رایزنی‌های پارلمانی لبنان برای انتخاب نخست وزیر به تعویق افتاد

ریاست‌جمهوری لبنان شب گذشته از تعویق رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر در پی “توافق” سنی‌ها با نامزدی مجدد سعد حریری برای این پست خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، در بیانیه رسمی ریاست‌جمهوری لبنان آمده است، در سایه تحولات رخ داده درخصوص موضوع تشکیل دولت و براساس تمایل و خواست اکثر فراکسیون‌های پارلمانی و اعطای فرصت بیشتر برای رایزنی‌ها و تماس‌ها میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان تصمیم گرفت رایزنی‌ها الزام آور که قرار بود امروز (دوشنبه) انجام شوند، به ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) موکول شوند.

در این راستا سمیر الخطیب تاجر سنی لبنانی که نامش اخیرا به عنوان نامزد احتمالی نخست وزیری بر سر زبان‌ها افتاده بود، بعد از دیدار با مفتی لبنان گفت، توافق طایفه سنی بر معرفی مجدد سعد حریری نخست وزیر مستعفی توافق دارند.

الخطیب اظهار کرد، مفتی لبنان در پی رایزنی‌ها و تماس‌ها با چهره‌های اهل سنت به این نتیجه رسیده که سنی‌ها با معرفی حریری برای تشکیل دولت آینده موافقند.

در ادامه این تحولات حامیان جریان المستقبل وابسته به سعد حریری مقابل دار الافتاء در بیروت تظاهرات کردند و شعارهایی در حمایت از حریری سر داده و به مفتی لبنان به دلیل حمایت از حریری درود فرستادند. اما در سوی دیگر مخالفان مقابل اقامتگاه حریری در بیت الوسط مخالفت خود را با معرفی مجدد او برای نخست وزیری اعلام کردند.

اهل سنت در لبنان پست نخست وزیر را در دست دارند. در حالی که لبنان از ۱۷ اکتبر شاهد موج تظاهرات بی‌سابقه علیه کل طبقه سیاسی است.

حریری برجسته ترین نماینده اهل سنت در سیستم سیاسی این کشور است.

الخطیب گفته است دیگر نامزدی این پست نیست.

الخطیب ریاست یکی از بزرگترین شرکت‌های مهندسی لبنان را در دست داشته به رغم نداشتن مهارت سیاسی به مقامات دولتی نزدیک است.

در واقع تظاهرکنندگان لبنانی دولتی از افراد مستقل و متخصص بدور از طبقه سیاسی کنونی را خواستار هستند در حالی اخیرا که امور به سمت تشکیل دولتی شامل سیاستمدارانی از احزاب اصلی و به اضافه افراد متخصص گرایش داشته است.

حزب‌الله لبنان نیز شدیدا مخالفت خود را با تشکیل دولت تکنوکرات ابراز داشته است.

عصر یکشنبه ده‌ها تظاهرکننده در مرکز بیروت و در ورودی خیابان منتهی به مقر پارلمان تظاهرات کردند که توسط نیروهای امنیتی مسدود شده بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.