راهی جدید برای تشخیص زلزله و سونامی – علمی

گردآوری توسط گروه علم و دانش ممتازنیوز

از بی قراری حیوانات می شود فهمید زلزله ای در راه است، اما امروز که دیگر در زندگی شهری اسب و مرغ و خروس جایی ندارد، چطور می توان از وقوع زمین لرزه مطلع شد و جان به در برد؟ از وقوع سونامی و انواع دیگر توفان های چرخان و غیر چرخان چطور؟

راهی جدید برای تشخیص زلزله و سونامی

نه تنها چند دقیقه پیش از وقوع بلایای طبیعی که حتی چند ثانیه زودتر مطلع شدن از آن هم می تواند در زنده ماندن تعداد بیشتری از مردم موثر باشد.گروهی از دانشمندان در شعبه شهر سن دیه‌گوی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سیستمی درست کردند که مدعی‌اند با آن می توان وقوع زلزله، سونامی و توفان را پیش‌بینی کرد.

این سیستم هم اکنون در بخش‌های جنوبی کالیفرنیا در حال آزمایش است.سیستمی که این گروه از دانشمندان طراحی کردند از GPS و انواعی از حسگر استفاده می‌کند.GPS یا همان سیستم موقعیت‌یاب ‌ماهواره‌ای هر حرکت کوچک در زمین را ثبت می‌کند.

حسگرهایی هم روی زمین نصب شده‌اند که می‌توان با آنها امواج لرزه‌ای زمین را اندازه گرفت. این امواج از دل زمین بیرون می‌آیند و دلیل آن هم جابه‌جایی لایه‌های زمین یا وقوع انفجار و آتش فشان است.

اطلاعات به دست آمده از این حسگرها و سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای با اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های سنجش جو با هم جمع می‌شوند و از روی آنهاست که می‌توان متوجه جابه‌جایی‌های درون زمین شد.

آن طور که دکتر یهودا باک، سرپرست این تیم تحقیقی می‌گوید با نتایج به دست آمده، چند ثانیه‌ای پیش از وقوع یکی از این بلایای طبیعی می‌توان از رخداد آن مطلع شد.

همین چند ثانیه کافی است تا نیروهای امدادی بجنبند و خودشان را آماده کنند. مردم هم با گرفتن اخطارهایی که روی تلفن‌های همراه هوشمندشان می‌آید، چندثانیه‌ای وقت دارند تا جان خودشان و عزیزانشان را نجات دهند.

منبع : گزارشهای علمی

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


گزارشهای علمی Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.