راههایی برای نظم بخشیدن به منزل

راهکارهایی برای نظم بخشیدن به وسایل تزئینی : وسایل دکوری ظریف و زیبا، روح بخش شکل عمومی و کلی خانه ها هستند و چیدمان و جانمایی مناسب آنها سلیقه و ذوق صاحبخانه و توجه او به جزئیات را نشان می دهد.

اگر به وسایل دکوری علاقه دارید و تعداد زیادی مجسمه، ظرف و خرده ریز دکوری دارید یا قصد خرید وسایل جدید را دارید، باید بدانید که چیدن تمامی آنها بین مبل ها و داخل ویترین و نصب آنها روی دیوارها، خانه ای شلوغ و خسته کننده را برایتان به ارمغان می آورد.

بنابراین باید برای جانمایی هر یک از عناصر دکوراسیونی در خانه برنامه ریزی کنید و اصول خاصی را در نظر بگیرد. ایده گرفتن از راهکارهای زیر می تواند راهنمای شما در این زمینه باشد.

● جمع دکوری ها

اگر تعداد زیادی از وسایل دکوری یا وسایل قابل استفاده هم رنگ و هم شکل دارید، بهتر است برای آنها چند قفسه یا طبقه کنار هم قرار دهید و همه وسایل را داخل آنها بچینید. برای این منظور قفسه های مکعبی پیش ساخته بسیار مناسب است. اگر نمی خواهید برای چنین قفسه ای پول زیادی بپردازید، می توانید مشابه آن را با چوبی ارزان تر یا حتی نئوپان به نجاری سفارش دهید.

تعداد مکعب ها نمای ظاهری دکور را زیباتر نشان می دهد. وسایلی که ارتفاع بیشتری دارند را در قسمت عقبی قفسه ها و وسایل کوتاه تر را در جلوتر قرار دهید.

● تاقچه ای برای هم نوع ها

یک تاقچه بلند روی قسمت بالایی دیوار نصب کنید و وسایل مشابه و از یک گروه را روی آنها بچینید. قرار گرفتن وسایل مشابه در کنار هم، می تواند پیام های خاصی را به ذهن مخاطب برساند. برای مثال قرار گرفتن آبپاش ها در کنار هم در حیاط یا ایوان خانه، حس سرزندگی و علاقه به طبیعت و گل و گیاه را نشان می دهد.

شما می توانید از این ایده برای اتاق خواب بچه ها، قرار دادن عروسک ها و در آشپزخانه، قرار دادن ظروف استفاده کنید. این تاقچه را در اتاق نشیمن هم می توانید نصب کنید و روی آن کتاب ها، وسایل دکوری و مجسمه ها را قرار بدهید.

● هندسی ها در کنار هم

یک میز عسلی برای کنار مبل ها در اتاق نشیمن در نظر بگیرید. شما می توانید بخشی از وسایل دکوراسیونی تان را روی این میز جانمایی کنید. برای این قسمت سعی کنید که از وسایل مشابه استفاده نکنید. هر چقدر خرده ریزهای روی میز متنوع تر باشند و اجزا به لحاظ شکل هندسی تفاوت بیشتری داشته باشند، میز شما جذاب تر و چشمگیرتر است. شکل خاص، هندسی و متفاوت آباژوری که در تصویر می بینید در کنار گوی های رنگی، پارچ بلور و جعبه مستطیلی، تنوع و در عین حال تفاوت قابل توجهی به وجود آورده است.

● سیاه و سپید

وسایلی که در زمینه رنگی متضاد چیده می شوند بیشتر جلب توجه می کنند. می توانید یکی از دیوارهای پذیرایی را با رنگ سیاه بپوشانید و با استفاده از مجموعه ای از ظروف و وسایل سفید یکدست در این فضا چشم نوازی خاصی ایجاد کنید. ظروف سفید داخل گنجه های مشکی در ناهارخوری هم بسیار جلب توجه می کند. اگر می خواهید بین دو رنگ سرد و گرم هم هماهنگی ایجاد کنید باید از یک رنگ سوم استفاده کنید. مثلا اگر دوست دارید آلو قرمز و گلابی را داخل یک ظرف بچینید پیشنهاد می کنیم از یک ظرف سبز رنگ استفاده کنید.

● تعادل بزرگ و کوچک

به نظر شما اگر دکوری های بزرگ در یکسو و تزئینات ریز در سمت دیگر چیدمان شوند منظره جالبی پدید خواهد آمد؟

توصیه دکوراتورهای این است که اشیایی با اندازه و شکل متفاوت را با چیدمانی خاص کنار هم قرار دهید و فضایی واحد و هماهنگ پدید آورید. می توانید یک شیء بزرگ و بلند را در کنار اشیای کوچک جای دهید و تعادل ایجاد کنید. چیدن اشیا هر چند بی ربط و غیر هم سایز در کنار هم نیز در صورت دارا بودن یک طیف رنگی تعادل ایجاد خواهد کرد.

● تکرار هم زیباست

لازم نیست دکوری های منزل را از میان اشیای گران قیمت انتخاب کنید. تکرار اشیای ساده و ارزان قیمت نیز می تواند تاثیرگذار باشد. به عنوان نمونه می توانید فضای روی شومینه را با چند سری نقشه یا قاب مشابه تزئین کنید اما چیدمان نباید از میزان توجه به مورد اصلی بکاهد.

حتی می توانید چیزهای خاص را با جدا کردن آنها از بقیه دکوری ها متمایز کنید. مبلمان و وسایل کوچک تر به شما کمک می کند که با جای دادن اشیای خاص در کنار آنها علاوه بر جداسازی، فضایی صمیمی پدید آورید.

روزنامه هفت صبح

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.