راهنمای چرخ “گردشگری”نیازمند رسیدگی است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

به گفته مسئولان چرخ گردشگری بایستی بچرخد که در میان راهنما یکی از چرخ دنده های مهم برای گردش این چرخ است که نیاز به رسیدگی دارد.

عباس پیرمرادیان نایب رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، با اشاره به بی مهری مسئولان نسبت به این جامعه، گفت: براساس پیش بینی ها آرزوی سیر صعودی گردشگری کشور برآورده شده است که این سیل نعمت با ادامه بی توجهی به تورگردانان به سونامی گردشگری کشور مبدل خواهد شد.
 
وی ادامه داد:‌ با انبوه سفارشات خارجی برای ۶ ماه آینده تورها، مراکز اقامتی و … رزرو شده و  در نبود ساماندهی وضعیت راهنمایان تور،‌ ضربه مهلکی بر گردشگری کشور وارد خواهد شد.

پیرمرادیان با اشاره به فهرست شش ‌هزار و ۲۰۰ نفری راهنمایان تور، دارای کارت از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تصریح کرد: به لحاظ کمیت راهنمایان تور، امروز مشکلی وجود ندارد ولی با سیر صعودی گردشگران به کشور چه تعداد از این اشخاص، حرفه‌یی می باشند و می‌توانند تور را بگردانند؟

وی اظهار داشت:‌ آمدن تور به کشور حاصل دسترنج آژانس‌های گردشگری است و تنها راهنما با تجربه تورگردانی می تواند حاصل کار آن‌ها را به سرانجام می‌رساند که متاسفانه با وجود افزایش آمار گردشگران ورودی به کشور، شمار راهنمای فعال و با تجربه محدود است.

وی افزود:‌ سه تخصص راهنمایان تور به تسلط کامل زبان خارجی، اطلاعات عمومی قوی و توانایی برنامه ریزی خلاصه می شود با داشتن این سه شرط به عنوان راهنمای تور خوب شناخته می شود که متاسفانه در ایران شمار راهنمایان خوب کمتر از یک هزار نفر است. 

نایب رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در شرایط امروز عدم تمایل آژانس های گردشگری را در سپردن تورها به راهنمای کم تجربه را منطقی دانست و گفت:‌ تور حاصل کار آژانس مسافرتی است و به آن ها حق می‌دهم که بخواهد دسترنج خود را دست اشخاص با تجربه بسپارند چرا که لحظه ورود گردشگران سرآغاز هدایت و استقبال مسافرانی که فرسنگ ها راه را برای تجربه لحظاتی شیرین و به یاد ماندنی طی کردند و در این میان نقش اساسی با راه‌بلد امینی که رسم میزبانی بداند.

وی تاکید کرد: کم تجربگی تورگردان با نارضایتی گردشگران تلاش آژانس های گردشگری را برای ورود تور از بین خواهد برد.

پیرمرادیان در ادامه افزود:‌ با وجود رشد ورود گردشگر به کشور و محدودیت راهنمای باتجربه نیاز به ورود راهنمایان کم تجربه به چرخه گردشگری غیرقابل انکار است که در این مسیر می توان راهنمای کم‌تجربه را به عنوان دستیار در تور با هدف آموزش همراه ساخت تا ضمن تجربه همراهی تور، آموزش لازم را کسب نمایند که این مهم با همکاری و تعامل جامعه راهنمایان تور و دفاتر خدمات مسافرتی اجرایی خواهد شد.

نایب رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با تاکید بر این که در میان درگیری های جنبی راهنمایان برسر مشکلات صنفی، فرصتی برای همفکری، تعامل و برنامه ریزی در راستای ارتقا فعالیت راهنمایان تور باقی نمانده است، گفت: اگر مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پی حل چالش کمبود راهنمای تور حرفه ای می باشند بایستی دغدغه های صنفی و روزمره راهنمایان را حل کند.
 
وی در ادامه با اشاره به مشکلات صنفی راهنمایان، تعیین دستمزد روزانه ۳۰ هزارتومان را ناامید کننده دانست و افزود: دستمزد روزانه ۳۰ هزار تومان برای استاد دانشگاهی که عضو جامعه راهنمایان توهین است.
 
پیرمرادیان در پایان راهنمایان تور را سرمایه های گردشگری کشور عنوان کرد و خاطر نشان کرد: با وجود مشکلاتی مانند دستمزد و بیمه دلگرمی برای ادامه کار و فعالیت برای راهنمایان باقی نمی مانند، به نقل از مسئولان چرخ گردشگری بایستی بچرخد که در میان راهنما یکی از چرخ دنده های مهم برای گردش چرخ گردشگری است که نیاز به رسیدگی دارد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.