رایزنی‌های خارج از قاعده و قانون بررسی می‌شود

ایران > قانونگذاری
استیضاح و یا سؤال از وزرا حق قانونی نمایندگان مجلس است اما در این بین شائبه‌ای که به‌وجود می‌آید استفاده نامعقول در این زمینه و نحوه برخورد مجلس با این موضوع است، از همین رو با عوض حیدر‌پور، عضو هیأت نظارت مجلس بر امور نمایندگان به گفت‌وگو نشستیم و نظر وی را در این زمینه جویا شدیم.

  • در اواخر مجلس هشتم نمایندگان طرحی را مطرح کردند تا به‌راحتی امضاها پس گرفته نشود چرا که آن را باعث وهن مجلس و احساساتی بودن نمایندگان می‌دانستند، می‌خواستم سؤال کنم که آیا شما از این زاویه مسئله پس گرفتن امضاهای استیضاح وزرا را در هیأت نظارت مورد بررسی قرار می‌دهید یا خیر؟

این موضوع، موردی نیست که بتوان در هیأت نظارت مورد بررسی قرار داد به‌دلیل اینکه سازوکار امضای سؤال یا امضای استیضاح و یا حتی امضای عدم‌کفایت رئیس‌جمهور را برابر با آیین‌نامه داخلی مجلس تعریف می‌کنند و هر نماینده‌ای اجازه دارد و حق خود می‌داند که این طرح‌ها را امضا کند و در خلال بررسی و یا حتی زمانی که مطرح می‌شود با این فرض که اشتباه کرده و یا اینکه نباید امضا می‌کرده این حق قانونی را دارد که امضای خود را پس بگیرد و سازوکار این مسئله در قانون پیش‌بینی شده است. این مسئله طبیعی به‌نظر می‌رسد و ما نیز نباید نگران این مسئله باشیم که یک نماینده‌ای امضای خود را پس بگیرد.

  • فکر نمی‌کنید شائبه این پیش بیاید که نمایندگان براساس حب و بغض شخصی یا برای اعمال فشار بر وزیر طرح استیضاح را امضا می‌کنند و یا براساس مصالحه‌ای خارج از روال، امضای خود را پس می‌گیرند؟

به‌نظر من درخصوص استیضاح وزیر ورزش که روز یکشنبه در مجلس مطرح شد مجموعه مجلس و هر دو فراکسیون اصلی یعنی فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نظر بر این داشتند که استیضاح انجام نشود، اما چون تعدادی از امضا‌کنندگان بر استیضاح اصرار داشتند و این حق آنها بود، استیضاح در مجلس انجام شد اما قریب به اتفاق جمعیت حاضر در جلسه موافق با این امر نبودند.

  • موضوع اعمال فشار و رایزنی‌های خارج از قاعده را در هیأت نظارت مورد بررسی قرار نمی‌دهید؟

به‌طور طبیعی این مسئله‌ای است که می‌تواند در هیأت نظارت مورد بررسی قرار بگیرد و ما در آینده در مباحث خود حتما به این موضوع توجه می‌کنیم اگرچه تا‌کنون موردی در این رابطه نداشتیم ولی درصورت نیاز حتما بررسی خواهد شد.

  • به‌نظر می‌رسد که رویه نامعقول پس‌گرفتن امضاها در مجلس به یک قانون نانوشته تبدیل شده، به‌نظر شما این مسئله درست است؟

ماجرای استیضاح وزیر ورزش و جوانان این بود که اکثریت نمایندگان بنا به درخواست دو فراکسیون اصلی مجلس امضاهای خود را پس گرفتند و اینطور نبود که اشخاص به خواسته خود این تصمیم را اتخاذ کرده باشند. به هر‌حال کسی که در فراکسیونی انجام وظیفه کرد خود را متعهد می‌داند که هماهنگی‌های لازم را با فراکسیون داشته باشد و من فکر می‌کنم که پس گرفتن امضاها تصمیم‌گیری عاقلانه‌ای بود که از طرف فراکسیون‌ها اعلام شد و نمایندگان از آن پیروی کردند.

  • جمعی از نمایندگان براساس تعقل خود به این نتیجه می‌رسند که طرحی را امضا کنند و اگر نظر فراکسیون عکس آن باشد، باید از نظر خود عقب‌نشینی کنند؟

مسئله استیضاح طی مذاکرات حالت پخته به‌خود می‌گیرد و در مذاکرات است که نمایندگان یا قانع می‌شوند و یا اینکه نه و شما می‌بینید که جمعی از نمایندگان که حتی عضو فراکسیون هم بودند قانع نشدند و امضای خود را از طرح استیضاح وزیر پس نگرفتند؛ به هرحال اینکه نمایندگان طبق آیین‌نامه می‌توانند امضای خود را پس بگیرند به این خاطر بوده که فضایی برای مذاکره و قانع شدن نمایندگان وجود داشته باشد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.