راه‌های مقابله با نفخ شکم

به گزارش ممتازنیوز، ترشح نشدن مناسب آنزیم‌های دستگاه گوارش می‌تواند منجر به این عارضه شود؛ بیمار برای جلوگیری از این عارضه باید از غذاهای نفاخ مانند حبوبات پرهیز کند و اگر به ترکیباتی مانند شیر حساسیت دارد باید به پزشک مراجعه کند؛ چراکه امکان دارد به اختلال در جذب لاکتوز دچار شده باشد که این بیماران مبتلا به اسهال و نفخ شکم می‌شوند.
گاهی اوقات نفخ علائم بیماری مزمن دیگری مانند کولیت، سرطان روده و اختلالات عصبی نیز می‌تواند باشد؛ رژیم غذایی و مصرف داروهایی که موجب کاهش نفخ شکم می‌‍شود می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند همچنین ورزش می‌تواند با افزایش حرکات روده موجب دفع سریع‌تر باد و نفخ شکم شود.
بسیار پیش آمده است که بعد از خوردن غذا به دلایل مختلف احساس خستگی کرده‌اید و این خستگی گاهی مانع از انجام کارهای روزانه شما شده است؛ از جمله مهم‌ترین دلایل این خستگی‌ها نفخ شکم است که برای رفع آن باید به توصیه‌های زیر دقت داشته باشید:
*توصیه‌های برای جلوگیری از نفخ
بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نکشید و بین غذا خوردن و دراز کشیدن دست کم نیم ساعت فاصله بیندازید؛ بهتر است بعد از صرف غذا کمی پیاده روی کنید.
در خوردن موادغذایی محرک و نفاخ مانند حبوبات، شیر، ادویه جات و چربی زیاده روی نکنید و غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد نخورید.
در خوردن تنقلات به ویژه تخمه، آبنبات، شیرینی و کیک‌ها محتاط باشید و از جویدن بیش از حد آدامس خودداری کنید؛ جویدن آدامس منجر به ورود هوا به داخل معده می‌شود.
اگر نفخ در اثر اضطراب و ناراحتی‌های عصبی باشد چون اضطراب در امر گوارش وقفه ایجاد می‌کند، باید نسبت به رفع آن و ایجاد آرامش عصبی اقدام شود؛ به علاوه باید غذا را با آرامش و تأنی جوید و فرو برد تا خوب با آب بزاق مخلوط شده و دستگاه عصبی هم برای هماهنگی کارهای گوارشی فرصت کافی داشته باشد.
از عادات بد ما میوه خوردن بعد از صرف غذاست؛ بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا میوه نخورید چون سبب نفخ معده می‌شود، البته میوه پخته اشکالی ندارد.
از مصرف بیش از حد قهوه خودداری کنید و چای نعناع، رازیانه و بابونه بنوشید؛ این نوع چای‌های گیاهی در رفع نفخ مؤثرند؛ میوه و سبزی‌های سفت را با آب یا بخار بپزید یا به صورت خرد شده و رنده شده بخورید.
در مصرف لبنیات محتاط باشید در صورت ایجاد نفخ با مصرف این موادغذایی انواع بدون لاکتوز آن را مصرف کنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.