رای دادگاه هلند: پرداخت غرامت به ۵ جانباز ایرانی توسط یک شرکت هلندی

یک دادگاه در هلند شرکتی را که مواد بمب‌های شیمیایی و گاز‌های خردل را در اختیار صدام قرار می‌داد، ملزم به پرداخت غرامت به ۵ جانباز ایرانی کرد.

رای دادگاه هلند: پرداخت غرامت به ۵ جانباز ایرانی توسط یک شرکت هلندی

به گزارش ممتاز نیوز، یک دادگاه هلندی حکم کرد که یک شرکت هلندی باید به پنج تن از قربانیان ایرانی حملات شیمیایی صدام در دهه ۱۹۸۰ غرامت بپردازد، زیرا این شرکت در دادگاه حاضر نشد تا از خود در برابر ادعا‌هایی که مبنی بر صادرات مواد خام برای بمب‌های شیمیایی این شرکت به رژیم بعث عراق است، دفاع کند.

براساس گزارش ای بی سی نیوز، دادگاه لاهه در همین پرونده شرکت دوم را از مسئولیت تبرئه کرد و حکم داد که این شرکت هنگام فروختن مواد شیمیایی به دولت صدام حسین از استفاده از آن‌ها برای تولید گاز خردل آگاه نبوده است.

دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پنج ایرانی پس از سه حمله گاز خردل عراق در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶ در جریان جنگ ایران و عراق برای همیشه مجروح شدند. دادگاه شکایت علیه Forafina Beleggingen I B.V (فورافینا) که قبلاً با نام KBS Holland شناخته می‌شد را پس از عدم حضور شرکت در دادگاه تأیید کرد، اما میزان غرامت بلافاصله مشخص نشد.

وکلای شرکت تبرئه شده، که اکنون Otjiaha B.V نامیده می‌شود (قبلا به نام Melchemie شناخته می‌شد)، انکار کردند که این شرکت، اطلاعی از این که عراق از این ماده شیمیایی برای تولید گاز خردل استفاده خواهد کرد، نداشته است.

در همین راستا دادگاه ادعا کرد و گفت که در دهه ۱۹۸۰، هنوز مشخص نبود که رژیم بعث از گاز خردل و تیونیل کلراید در جنگ علیه ایران استفاده می‌کند. دادگاه لاهه گفت که این مواد شیمیایی همچنین می‌تواند به عنوان آفت‌کش و برای ساخت پلاستیک استفاده شود. این سازمان افزود که در اوایل دهه ۱۹۸۰، دولت هلند تجارت با عراق را تشویق کرد و هیچ محدودیتی برای صادرات تیونیل کلراید اعمال نکرد.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.