راه اندازی آزمایشگاه بررسی ادله دیجیتال در ۱۰ استان کشور – اخبار اجتماعی

رئیس پلیس قضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی از راه‌اندازی آزمایشگاه بررسی ادله دیجیتال در ۱۰ استان خبر داد و گفت:این آزمایشگاه‌ها در استان‌هایی به عنوان معین مسئولیت پوشش سایر استانها را دارند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران از  پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار “سید کمال هادیانفر” با اعلام این خبر عنوان کرد: بر اساس قانون، سند افتا دولت و تدابیر فرماندهی ناجا؛ پلیس فتا وظیفه دارد با تمامی جرایم حوزه فضای سایبری برخورد کند. 
وی به راه اندازی شعبه های پلیس فتا در تمامی مراکز استان های کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی این مدت، بیش از ۴ هزار پرونده تشکیل شده و ضمن رسیدگی به پرونده ها با مجرمان برخورد قانونی شده است.
رییس پلیس فتا ناجا افزود: بیش از ۵۲ درصد از جرایم گزارش شده، توسط پلیس فتا کشف شده که این میزان کشف از میانگین کشورهای توسعه یافته بیشتر است.
سردار هادیانفر، یکی از اصلی‌ترین مسائل در کشف ادله دیجیتال را وجود آزمایشگاه‌های بررسی ادله دیجیتال در دو حوزه پی جویی جرایم در شبکه رایانه‌ها و تلفن همراه عنوان کرد و گفت: با اقدامات زیربنایی انجام شده، هم اکنون در ۱۰ استان کشور آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال جرم راه اندازی، تجهیز و عملیاتی شده است.  
وی با بیان اینکه در فضای مجازی، ارتکاب جرم قابل ردیابی می باشد، گفت: پلیس فتا با استناد به ادله کافی از ارتکاب جرم باقیمانده و نیز فراگیری و کسب دانش “فارنزیک” قادر به جمع‌آوری ادله دیجیتال در فضای مجازی می باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: پلیس فتا با بررسی سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی مجرمان، توانایی کشف علمی جرایم در فضای مجازی را دارا می باشد، بر همین اساس با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی امکان بررسی ادله دیجیتال و بررسی فنی تجهیزات مجرمانه در ارتکاب جرائم در این پلیس محقق شده است. 
رئیس پلیس فتا با بیان اینکه دنیای مجازی دارای پیچیدگی‌های بسیاری است، گفت: ما در ابتدای راه قرار داریم اما با وضعیت موجود امیدواریم در سال های نه چندان دور جزء بهترین‌ها در بین پلیس‌های سایبری دنیا در حوزه عملی، فنی و تخصصی باشیم./ف


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.