راه های ساده برای ترک سیگار؛ از خرید سیگار به صورت «نخی» تا خوردن بادام و کشمش

ترک سیگار برای خیلی ها یک دغدغه است اما روش های مناسب برای خلاص شدن از این معضل را نمی دانند.

راه های ساده برای ترک سیگار؛ از نخی خرید سیگار تا خوردن بادام و کشمشگروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) – دکتر امیرهومن کاظمی *: «می‌خواهم سیگارکشیدن را ترک کنم، ولی نمی‌توانم! واقعا کار سختی است … سیگار را ترک می‌کنم، ولی نه این هفته، از هفته بعد… » بی‌شک کسی نیست که از مضرات سیگار در افزایش ابتلا به بیماری‌های ریوی اطلاع نداشته باشد، اما شاید بسیاری از افراد ندانند که سیگار خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر نقاط بدن را نیز افزایش می‌دهد؛ سیگار یکی از علل مهم نازایی است، سیگار باعث شکننده و بسته شدن عروق (آترواسکلروز) می‌شود که علت اصلی سکته مغزی و قلبی است.

خیلی از سیگاری‌ها دوست دارند سیگار را ترک کنند، ولی شاید اراده کافی ندارند یا دقیقا راه آن را نمی‌دانند. اگر واقعا قصد ترک سیگار را دارید مهم‌ترین چیز اراده ‌کردن برای ترک و سپس برنامه‌ریزی است.

برای بسیاری از سیگاری‌ها فرآیند روشن‌کردن و پک‌زدن به آن به لحاظ روانی آرامش‌بخش است، به ویژه در مواقع استرس و عصبانیت بنابراین یکی از راه‌های ترک سیگار، جایگزین‌کردن آن با اعمال دیگری است مانند پک‌زدن به سیگار خاموش، استفاده از سیگارهای مصنوعی یا الکترونیک، استفاده از سیگار بدون نیکوتین، جویدن آدامس، خوردن تنقلات، تخمه شکستن و… .

سعی کنید فرآیند ترک سیگار را طی یک برنامه زمانبندی و تدریجی انجام دهید. معمولا دو تا چهار هفته زمان مناسبی برای ترک همیشگی سیگار خواهد بود.

چند توصیه ساده در کاهش مصرف سیگار، بخصوص در روزهای اول می‌تواند موثر باشد:

طولانی کردن فاصله بین ۲ سیگار

فواصل بین سیگارکشیدن خود را طولانی‌تر کنید، سعی کنید در روز یک یا دونخ سیگار از تعداد سیگارهایی که قرار بوده بکشید، کمتر کنید. سیگار را تا نیمه آن بکشید و بعد آن را خاموش کنید.

بسته ای سیگار نخرید

 سیگار را با دست مخالف بگیرید، زیرا این امر باعث می‌شود سهولت سیگارکشیدن کمتر شده و لذت آن کاهش یابد، به‌جای خریدن بسته‌ای سیگار آن را نخی بخرید، سعی کنید فندک و کبریت همراه نداشته باشید، بیشتر ورزش کنید.

مایعات بیشتر بنوشید

نوشیدن مایعات را افزایش دهید، مصرف آبمیوه‌های طبیعی که حاوی ویتامین‌های‍ C و D است مفید خواهد بود. دوغ، شیر و ماست نیز حاوی ماده شیمیایی بنام تریپتوفان است که خاصیت آرامش‌بخشی دارد اما برخلاف تصور خیلی‌ها چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار جایگزین‌های خوبی محسوب نمی‌شود و حتی می‌تواند تمایل به سیگارکشیدن را می‌افزایش دهد.

موادغذایی مناسب بخورید

مصرف برخی مواد غذایی نیز تمایل به مصرف سیگار را کاهش می‌دهد. بادام و کشمش دارای این خاصیت است، بنابراین مصرف آن برای ترک سیگار توصیه می‌شود. انجیر خشک، اسفناج و برگ چغندر نیز دارای این خاصیت است، بنابراین مصرف بیشتر این مواد غذایی در دوران ترک سیگار مفید است. گفته می‌شود نوشیدن دمکرده‌های نعنا و بابونه تمایل به سیگارکشیدن را کاهش می‌دهد.

از طب سوزنی کمک بگیرید

طب سوزنی را نیز در درمان انواع اعتیادها از جمله اعتیاد به سیگار می‌توان توصیه کرد. این روش بسیار مفید و بدون عارضه خواهد بود، البته اگر توسط متخصص این رشته انجام شود. هیپنوتیزم نیز روش مفیدی در ترک سیگار است که برای انجام آن باید به روانپزشک مراجعه کرد.

*متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.