رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی

جام جم آنلاین: در شرایطی که قرار بود پیش از بازگشایی مراکز آموزش عالی کشور، نتیجه نهایی رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی اعلام شود، اما وزارت علوم می‌گوید به دلیل همکاری نکردن برخی از این موسسات آموزش عالی، اعلام گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیراتنفاعی به پایان امسال موکول شده است.

این تاخیر شش ماهه در اعلام رتبه بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این قرار بود نحوه جذب دانشجوی جدید و حتی میزان شهریه دانشجویان این دانشگاه‌ها نیز براساس رتبه اخذ شده از سوی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی تعیین شود.

درواقع، وزارت علوم با اجرای این طرح قصد داشت هم بر کیفیت آموزش‌های عالی در این واحدهای دانشگاهی نظارت کند و هم دانشگاه‌های غیر انتفاعی نیز براساس رتبه خود، شهریه بگیرند و دانشجو جذب کنند، اما حالا به گفته مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، این طرح به دلیل همکاری نکردن برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی به تعویق افتاده است.

رضا عامری در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: در شش ماهه نخست سال حدود ۱۴۰ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی براساس شاخص‌های مربوط اطلاعات خود را ارائه کرده‌اند و بر این اساس باید اطلاعات سایر موسسات تکمیل شود تا طی آن با بررسی وضع نهایی، موسسات را رتبه‌بندی کرد و نتایج این رتبه‌بندی موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی تا پایان سال نهایی و اعلام شود.

این مقام مسوول در وزارت علوم خاطرنشان می‌کند: بر این اساس موسسات به پنج دسته عالی، بسیار خوب، خوب، متوسط و قابل قبول رتبه‌بندی می‌شود و موسساتی که در رتبه پایین‌تری از این دسته‌بندی‌ها قرار گیرند، پذیرش دانشجو یا توسعه آنها محدود یا منحل می‌شود؛ همچنین رتبه‌بندی موسسات در میزان شهریه‌ دریافتی آنها از دانشجویان نیز موثر خواهد بود.

استانداردهای وزارت علوم، ایده‌آل‌گرایانه است

درحالی که وزارت علوم می‌گوید برخی موسسات غیرانتفاعی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی با این وزارتخانه همکاری نکرده‌اند، اما علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی به «جام‌جم» می‌گوید: استانداردهایی که وزارت علوم برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی تعیین کرده، ایده‌آل‌گرایانه است و حتی بسیاری از دانشگاه‌های دولتی کشور هم این استانداردها را ندارند.

وی می‌افزاید: وقتی یک موسسه آموزش عالی نتواند استانداردهای وزارت علوم را کسب کند، در این شرایط طبیعی است که برخی از این موسسات آموزش عالی نخواهند وضع امکانات آموزشی خود را به وزارت علوم گزارش دهند.

آهون‌منش با تاکید بر این که برای رسیدن به استانداردهای وزارت علوم، توان مالی لازم را نداریم، اظهار می‌کند: به دلیل دریافت شهریه‌های محدود و تورم سالانه، توان مالی برای تجهیز امکانات آموزشی دانشگاه‌های غیرانتفاعی را در اختیار نداریم؛ یعنی در حالی که وزارت علوم از ما می‌خواهد فضای فیزیکی و امکانات دانشجویی را به حد مورد نظر این وزارتخانه برسانیم، اما از ما برای رسیدن به این وضع و استاندارد مطلوب، حمایت مالی کافی نمی‌شود.

نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در حوزه آموزش عالی

در اوایل دهه ۸۰ و حتی تا اواسط آن که تب رفتن به دانشگاه‌ها و اخذ مدرک کارشناسی بالا بود، دانشگاه‌های غیردولتی متعددی همچون دانشگاه‌های غیرانتفاعی شکل گرفت که به برخی تقاضاهای آموزش عالی در کشور پاسخ می‌داد، اما در حال حاضر به دلیل ترافیک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و خالی ماندن بیش از ۲۵۰ هزار کرسی دانشگاهی در مقطع کارشناسی، بسیاری از این موسسات با کاهش تقاضا و مشکل مالی مواجه هستند.

در شرایطی که استقبال برای سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش عالی در مقطع کارشناسی کاهش یافته، آهون‌منش بر این باور است که باید برای تشویق سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی، تسهیلات مناسبی در اختیار موسسات غیرانتفاعی قرار گیرد.

رییس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش عالی، می‌گوید: برای این که موسسات غیرانتفاعی بتوانند به استانداردهای وزارت علوم برسند، دولت باید وام‌های کم‌بهره و درازمدتی را در اختیار این موسسات قرار دهد؛ درواقع دولت تنها با سرمایه‌گذاری کلان در حوزه آموزش عالی می‌تواند توقع داشته باشد که کیفیت آموزش‌های عالی و تجهیزات دانشگاهی در موسسات غیرانتفاعی ارتقا یابد.

وی عنوان می‌کند: باید از سرمایه‌گذاران حوزه آموزش عالی در کشور، حمایت شایسته‌ای به عمل آید، مثلا فکر کنید در حالی که برای تاسیس موسسه صنعتی فولاد، به عنوان یکی از موسسات غیرانتفاعی آموزش عالی در کشور، بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، اما اگر همین سرمایه‌گذاری در بخش ارز، طلا یا بخش خدمات صورت می‌گرفت، به طور قطع این موسسه می‌توانست به سود بسیار بیشتری دست یابد.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.