راه‌اندازی شبکه جهانی وب ویژه روبات‌ها

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

شبکه تارگستر جهانی وب (www) درحال خارج شدن از انحصار انسان‌ها است زیرا به زودی شبکه‌ای مشابه برای یادگیری و به اشتراک‌گذاری، ویژه روبات‌ها فعال خواهد شد.
 
براساس گزارش BBC، روبات‌ها برای اولین بار در طول تاریخ حضورشان در میان زندگی بشر می‌توانند از شبکه اینترنتی ویژه خود برای یاد‌گیری و به اشتراک‌گذاری موضوعات مختلف استفاده کنند. دانشمندانی که این پروژه با نام RoboEarth را در دست اجرا دارند قصد دارند این شبکه را از اتاق بیمارستانی نمایشی در دانشگاه آیندهوون راه‌اندازی کنند.
 
قرار است چهار روبات از این سیستم برای تکمیل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از قبیل بردن نوشیدنی برای بیماران استفاده کنند. هدف نهایی این پروژه این است که انسان‌ها و روبات‌ها به صورت همزمان بتوانند اطلاعات را برروی دیتا‌سنترهای ابری که عملکردی مشابه مغزی مشترک برای تمامی ماشین‌ها را دارد، بارگذاری کنند.
 
مغز مشترک
این سیستم توسط محققان و دانشمندان شرکت فیلیپس به همراه پنج دانشگاه اروپایی از جمله دانشگاه آیندهوون ابداع شده‌است. به نقل از محققان، RoboEarth nv hwg در اصل همان شبکه تارگستر جهانی است با این تفاوت که ویژه روبات‌ها ساخته شده‌است. شبکه‌ای عظیم که روبات‌ها می‌توانند در آن اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از اطلاعات یکدیگر برای یادگیری استفاده کنند.
 
چهار روباتی که قرار است این سیستم تازه را آزمایش کنند از طریق این شبکه به صورت گروهی به تعدادی بیمار کمک کرده و به وضعیت آنها رسیدگی خواهند کرد. یکی از روبات‌ها نقشه اتاق را روی شبکه بارگذاری خواهد کرد تا روبات‌های دیگر بتوانند مسیر خود را در اتاق بیابند و دیگر روبات‌ها نیز وظیفه پذیرایی از بیماران را به عهده دارند.
 
به گفته محققان،‌مشکلی که هم‌اکنون ایجاد شده این است که روبات‌ها معمولا برای انجام یک کار برنامه‌ریزی می‌شوند و تغییرات روزانه‌ای که به صورت روزمره در محیط زندگی انسان رخ می‌دهد می‌تواند فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده روبات‌ها را بی‌استفاده کند.
 
از این رو دیگر هدف ایجاد این شبکه خلق مغزی مشترک و متغییر برای روبات‌ها است. به این شکل یک فعالیت مانند باز کردن در جعبه قرص را می‌توان روی شبکه بارگذاری کرد تا روبات‌های دیگر نیز بتوانند بدون نیاز به برنامه‌ریزی ویژه در جعبه را باز کنند.
 
روبات‌های خانگی
سیستم‌های مبتنی بر ابر همچنین به این معنی می باشند که بعضی از فعالیت‌های فکری یا محاسباتی روبات‌ها را می‌توان بدون نیاز به محاسبات رایانشی پیچیده و مصرف انرژی بسیار انجام داد.
 
متخصصان براین باورند روبات‌های دستیار تا ۱۰ سال آینده برای کمک به انسان‌ها به خانه‌های مسکونی راه‌خواهند یافت. درحالی‌که هم‌اکنون می‌توان از فروشگاه‌های روبات‌های جاروبرقی، چمن‌زن و روبات شوینده پنجره‌ها را خریداری کرد. روبات‌های انسان‌نمایی که ویژه کمک به بیماران و اشخاص سالخورده طراحی شده‌اند نیز در حال تکمیل شدن بوده و به زودی روانه بازارها خواهند شد.
 
جیمز برت، نویسنده‌ای که بارها دربارهٔ خطرات ناشی از هوشمند شدن روبات‌ها اخطار داده‌است معتقد است چنین سیستمی باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد. به اعتقاد وی عواقب اشتراک‌گذاری قابلیت‌های روبات‌ها از طریق هوشی مشترک باید پیش از اینکه به یک فاجعه ختم شود مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.