعت ثبت کردند اما پس از آن زمان، بعضی از محققان که ویلسون نیز یکی از آنها است تنها سرعتی معادل ۳۰ الی ۴۰ متر بر ساعت را برای این جانور ثبت کرده‌اند اما آخرین داده‌های دریافتی در تحقیقات ویلسون موید این نکته است که این گربه‌سان قادر است در هنگام دویدن به سرعت ۶۰ متر بر ساعت دست یابد که این قابلیت یوزپلنگ‌ها را بعنوان سریع‌ترین پستانداران روی خشکی معرفی می‌کند.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.