راه حل ابداعی اتاق ارزی نتیجه نمی دهد

مادامی که ساختار پولی واقتصادی از طریق برخی سیاست‌های غلط دولت، همچون استقراض دولت از بانک مرکزی ادامه داشته باشد به وضوع نرخ برابری ارز به ریال همچنان روند صعودی خواهد داشت.

بیژن بیدآباد کار‌شناس اقتصادی، با تأکید بر اینکه افزایش برابری نرخ ارز به ریال همچنان روند افزایشی خواهد داشت، گفت: مادامی که ساختار پولی واقتصادی از طریق برخی سیاست‌های غلط دولت، همچون استقراض دولت از بانک مرکزی ادامه داشته باشد به وضوع نرخ برابری ارز به ریال همچنان روند صعودی خواهد داشت.
بیژن بیدآباد با اشاره به اینکه زمانی که قواعد منسجمی در بازار ارز وجود نداشته باشد افزایش قیمت ها رخ می دهد، اظهار داشت: این امر موجب می‌شود که نرخ برابری ارز به ریال افزایش یابد.
به گفته بیدآباد، ساختار پولی و اقتصادی کشور از طریق برخی سیاست‌های غلط، منجر به افزایش تقاضای ارز شده و باید منتظر رشد صعودی نرخ ارز در برابر ریال بود.
وی تاکید کرد: ‌ آنچه که بر عملکرد بازار ارز موثر است، میزان عرضه و تقاضای موثر برای خرید و فروش ارز است و مبادله ارزی در محل‌های گوناگون تفاوتی در نرخ ارز نخواهد گذاشت.
این کار‌شناس بانکی با بیان اینکه اصرار سیاست گذاران اقتصادی کشور بر اجرای سیاست ناهمگونی مانند اتاق مبادلات ارزی و یا بازار بورس منجر به افزایش قیمت ارز شده است، تصریح کرد: قانون عرضه و تقاضا باید اجرا شود و راه حل‌های ابداعی نظیر اتاق مبادلات ارزی راهکار نخواهد بود و به نتیجه نمی رسد.
بیدآباد اضافه کرد: هنگامی که سیاست هدفمندی یارانه‌ها به طور مستمر باعث چالش‌های اقتصادی و در نتیجه کسری تامین مالی بودجه می‌شود دولت به اجبار از بانک مرکزی استقراز کرده و همین امر باعث می‌شود که روند افزایشی نرخ ارز با وجود تمام تدابیر اتخاذ شده از سوی مسئولان ادامه داشته باشد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.