رایزنی ایران و ترکیه برای دور زدن کرونا

هیات گردشگری ایران عازم ترکیه شد تا در دیدار با مقام‌های این کشور درباره برقراری دوباره سفرهای توریستی بین ایران و ترکیه و تقویت آن با وجود ادامه شیوع ویروس کرونا رایزنی کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، مرز هوایی ایران و ترکیه به تازگی با برقراری پروازها بین دو کشور باز شده اما مرزهای زمینی هنوز به روی گردشگران و مسافران بسته است. ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، پیش از مسدود شدن مرزهای دو کشور به دنبال شیوع ویروس کرونا، جزء پنج کشور نخست بود که بیشترین تعداد گردشگر را در ترکیه داشت. شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه به ویزا نیاز ندارند، برای همین این کشور از جمله مقصدهای خارجی پرتردد برای ایران به شمار می‌آید. از سوی دیگر ترکیه در سال‌های اخیر در بین ۱۰ کشوری بوده که بیشترین مسافر را در ایران داشته است.

ترکیه در بهار همزمان با آغاز فصل سفر، مرزهایش را به روی کشورها باز و جریان گردشگری را برقرار کرد؛ هرچند که ویروس کرونا ضربه سنگینی را به گردشگری این کشور وارد کرده است، به طوری که پیش‌بینی می‌کند تعداد گردشگران خارجی‌اش تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به ۱۱ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ میلیون مسافر خارجی به ترکیه سفر و درآمدی ۳۵ میلیارد دلاری را نصیب این کشور کرده بودند که به این ترتیب تحت تاثیر کرونا تعداد گردشگران خارجی در ترکیه ۶۷ درصد و درآمد حاصل از آن ۶۹ درصد کاهش خواهد یافت.

با این وجود هیأتی از ایران به ریاست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راهی ترکیه شده است تا در دیدار با وزیر گردشگری این کشور و مقام‌های استان‌های وان و ازمیر به راه‌حل‌هایی برای برقراری دوباره روابط گردشگری ایران و ترکیه دست یابند. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هایت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ که در هیإت ایران حضور دارد، با اشاره به دیدار با مقام‌های استان‌های وان و ازمیر و وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در روزهای آینده، درباره انگیزه انجام این سفر به ایسنا گفت: ترکیه در این ماه‌ها با وجود ادامه شیوع ویروس کرونا مرزها را باز و گردشگری را برقرار کرده است، البته نه این‌که شرایط عادی شده باشد اما سفر در این کشور رونق دارد و چرخه اقتصادی گردشگری به حرکت درآمده است. برای ما مهم است بدانیم ترکیه به چه راه‌حل‌هایی رسیده است و در دیدار با مقامات این کشور در این‌باره صحبت خواهیم کرد.

او افزود: ما هم در کشورمان باید به یک نقطه نظر درباره سفرها برسیم، چون ویروس کرونا که به این زودی از بین نمی‌رود، نمی‌توان مدام مردم را از سفر محروم کرد. از طرفی روشی که ما در کشور پیش گرفته‌ایم تا به حال به بهبود وضع کمکی نکرده است، ما شهرها را به روی مسافران باز می‌گذاریم،  محدودیتی برقرار نمی‌کنیم، سخت‌گیری نمی‌کنیم، مسافران را رها می‌کنیم، هیچ استراتژی و برنامه‌ای برای سفرها نداریم و از طرف دیگر مدام خواهش و التماس می‌کنیم مردم سفر نروند. درحالی‌که می‌توان آن مدل سفرها را محدود کرد و سفرها را به سمت تورها و استفاده از هتل و مراکزی که امکان نظارت دارند هدایت کرد.  با کنترل و مدیریت سفر شاید ویروس کرونا را هم بتوانیم مهار کنیم.

رفیعی سپس با اشاره به دیداری که در نخستین روز از سفر هیات ایرانی با اتاق بازرگانی، معاون استانداری و شهردار «وان» صورت گرفته است، درباره تمایل ترک‌ها برای تقویت روابط گردشگری با ایران، گفت: ترک‌ها از مسدود بودن مرز ایران به روی گردشگران گله‌مند هستند، آن‌ها به تعاملات دوسویه گردشگری با ایران تمایل دارند. در دیدارهایی که تا کنون با اتاق بازرگانی، معاون استانداری و شهردار «وان» داشتیم از ما خواسته شد این مطالبه را به دولت ایران انتقال دهیم تا درباره بازگشایی مرزها به روی گردشگران و مسافران تصمیم بگیرد.

هیأت گردشگری ایران در ادامه این سفر با مقام‌های استان ساحلی «ازمیر» و سپس وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه دیدار خواهد داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.